«پرویز طلایی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بومی‌گرایی حامی می‌خواهد

بومی‌گرایی نیازمند شرایطی است که توجه به آنها معمار را در رسیدن به شرایط مطلوب یاری می‌کند.

"پرویز طلایی" عضو انجمن مفاخر معماری ایران در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در خصوص بومی‌گرایی و لزوم طراحی‌های بومی گفت: بومی‌گرایی از دیرباز جوابگوی نیاز‌های انسان بوده است، در ساخت و سازهای بوم‌گرا همواره استفاده از مصالح بومی و وجود متخصص ساخت در آن منطقه باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در واقع در بوم‌گرایی استفاده از نیروی متخصص بومی بسیار مهم است. در این خصوص به فردی بومی گفته می‌شود که متولد و اهل آن منطقه بوده و یا مدت زمانی در آن منطقه ساکن باشد تا از لحاظ مردم آنجا بومی منطقه محسوب شود بنابر این مصالح بوم‌آور و متخصص بومی در طراحی‌های بومی باید مورد توجه قرار گیرند.

عضو هیات مدیره مؤسسه مطالعات منتظر پایدار تصریح کرد: اگر بخواهیم در مقیاس انبوه ساخت و ساز کنیم مانند مسکن مهر، طراحی بومی جوابگو خواهد بود و می‌توان در زمان کوتاه تعداد زیادی را صاحب خانه کرد.

بنابر این در همه‌ی مناطق و با هر اقلیمی می‌توان از معماری بومی استفاده کرد، به شرط اینکه نیروی کار ماهر به اندازه‌ی کافی در آن منطقه باشد و در مناطقی که مصالح بومی و نیروی کار به میزان کافی باشد، بوم‌گرایی بهترین انتخاب است.

وی با اشاره به لزوم حمایت از بوم‌گرایی بیان کرد: در بوم گرایی نیازمند حمایت هستیم، به  عنوان نمونه اگر از سنگ‌تراش و آجرپز حمایت نشود و به آنها کمک هزینه در مراحل تولید تعلق نگیرد به مرور با بالا رفتن قیمت تمام شده‌ی مصالح و گران شدن آنها بازار استفاده از آنها کاهش یافته و تعطیل می‌شوند همچنین اعطای یارانه به کارخانه‌های تولید پشم شیشه و عایق‌های حرارتی باعث رونق بازار کار آنها شده و هم اکنون به مصالح همه‌گیر و در دسترس تبدیل شده‌اند.

عضو مؤسسه ایکوموس ایران اظهار داشت: سازنده‌ها به سمت سازه‌های بتنی روی آورده‌اند، چون در بالا رفتن سازه جرثقیل نیاز نبوده و هزینه‌ها کاهش می‌یابد اما شاید در مواقعی که بحث سرعت مطرح باشد سازه بتنی گزینه‌ی مناسبی نباشد بنابر این شرایط پروژه نوع طراحی را تعیین می‌کند.

وی در پایان گفت: توجه به بوم‌گرایی به عنوان راهکار مناسب برای کاهش هزینه و همنوایی با بستر و طبیعت مورد توجه است، به عنوان مثال در شمال کشور از ماسه‌های موجود در بستر زمین بلوک زده و به عنوان مصالح ساخت استفاده می‌کنند و یا در ایوان‌سازی‌ها نی را که به وفور یافت می‌شود به کار می‌برند.  بوم‌گرایی به لحاظ ارتباط بیشتر با زمین موجب کاهش آسیب به طبیعت می‌شود و در بلندمدت سودمند است.

انتهای پیام/


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار