سیدافقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

پذیرش آتش‌بس از سوی آل‌سعود یک بازی سیاسی و روانی بود

یک کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: عربستان با اعلام آتش بس بدنبال تخلیه فشار افکار عمومی جهانی بود که بعد از نقض آن نه تنها فشار افکار عمومی کمتر نشده، بلکه دروغ گویی و فریب کاری و شیادی آل سعود برای دنیا ثابت شد.

"سیدهادی سیدافقهی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقض آتش بس صلح یمن توسط آل سعود اظهارداشت: اول ما باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا این تهاجم وحشیانه‌ای که عربستان سعودی تحت عناوینی که اعلام کرده، همچون مسئله‌ از بین بردن شبه نظامیان تروریستی انصارالله(حوثی‌ها)، بازگرداندن حکومت مشروع منصور هادی، برقراری امنیت و بازگشت امید به یمن واقعا حقیقت دارد یا خیر؟ آیا بهانه تهاجم این بوده یا خیر؟   

این کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: مسئله دوم این است که آیا عربستان سعودی بدون توجه به حساسیت‌های منطقه و عکس العمل‌ احتمالی ایران یا کشورهای دیگر و بی اعتنایی به معاهدات منطقه‌ای و بین‌المللی، جرات چنین اقدامی را داشته که انجام دهد؟ مسئله سوم مربوط به موضع گیری‌هایی است که کشورهای مختلف مخصوصا آمریکای مستکبر اتخاذ می‌کند، آیا آن ها خبر از این حمله داشته‌اند یا خیر؟

سیدافقهی تصریح کرد: حال که این حمله صورت گرفته و با توجه به پیش فرض‌های سه گانه‌ای که مطرح شد، آیا به اهدافشان رسیده‌اند یا خیر؟ پاسخ این است که قطعا آن ها به اهدافشان نرسیده‌اند.

این کارشناس حوزه خاورمیانه اضافه کرد: آنها به دنبال خلع سلاح کامل انصارالله بودند که نتوانستند این کار را انجام دهند، در مورد بازگرداندن مشروعیت منصورهادی(رئیس جمهور مستعفی و خائن) هم که می‌گویند، هنوز رئیس‌جمهور رسمی است و ما به دو دلیل می‌گوییم که رسمی نیست، زیرا هم استعفا داده(سپس خودش شخصا استعفایش را پس گرفت) و هم مهلت ریاست جمهوریش دو سال است که تمام شده است.

وی با بیان اینکه اینکه 6 ماه است که دوره ریاست جمهوری وی تمام شده، گفت:  منصور هادی در سال 2012 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و در سال 2014  دوره‌اش به پایان رسید، ما اینک وارد سال 2015 شده‌ایم، پس وی مشروعیت ندارد و حال اینکه سعودی‌ها می‌گویند که ما می‌خواهیم مشروعیت را به حکومت قبلی که منصورهادی در راسش بود را برگردانیم.

سیدافقهی بیان کرد: آن ها می‌گویند، ما می‌خواهیم امنیت و استقلال را به یمن بازگردانیم. سعودی‌ها به این شکل امنیت و استقلال را برمی‌گردانند که تمام زیرساخت‌ها را تخریب می‌کنند و حتی به لانه مرغ هم رحم نکردند و بمباران می‌کنند.

این کارشناس حوزه خاورمیانه افزود: حال که این اهداف برای عربستان محقق نشد و تمام دنیا و افکار حقیقی جهانی، (نه افکار حقیقی دوستان سعودی ها که می‌گویند ما جامعه جهانی هستیم) مخصوصا مردم منطقه شوریدند و یک تجمع به نفع مردم یمن و بر علیه طغیان و فساد آل سعود درحال شکل گیری بود.

وی اظهار داشت: در این هنگام ایران طرحی را ارائه کرد و با کشورهای منطقه و جهان همچون روسیه، آمریکا، الجزایر، عمان، عراق، سوریه و لبنان مشورت کرد. اردوغان به تهران آمد، ظریف به پاکستان رفت و صحبت کرد و همه از این طرح که تقدیم بان کی مون شد، حمایت کردند. 

سیدافقهی گفت: عربستان سعودی آمد و یک حرکت تاکتیکی برای اینکه این فشار افکار عمومی و دیپلماتیک را از دوش خود بردارد، انجام داد و در ظاهر اعلام کرد که طوفان قاطع متوقف شده، ما به پایان ماموریتمان رسیدیم و تمام اهدافمان را محقق کرده‌ایم(به دروغ) ولی این مسئله را دور زدند و اعلام کرد که حالا ما در مرحله بازگشت به امید در یمن هستیم.  

این کارشناس حوزه خاورمیانه بیان کرد: دیدیم که الفاظ عوض شد و هیچ فرقی نکرد، چرا؟ زیرا عربستان سعودی با همین نتایجی که تا اینک رقم خورده و درحالی که هر روز انصارالله با ارتش و کمیته‌های انقلاب مناطق را از دست تروریست‌ها خارج و یمن را یک پارچه می‌کنند، اگر قرار باشد جنگ به پایان برسد قطعا رژیم آل سعود در داخل با بحران بین‌المللی و منطقه‌ای روبه رو خواهد شد که نمی‌تواند جلوی این طوفان و بحران را بگیرد و یک ریزش جدی در حکومت دیکتاتوری خود مواجه خواهد شد، زیرا درآنجا حکومتی برپا نیست و یک قبیله بر  این سرزمین حکومت می‌کند، فرو خواهد پاشید.

سیدافقهی تاکید کرد: ایران کار عاقلانه‌ای کرد و گفت بیایید فضایی را آماده کنیم که طرف‌های درگیر، چه طرفدارهای شما، چه مردم خود یمن دور یک میز بنشینند و با هم مذاکره کنند و بیش از این، این کشور را خراب نکنید، بیش از این به مردم آسیب نرسانید، زیرساخت‌های خدماتی مردم را از بین نبرید و با هم مذاکره کنید، ولی عربستان الان دستش خالی است و روی زمین چیزی را محقق نکرده است.
 
این کارشناس حوزه خاورمیانه افزود: اعلام آتش بس یک فریب بود، وقتی فشارهای افکار عمومی زیاد شد، ظریف و کری با یکدیگر صحبت کردند و وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان گفت به ظاهر آتش بس را قبول کنید ولی به کار خود، ادامه دهید؛ سعودی‌ها هم آمدند و گفتند طوفان قاطع به پایان رسیده، با کلمات بازی کردند و به جای "طوفان قاطع" واژه "بازگشت امید" را جایگزین کردند و دیدیم که بازگشت امید با طوفان قاطع عملا روی زمین هیچ فرقی نکرد.

وی ادامه داد: آنها فقط خواستند فشار عمومی جهانی را تخلیه کنند ولی این کار آن ها دارد نتیجه عکس می‌دهد یعنی نه تنها فشار افکار عمومی کمتر نشده، بلکه دروغ گویی و فریب کاری آل سعود برای دنیا ثابت شد.

وی ادامه داد: سعودی‌ها اینک دو فشار را تحمل می‌کنند، اول می‌گفتند ما به دلایل امنیتی، استراتژیکی و نفوذ جغرافیا حمله کرده‌ایم، سپس آتش بس را پذیرفتند ولی دوباره به کارخود ادامه دادند، ریاض به واسطه اقداماتش به شدت بدنام شده و یک کارت دیگرش را که مربوط به بحث صدق در ادعا و التزامش به قوانین و معاهدات بین‌المللی است را سوزاند.

 وی با اشاره به حضور داعش دریمن اظهارداشت: این یک عملیات روانی، شاید برای روحیه دادن به القاعده است. ما فرقی بین داعش و القاعده نمی‌بینیم، عربستان سعودی هر دو را حمایت می‌کند، منتهی وقتی که شکست‌های پی در پی القاعده را دید، خواست به آن‌ها روحیه دهد و یک زمینه‌ای را نیز برای انتقال نیروهای شکست خورده داعش در عراق و سوریه ایجاد کند.

این کارشناس حوزه خاورمیانه ادامه داد: ممکن است سعودی‌ها نقش القاعده و ماموریت آن را پایان یافته تلقی کنند و به داعش واگذار کنند و این ترانسفر عملیات نقل و انتقال داعش از مناطقی که شکست خورده در جاهای دیگر تجمیع کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر جهت بازی‌های اطلاعاتی، استکباری است و ما باید هوشیار باشیم که این بازی‌های روانی و خفقان را برای مردم خودمان و افکار عمومی جهان روشن و خنثی کنیم. 

انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، عربستان ، حمله ، آتش بس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۰:۲۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
عربستان از اسراییل فرمان می گیره ونتانیاهوهم اجازه نداده
آخرین اخبار