کشف جیوه در شهر باستانی مکزیک

باستان‌شناسان پس از چند قرن بررسی موفق شدند در شهر تاریخی «تئوتیهواکان» مکزیک جیوه مایع پیدا کنند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا،با کشف جیوه مایع در شهر باستانی تئوتیهواکان مکزیک، کلیدهای جدید و راه‌گشایی در اختیار دانشمندان این منطقه قرار گرفت.

به گفته کارشناسان، این یکی از مهم‌ترین اکتشافات در این پروژه است که کمک شایانی به باستان‌شناسان خواهد کرد. این منطقه در 30 مایلی مکزیکوسیتی واقع شده و باستان‌شناسان به تعداد قابل‌توجهی مایع نقره‌ای رنگ در اتاقکی زیر معبد «کوزاکلوتال» آن دست پیدا کرده‌اند.

گرچه این شهر از قرن نوزدهم تحت بررسی دانشمندان و تاریخدانان است، اطلاعات کمی درباره ساکنین و حکمرانان آن به دست آمده است. هنوز هیچ قبر اشرافی در این منطقه یافت نشده، اما وجود جیوه نشان می‌دهد این مکان اهمیت زیادی از لحاظ مذهبی یا سلطنتی داشته است.

به گفته تاریخدانان، احتمال دارد در گذشته جیوه را به خاطر خاصیت انعکاسی‌اش به عنوان رودخانه یا دریاچه‌ای در زیرزمین می‌شناختند. باستان‌شناسان شش سال است تونل 1800 ساله تئوتیهواکان را برای پیدا کردن قبرهای اشرافی حفاری می‌کنند. پاییز گذشته بود که آن‌ها موفق شدند اتاقک‌هایی را در عمق 60 فوتی زمین پیدا کنند.

تمدن ناشناخته این شهر حدود 100 سال پس از میلاد به‌پا شد و به مرور زمان تا گواتمالای کنونی گسترش پیدا کرد و سرانجام در اواسط قرن هفتم میلادی به دلیلی نامشخص از بین رفت. ازتک‌ها حدود 500 هزار سال بعد این منطقه را تئوتیهواکان یا «جایگاه خدایان» نامیدند.

تا سال 1400 میلادی تئوتیهواکان با 200 هزارنفر جمعیت بزرگترین شهر نیم‌کره شمالی زمین محسوب می‌شد؛ اما دانشمندان با کمال تعجب هنوز نتوانسته‌اند آثاری از سازه‌ها و بناهای نظامی در آن پیدا کنند. علاوه بر این هیچ اثری از فرمانروا یا حکمرانان در این ناحیه دیده نمی‌شود و باستان‌شناسان هنوز نمی‌دانند این شهر چگونه و با چه سیستمی طی 6000 سال اداره می‌شده است.

به گزارش حریت دیلی نیوز، «لیندا مانزانیلا» باستان‌شناس مکزیکی معتقد است این تمدن توسط شورای چهار نفره از حکمرانان اداره می‌شده است. وی برای اثبات ادعایش از کشف اتاقک یکی از آن‌ها خبر داد اما بررسی‌ها در مورد صحت این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است.

تئوتیهواکان (Teotihuacan) مکانی باستانی در مکزیک است که شامل بزرگترین سازه‌های هرمی‌شکلی است. به غیر از این سازه‌های هرمی‌شکل، این مکان به دلیل اقامتگاه‌های عظیم واقع در «خیابان مردگان» و نیز نقاشی‌های دیواری بسیار زیبا و رنگارنگش شهرت خاصی دارد. به علاوه سفال‌های ظریف و نارنجی‌رنگی نیز در این مکان ساخته می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها: جیوه ، شهر ، مکزیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.