باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

«زندانیان دریاچه ارومیه»؛ در انتظار آزادی

طبق گفته نماینده ارومیه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در سفر به این شهرستان دستور آزادی «زندانیان دریاچه ارومیه» را صادر کرده اما علی‌رغم دستور رئیس دستگاه قضا، اقدامی برای این فعالان محیط‌ زیست، صورت نگرفته‌ است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ «دریاچه ارومیه» بعنوان بزرگترین دریاچه آب شور جهان و یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های آبی ایران و بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور است؛ اما در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی‌های متوالی با پدیده خشک شدن دست به گریبان بوده است.

طبق اطلاعات موجود در وبگاه‌های رسمی استان آذربایجان غربی که به معرفی دریاچه ارومیه می‌پردازد، حوضه آبریز دریاچه ارومیه با وسعت 52 هزار کیلومتر مربع در ناحیه کوهستانی شمال غربی ایران و بین استان‌های آذربایجان‌غربی، شرقی و کردستان واقع شده است.

 متوسط بلندمدت سالانه آب ورودی به دریاچه حدود ۵ میلیارد مترمکعب بوده که در سالیان اخیر این رقم به دلیل کاهش بارش و رواناب در سطح حوضه و همچنین برداشت‌های بالادست به‌طور متوسط به کمتر از 2/5 میلیارد مترمکعب رسیده است.

«زندانیان دریاچه ارومیه» در انتظار آزادی


از ۱۹ سال پیش «مرگ تدریجی» دریاچه ارومیه آغاز شد، اما این پدیده نگران‌کننده تا سال‌ها بعد نتوانست مسئولان ذی‌ربط را از خواب ناآگاهی بيدار کند. خوابی که بیداری آن سودی حداقل برای کوتاه‌مدت نخواهد داشت چراکه کارشناسان یکی از عوامل ایجاد چنین شرایطی را عملکرد نامناسب مسئولان ذی‌ربط می‌دانند.

در سال 92 ستادی با عنوان «ستاد احیاي دریاچه ارومیه» ایجاد شد، ستادی که باهدف اعمال رویکردهای یکپارچگی در مدیریت حوضه آبریز و ارائه راهکارها شکل گرفت، کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و با حضور وزیران جهاد کشاورزی و کشور و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در تاریخ ۲۵ مهر ۹۲ تشکیل شد تا با اتکا بر مطالعات انجام‌شده قبلی و نظرات تشکل‌های مردم‌نهاد ذی‌ربط دریاچه ارومیه، راهکارهای عملیاتی نجات دریاچه را بررسی و نتیجه را برای تصمیم‌گیری نهایی به هیئت‌وزیران ارائه دهند.


«زندانیان دریاچه ارومیه» در انتظار آزادی


عملکرد این ستاد بارها مورد انتقاد نمایندگان مردم ارومیه در مجلس به ویژه «نادر قاضی‌پور» نماینده ارومیه بوده است؛ دل‌نگرانی‌ها تنها مختص به نمایندگان مجلس نیست، بلکه مردم ارومیه نیز به‌مراتب نگرانی شدیدتری نسبت به این مهم دارند.

«علی دایی» پیشکسوت فوتبال ایران طی روزهای اخیر و در حاشیه مسابقه دوستانه ملی پوشان پیشکسوت تیم ملی جام جهانی ۹۸ فرانسه و تیم فوتبال ۹۰ ارومیه با دریافت لوحی از سوی استاندار آذربایجان غربی به‌عنوان نخستین سفیر بین‌المللی احیای دریاچه ارومیه معرفی شد.


«زندانیان دریاچه ارومیه» در انتظار آزادی


استاندار آذربایجان غربی در آیین اهدای این لوح به «دایی» گفت: دریاچه ارومیه طی ۱۰ سال گذشته دچار فراز و نشیب‌های زیادی شده که توجه رئیس جمهور و تشکیل ستاد ملی و استانی احیای دریاچه ارومیه نوید بخش روزهایی خوش برای این دریاچه است.
 
مردم امیدوارند شهرت بین‌المللی و اقدامات این پیشکسوت فوتبال به عنوان سفیر بین‌المللی احیای دریاچه ارومیه بتواند در جهت جلب مشارکت برای احیای این دریاچه بزرگ و دوست داشتنی مثمر ثمر باشد.

اما کار به اینجا ختم نمی‌شود، دل‌نگرانی‌ها تنها مختص به نمایندگان مجلس و مسئولان ذی‌ربط نیست، بلکه مردم ارومیه نیز به‌مراتب نگرانی شدیدتری نسبت به دریاچه ارومیه دارند.

اما در پی این نگرانی‌ها برخی از معترضان وضعیت فعلی دریاچه ارومیه به دلیل فعالیت مدنی و تلاش برای رسیدگی بهتر به وضعیت این دریاچه دستگیر و زندانی‌شده‌اند.

این در حالی است که این موضوع را نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ( دوشنبه 4 اسفند ماه سال 93) مطرح و خواستار آزادی این زندانیان شد.


«زندانیان دریاچه ارومیه» در انتظار آزادی


وی طی تذکر شفاهی خطاب به «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از اخوی شما «آیت‌الله آملی لاریجانی» کمال تشکر را دارم؛ ایشان در سفر خود به ارومیه دستور دادند تا تمام زندانیان دریاچه ارومیه آزاد شوند، لذا از طرف مردم آذربایجان از زحمات ایشان تشکر می‌کنیم.

قاضی‌پور تاکید کرد: متأسفانه هیچ کار عملیاتی از سوی ستاد دریاچه ارومیه انجام نشده است و اعتبار احیای این دریاچه در جای دیگری هزینه می‌شود.

طبق گفته نادرقاضی‌پور آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جریان سفر به ارومیه(چهارشنبه ۱۷ مهرماه ۹۲) دستور آزادی «زندانیان دریاچه ارومیه» را صادر کرده اما علی‌رغم دستور رئیس دستگاه قضا اقدامی برای این فعالان محیط‌ زیست، صورت نگرفته‌است.

 بنابراین باید منتظر اجرای دستور رییس دستگاه قضا در مورد آزادی «زندانیان دریاچه ارومیه» باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غلام
۲۱:۲۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
اول زندانیشون می کنین بعد تشکر می کنین
آخرین اخبار