گزارش/

باید گره‌های حمایت از تولید را گشود/ نادیده گرفتن توان سازندگان داخلی در عرصه‌های بین‌المللی

نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس معتقدند هنوز در اجرای منشور توان داخلی با موانع و مشکلاتی روبرو هستیم باید با اتخاذ تدابیر هوشمندانه بتوانیم با رفع موانع مسیر گره تولید را برای شکوفایی صنعت داخلی باز کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ اکثر نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اعتقاد براین دارند که اقتصاد مقاومت در جهت حمایت از صنعتگران داخلی محقق نشده و سازندگان از بی توجهی دستگاههای  سیاستگذار حوزه نفت نسبت به این بخش گله‌مند هستند.

با توجه به اینکه رهبر انقلاب اسلامی در محافل سیاسی و اقتصادی مکررا به تولید داخلی پرداخته اند با وجود این امر بازهم وزارت نفت براساس نقشی از پیش تعیین شده، فقط خود را خریدار  یا تامین کننده قطعات و تجهیزات از شرکتهای خارجی می داند. درنهایت اینکه، نمایندگان مجلس بعنوان وکلای ملت می گویند: باید اعتمادسازی در بدنه صنعت کشور تقویت شوداینکه نمایندگان مجلس چه برنامه و دیدگاهی برای حمایت از سازندگان دارند، موضوع گزارش پیش روست.

نادیده گرفتن توان سازندگان داخلی در عرصه‌های بین‌المللی

سید هاشم بنی هاشمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون وابستگی به نفت است و در این راستا باید تلاش کرد تا الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور پیاده سازی شده و در تولید، مصرف، سرمایه‌گذاری، طرح‌ها و زیربناها این سبک اقتصادی مدنظر قرار گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، سرمایه در گردش را یکی از مشکلات در بخش تولید عنوان کرد و افزود: رفع موانع در این بخش یکی از ضروریات است باید در این راستا تلاش شود.

نماینده مردم مشهد و کلات، نیروی انسانی را یکی از بزرگترین سرمایه‌های کشور دانست و گفت: باید با سازمان‌دهی نیروی انسانی زمینه رشد و شکوفایی بیشتر را در تمامی عرصه‌ها فراهم کرد و نباید فراموش کرد که دانش و فناوری و اختراعات مبتنی بر نیروی انسانی است.

بنی هاشمی اظهار کرد: امروز در کنار ساماندهی نیروی انسانی باید از تولیدکنندگان نیز حمایت کرد زیرا این افراد تاکنون مورد توجه جدی نبوده‌اند و همچنین نباید فراموش کنیم که دانشجو می‌تواند در کنار تحصیل اقدام به تولید و ارائه فکر کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بی تردید در رقابت و کارآمدی نیروی انسانی مؤثر است و باید بستر فعالیت این نیروها را در سطح جهانی نیز فراهم کنیم زیرا این بخش می‌تواند در جریان اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرین باشد.

وی با تاکید براینکه وزارت نفت بایستی از ظرفیت ها و توانمندی های نیروی انسانی صنعت نفت و مراکز دانش بنیان و دانشگاه های کشور استفاده کند اظهار داشت: در شرایط کنونی که تحریم ها بر ضد کشورمان به اوج خود رسیده و صنعت نفت که موتور پیشران اقتصاد به شمار می آید بایستی با تدابیر هوشمندانه بتوانیم تهدید ها را به فرصت تبدیل و تسلیم خواسته های کشورهای استعمارگر غربی نشویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نفت را عاملی برای ایجاد تبادل و ارتباط با جهان برشمرد و گفت: این عامل انرژی مهم هم اکنون در مدیریت مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز تاثیر بسزایی داشته و دارد.

هنوز در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مشکلاتی داریم

بنی‌هاشمی، با بیان اینکه هنوز در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارای مشکلاتی هستیم، اظهار کرد: افراد به این سیاست‌ها به صورت سطحی می نگرند و گام های بعدی این سیاست‌ها را مورد توجه قرار نمی دهند.

وی ادامه داد: روشی که برای مشکلات اقتصاد مقاومتی باید دنبال شود، مدیریت جهادی است، که این امر نیازمند افرادی با انگیزه و قدرت تفکر بالاست.

بنی هاشمی اضافه کرد: مدیران اکنون از تمام اختیارات خود برای این مسئله استفاده نمی کنند و این ناشی از آن است که دارای شاخص های مدیریت جهادی نیستند.

جای خالی مدیریت جهادی در کشور

بنی هاشمی گفت: امروز معیارها نسبت به اوایل انقلاب تغییر کرده است؛ در آن زمان مردم به جهاد سازندگی رجوع نمی کردند بلکه جهاد سازندگی در میان مردم می رفت و مشکلات آنان را بررسی می نمود و با کمک یکدیگر و با کمترین هزینه کارها را  انجام می دادند.

بنی هاشمی اضافه کرد: مدیریت جهادی باعث شد تا اوایل انقلاب مسئولین جرات پیدا کنند و دست به کارهای عظیمی همچون سد سازی بزنند که تجربه ای در آن نداشتند، زیرا به خودباوری رسیده بودند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس به حضور اکثریت سازندگان تجهیزات صنعت نفت در بیستمین نمایشگاه نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی تاکید کرد و گفت: وزارت نفت از توان داخلی باید حمایت اساسی را داشته باشد تا انگیزه و رغبت برای حضور در عرصه های داخلی و بین‌المللی فراهم شود در غیر اینصورت سازندگان بدون انگیزه دست به فعالیت می زنند که این امر خود سبب تولید کالای بی کیفیت در کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: برای اینکه شور و شوق در صنعتگران ایجاد شود باید توان داخلی را باور کرده و به آنها بها داد تا سازندگان بتوانند با انگیزه بیشتر در نمایشگاههای بین‌المللی حضور جدی داشته باشند.

در صورت عدم حمایت از صنعتگران داخلی، به مجلس مکاتبه شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در صورت عدم حمایت از صنعتگران داخلی، سازندگان می‌توانند به صورت مکاتبه‌ای مشکلات خود را با مجلس در ارتباط بگذارند تا مسیر برای رفع موانع پیش‌روی آنها برداشته شود.

بنی‌هاشمی اظهار کرد: سیاست وزارت نفت ودولت و مجلس این است که حمایت از توان داخلی را داشته باشد حتی امتیازات ویژه‌ای را برای این بخش قایل شود.

منشور توان داخلی در اجرا با مشکلاتی روبروست

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: هنوز در اجرای منشور توان داخلی با موانع و مشکلاتی روبرو هستیم باید با اتخاذ تدابیر هوشمندانه بتوانیم با رفع موانع مسیر را برای شکوفایی صنعت داخلی باز کنیم.

وی بیان کرد: امروز 70 درصد از تجهیزات صنعت نفت داخلی است و وابستگی به تکنولوژی های غربی از این منظر کاهش داشته است.

بنی هاشمی تاکید کرد: حذف وابستگی به درآمدهای نفتی در شرایط کنونی حرکتی به مراتب عظیم تر از ملی شدن صنعت نفت خواهد بود.

باید گره‌های حمایت از تولید را گشود

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید گره‌های تولید را باز نمود، به تولیدکنندگان کمک شود و باید بانک‌ها تسهیلات خود را برای سرمایه در گردش مورد نظر قرار دهند تا اقتصاد مقاومتی قوت پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: پیش شرط اصلی برای تحقق اهداف شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت و اقتصاد مقاومتی همگامی، همراهی و هم اندیشی همه قوای موثر در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون انرژی، با اشاره به الزامات تضمین کننده موفقیت کشور در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب ، گفت: اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف در کشور، پرهیز از اسراف و تبذیر و توجه به محصولات تولید داخل، مدیریت مصرف به معنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر از اهداف اصلی و از ارکان اقتصاد مقاومتی است.

وی، حمایت از تولید محصولات داخلی، فرهنگ سازی و تشویق مردم به خرید کالاهای داخلی را از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین تداوم تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را مبین سه وظیفه مهم دولت، دست اندرکاران تولید و مردم ذکر کرد.

بنی‌هاشمی گفت:  در صورتی که تولیدکننده برای تولید کالای با کیفیت اقدام کند ولی سیستم بانکی و بازار سرمایه خدمات پولی و مالی مورد نیاز را ارائه ندهند و یا قوانین اقتصادی، فضای کسب و کار را سخت کند و یا مسئولان نسبت به کالای داخلی بی رغبت باشند، نتیجه همچنان منفی خواهد بود چرا که باید تمام ارتباطات این سه وظیفه با هم اصلاح شده و در راستای تولید ملی بهبود یابد.

وی یادآور شد: تأکید اقتصاد مقاومتی بر مشارکت آحاد مردم در فعالیت های اقتصادی است که منجر به کارآفرینی، توانمندسازی نیروی کار، ارتقای تولید، ارتقاء سرمایه انسانی و سهم بری مناسب از ارزش افزوده می گردد و در نهایت بستری مناسب برای حرکت اقتصاد را در یک سیر پایدار دنبال می کند.

این نماینده مجلس افزود: به طورحتم هدف از اقتصاد مقاومتی استفاده هرچه بیشتر از توان داخلی و مقاومت در مقابل تحریم ها با ایجاد کمترین بحران است و این مهم نیز به جهت زنجیروار بودن چرخه تصمیم گیری در کشور، جز در سایه همدلی و همزبانی و همکاری تمام دستگاههای حاکمیتی در کشور محقق نخواهد شد.

وزارت نفت در رفتار خود تجدیدنظر کند

در ادامه نادر فریدونی، رئیس کمیته نفت و گاز و پتروشیمی، با اشاره به اینکه، از آنجا که اقتصاد مقاومتی را می توان اقتصادی فعالانه به پشتوانه استحکام زیرساخت ها با استفاده از توان داخل برشمرد اظهار داشت:  هر گونه تکیه برتوان داخل و قطع وابستگی به تولید خارج و تقویت استحکام و قدرت درونی را می توان در دایره اقتصاد مقاومتی تعریف کرد.

نماینده مردم شهرستانهای قیر و کارزین ، فیروزاباد و فراشبند در مجلس شورای اسلامی گفت: تعیین و ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری در حقیقت نقشه راهی است که خروجی آن به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور با تکیه بر منابع و توانایی های داخلی منجر می شود.

وی با اشاره به اینکه هرنقطه ای از سرزمین ایران اسلامی برخوردار از منابع و ذخایر ارزشمند است اظهار داشت : عملیاتی کردن سیاستهای ابلاغی معظم له با بهره گیری از منابع یاد شده می تواند در تقویت استقلال اقتصادی کشور و ایجاد رفاه مطلوب موثر واقع شود.

فریدونی خاطر نشان ساخت: برنامه دولت و مجلس رفع مشکلات اساسی مردم، مهار تورم، رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاری در جهت ایجاد اشتغال است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص حضور پررنگ بخش خصوصی در نمایشگاه نفت و گاز اظهار داشت: وزارت نفت قاعدتا بایستی با اطلاع‌رسانی دقیق بین واحدهای زیرمجموعه و شرکتهای مرتبط زمینه را برای حضور و رقابت سالم بین شرکتهای داخلی و خارجی فراهم کند تا سازندگان و صنعتگران به موقع بتوانند توانمندیهای خودشان را در معرض نمایش قرار دهند.

توان داخلی را نباید به جهت دولتی بودن فدا کرد

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت باید در رفتار خود مبنی براینکه بیشتر به بخش دولتی بها می‌دهد، تجدید نظر کند گفت: بخش خصوصی باید همسو و همگام کنار دولت باشد چرا که بخش خصوصی قوی تر از دولتی است. با توجه به اینکه بیشترین تلاش برای واگذاری کارها  به بخش خصوصی در کنار دولت برای اجرا کردن اصل 44 قانون اساسی است باید وزارت نفت در دیدگاه خود تجدیدنظر کند.

فریدونی افزود: متاسفانه تا به امروز از توان داخلی به صورت منطقی استفاده نشده است تنها 35 درصد توان این بخش بکار گرفته شده، که بخشی از این امر به کارآفرینانی برمی‌گردد که باید توانمندی خودشان را نشان دهند و بخشی نیز به دولتی بودن وزارت نفت، بنابراین بایستی به بخش خصوصی توجه اساسی شود.

وی ادامه داد: لازم است در کنار دعوت از شرکتهای معتبر بین المللی از شرکتهای داخلی نیز دعوت به عمل آید. همچنین برای معرفی توانمندی صنعتگران داخلی نمایشگاه‌هایی را به صورت مستقیم در خارج از برگزار کنیم تا بتوانیم فضای رقابتی سالم را در بین سازندگان فراهم سازیم.

اقتصاد مقاومتی باید در عمل اثبات شود

رئیس کمیته نفت و گاز و پتروشیمی، تاکید کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در عمل باید اثبات شود هر ایرانی برای عزت و اقتدار کشور فکر کند تا دیدگاههای سیاسی و اجتماعی تحت الشعاع ملی و اسلامی قرار گیرد به طوری که پیشرفت کشور را بر منافع گروهی و سلیقه سیاسی بدانیم همدلی بین دولت و ملت در سایه رهبری مقام معظم انقلاب بیشتر ایجاد شود.

اقتصاد مقاومتی در استفاده از تجهیزات داخلی محقق نشده

در ادامه سیدمهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اقتصاد مقاومتی ر راستای حمایت از سازندگان و تجهیزات نفتی محقق نشده چرا که در این زمینه اقدامات خاصی صورت نگرفته است. امروزه بخش زیادی از تولیدکنندگان تجهیزات نفتی در داخل کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و یا امکان این را ندارد که به جایگاه واقعی خودشان برگردند.

وزارت نفت از تولیدات داخلی خریداری نمی کند

وی تاکید کرد: وزارت نفت از تولیدات داخلی به هیچ عنوان خریداری نمی کند که این یکی از مشکلات جدی وزارت نفت است. پیمانکاران شرکتهای زیر مجموعه وزارت نفت عموما سعی کردند از تجهیزات خارجی استفاده کنند در حالیکه در اقتصاد مقاومتی چنین چیزی رد شده و مردود است.

اقتصاد مقاومتی تقویت توان داخلی است نه خارجی

موسوی‌نژاد تصریح کرد: مرحله نخست اقتصاد مقاومتی تقویت تولیدکنندگان داخلی از جهت زیرساختها، سرمایه در گردش و ارائه تسهیلات مناسب با بهره کم است که این یکی از اقدامات اولیه دولت و وزارت نفت در راستای تقویت تولید داخلی است. مرحله دوم زمانیکه سازندگان تقویت شدند اعتماد به تولید آنهاست همچنین کمک در جهت کیفیت بخشی از اقلام و تجهیزات تولیدی می باشد.

وی خاطرنشان کرد:  وزارت نفت به جای اینکه سفارش کالا از خارج از کشور داشته باشد از توان داخلی استفاده نمایند. متاسفانه به دلیل عدم پرداخت تسهیلات مناسب تولیدکنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند چرا که این تسهیلات برای سازندگان مقرون به صرفه اقتصادی نبوده و این امرهم در کیفیت کالای تولیدی تاثیر مستقیم دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، افزود:  این درحالیست که در کشورهای خارجی علاوه برپیش پرداختها سعی می کنند با ارائه تسهیلات با سود کم به تولیدکنندگان خدمات ارائه دهند. این کار آنها باعث شده که کالای تولیدی ارزانتر از کالای تولید ما باشد. کاری که در داخل کشور باید اتفاق بیفتد این است که قیمت تمام شده کالای تولیدی مقرون به صرفه برای مصرف کننده و صنعت باشد. همچنین از نظر کیفیت به گونه ای باشد که رغبت بیشتری در جهت استفاده از کالای داخلی در کشور ایجاد شود.

موسوی نژاد گفت: نمایشگاه نفت و گاز فرصت بسیار مناسبی است برای ایجاد ارتباط و پیوند بین کارفرما و دولت، بنابراین بخش خصوصی می تواند در این نمایشگاه ظرفیت ها و قابلیتهای خود را به نمایش بگذارد.

وزارت نفت آشنایی با نوع کالای تولیدی در نفت ندارد

وی تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلات ما در صنعت نفت این است که آشنایی با نوع کالای تولید در کشور نداریم بعضا وزارت نفت اطلاعاتی در این زمینه ندارد که بخش خصوصی چه کالاهایی را تولید و یا امکان تولید چه اقلامی را دارد؟ بنابراین نمایشگاه نفت و گاز تاثیر مثبتی در ایجاد ارتباط بین کارفرما و دولت دارد تا مصرف کننده بفهمد که قابلیت و ظرفیت ما در کدام حوزه تولیدی است.

موسوی نژاد ادامه داد: دوم اینکه آشنایی با شرکتهای داخلی و خارجی است که صنعتگران با دیدن اقلام خارجی طبیعتا در جهت ارتقای کیفیت کالا و اقلام تولیدی در نفت گام برمی‌دارد.

گزارش:حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار