سیفی در نشست خبری مطرح کرد:

ایران به زودی واردکننده انرژی خواهد شد/ نیاز 192 میلیارد دلاری اعتبار برای مدیریت مصرف انرژی

مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور با اشاره به اینکه مصرف انرژی در سال‌های اخیر در کشور ما به شدت افزایش یافته است،گفت: در صورت ادامه یافتن این روند ایران به زودی واردکننده انرژی خواهد شد.

ایران به زودی واردکننده انرژی خواهد شد/ نیاز 192 میلیارد دلار اعتبار برای مدیریت مصرف انرژی
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، نصرالله سیفی مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور در نشست خبری که امروز برگزار شد با اعلام اینکه مدیریت مصرف انرژی مغفول‌ترین بخش در وزارت نفت بوده است،اظهار داشت: این موضوع در تولید و توزیع صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های آن بیشتر پرداخته نشده است.

وی تصریح کرد: بر اساس اجرای بندهای 7 سیاست الگوی مصرف ابلاغی از سوی رهبری قرار بود که براساس برنامه پنجم و ششم توسعه شدت انرژی به نصف کاهش پیدا کند.

سیفی بیان کرد: اگر مصرف بی‌رویه همچنان در کشور ادامه پیدا کند در سال‌های نه چندان دور واردکننده انرژی در کشور خواهیم بود.

سیفی گفت: صرفه‌جویی در مصرف انرژی با اعمال مجموعه متعادل از اقدامات قیمت و غیرقیمتی به منظور کاهش مستمر شاخص شدت انرژی قرار است تا برنامه پنجم به دو سوم کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: برای تولید یک میلیون ریال ثروت در کشور معادل یک میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌شود از سال 89 تا 92 عملا رشد اقتصادی در کشور نداشتیم از آن سال به بعد اگر رشد اقتصادی را هشت یا شش درصد در نظر بگیریم باید تا سال 1400 حدود یک میلیارد و 414 میلیون بشکه نفت خام مصرف انرژی داشته باشیم به اهداف مورد نظر دست پیدا نخواهیم کرد. 

سیفی تصریح کرد: تا سال 93 حدود 3 هزار و 600 میلیارد بشکه نفت خام در کشور مصرف شده این امر باعث شده که تمام فرصت‌های به دست آمده را از دست بدهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور گفت: برای رسیدن به نصف شدت انرژی تا سال 1400 حدود 192 میلیارد دلار سرمایه در بخش مدیریت صرفه‌جویی انرژی نیاز است که چیزی حدود 870 میلیارد دلار بعد از 10 سال با صرفه‌جویی انرژی برمی‌گردد.

وی با بیان این بر اساس مطالعات بین المللی صورت گرفته هم اکنون هر یک دلار سرمایه گذاری در بحث بهینه سازی مصرف انرژی معادل سه دلار سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت است، گفت: هم اکنون برای اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف (قانون ١٧٧٠) با همه عوامل اجرایی و غیر اجرایی کشور با چالش روبرو هستیم.
 
سیفی ادامه داد: به عنوان مثال در مورد تعداد خودروهای تولید داخل و نوع کاتالیستهای به کار رفته در این خودروها با شرکتهای خودروساز با چالشهای روبروهستیم.

وی ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری در بحث مدیریت مصرف انرژی نزدیک 60 میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم که با اجرای این طرح 3 میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور گفت: اگر سناریوی رشد اقتصادی کشور را 2.5 درصد در نظر بگیریم حدود 6 میلیارد و 232 میلیون بشکه نفت خام مصرف خواهد شد. همچنین اگر سناریوی شش درصد باشد حدود 5 میلیارد بشکه نفت خام به مصرف خواهد رسید.

سیفی افزود: اگر 50 درصد شدت مصرف انرژی کاهش یابد چیزی معادل 5 میلیارد بشکه نفت خام کاسته خواهد شد همچنین از انتشار 800 میلیون تن کربن کاسته می‌شود.

وی همچنین از تخصیص 100 میلیارد دلار بر اساس اجرای بند "ق" تبصره 2 مجلس به وزارت نفت خبرداد و گفت: که این اعتبار برای توسعه میادین مشترک و بهینه‌سازی مصرف انرژی به صورت بیع متقابل و BOT صورت خواهد گرفت.

سیفی گفت: وجود 30 میلیارد دلار طرح برای بهینه‌سازی مصرف انرژی تخصیص یافته که مجوز 22 میلیارد دلار آن گرفته شده است.همچنین 42 میلیارد دلار برای توسعه فازهای پارس جنوبی و میادین مشترک تخصیص یافته است.

سیفی همچنین از اختصاص 2 میلیارد دلار برای ارتقای موتورخانه‌های ساختمانی نیز خبر داد.

مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت کشور افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور اجرا نشده است چرا که قرار بود 50 درصد پول حاصل از آن بین مردم توزیع شود همچنین بهینه‌سازی کارخانه‌ها و صنایع و بهبود سلامت مردم در دستور کار بود که این موضوع عملیاتی نشده است.

سیفی از اجرای طرح پایلوت کارت انرژی در قشم خبر داد و گفت: مطالعات این طرح برای جلوگیری از قاچاق سوخت و موضوع زیست محیطی و بهبود ارتقای انرژی انجام شده است که قرار است به زودی در قشم اجرایی شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: انرژی ، مصرف ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۴۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
پیشنهاد من این است که تمام ساختمانمهای درحال ساخت وقبلا ساخته شده را درصورت امکان مجهز به دیوارها ودر وپنجره دوجداره شود که اگردولت تمام هزینه آنرا هم به عهده بگیرد باز هم برای دولت به صرفه خواهد بود چون هم از اتلاف انرژی در زمستان هم از مصرف برق در تابستان برای خنک کردن ساختمانها جلوگیری خواهد شد
آخرین اخبار