كافه كتاب/1

حمید داوودآبادی: داستان نويسي را از وسط سنگرهاي دفاع مقدس شروع كردم

نویسنده دفاع مقدس گفت: برخی از مسئولان فرق میان فرهنگ و تبلیغات را نمی‌دانند و تبلیغات را سودمندتر از فرهنگ می‌دانند.

باشگاه خبرنگاران - نسرين خداياري؛ "حمایت مطالبه شده از سوی نویسندگان و اهالی قلم به معنای تزریق پول به این قشر از دست اندرکاران فرهنگ جامعه نیست" این بخشی از سخنان حمید داوود آبادی، نویسنده ژانر دفاع مقدس است که امروز مهمان ما شده تا کمی از بار سنگین مشکلات موجود بر سر راه نگارش و عرضه کتاب را سوار بر دوش کلمات سبک کند. 

*آقای داوود آبادی از چه زمانی نوشتن را شروع کردید؟ 

من نوشتن را از زمانی شروع کردم که در زمان جنگ نامه‌هایم را همراه با خاطراتم برای خانواده می‌فرستادم گویا گزارش می‌نوشتم و بعد هم در سال 1368 این خاطرات را به انتشار در آوردم، در سال 1390 هم "از معراج برگشتگان" را روانه بازار کتاب کردم تا شروع دوباره‌ای برای نوشتن باشد. 

*در فاصله زمانی میان سالهای 1368 تا 1390 چه می‌کردید؟ 

در این سالها هم بیکار نبودم و کتابهایی را با موضوعاتی چون مقاومت اسلامی لبنان و دفاع مقدس به نگارش در می‌آوردم که تعداد آنها به 24 عنوان می‌رسد. 

*آیا تا به امروز کتابی از شما به زبان هاي ديگر ترجمه شده و اگر چنین است می‌توانید بگویید نپذیرفتن قانون کپی رایت چه مشکلاتی را بر سر راه ترجمه‌ی این آثار ایجاد کرده است؟ 

تا به امروز دو کتاب با عناوین " تاریخ ادبیات شهادت طلبانه در لبنان" و " روز شمار گروگانگیری چهار ایرانی در لبنان" از من ترجمه شده است و چه بخواهیم وچه نخواهیم قانون کپی رایت حقی است که باید داده شود ، مثلا در روز های اخیر دیده و شنیده‌ام که یک شرکت تلفن همراه بدون کسب اجازه از من نرم افزار  دو عنوان از کتاب‌هایم را برای فروش گذاشته و یا گهگاه دوستانم نرم‌افزار آثارم را می‌فروشند و این اصلا درست نیست، ما می‌خواهیم که حق  مؤلف محترم شمرده شود، وقتی ما اینجا حق خودمان را رعایت نمی‌کنیم، نمی‌توانیم برخورد دیگری را در سطح جهانی خودمان نشان بدهیم، پس بیایید تا رعایت حق دیگران را در خانه‌ی خودمان داشته باشیم تا در سطح جهانی مشکلی برایمان پیش نیاید. 

*چه شد که بعد از این فاصله‌ی طولانی دوباره دست به قلم شدید؟ 

حدود 10 سال گذشته را شدیدا به دنبال کارهای نوشتنی بودم چون روی کارهایم خیلی حساس و دقیق هستم، بعضی از دوستان می‌گویند که چه شد که یکباره کتاب‌هایت را منتشر کردی و من می‌گویم که این کتاب‌ها نتیجه فعالیتهای 10 ساله من هستند. 

*انگیزه شما برای نوشتن چیست؟ 

ما دو نوع نوشته داریم که یکی از آنها گفتنی و دیگری جدی است، در واقع من می‌خواهم بگویم که افراد امثال من جایی برای کسب درآمد ندارند و هم درآمد من همین حق‌التالیف بوده، به همین خاطر هم زحمات زیادی را متحمل می‌شوم. 

*آیا حمایت از طرف مسئولان می بینید؟ 

حمایت‌هایی که باید باشد ، نیست، مشکلات باعث می‌شود که کمتر و ضعیف تر کار کنیم اما تا به امروز این دغدغه‌ها نتوانسته‌اند من را شکست بدهند البته حمایتی که من مطرح می‌کنم به معنای تزریق پول نیست، بسیاری از سازمان‌ها بودجه کلانی برای ترویج فرهنگ دریافت می‌کنند و می‌توانند با آن بودجه کتاب‌های ژانر دفاع مقدس را بخرند و در کتابخانه‌‌ها ترویج و به محافل فرهنگی تزریق کنند. 

بودجه‌ای که گذاشته شده خرج می‌شود در حالی که بسیاری از مسئولان فرهنگ و تبلیغات را نمی‌دانند و فکر می‌کنند که سود بیشتری از تبلیغات میبرند.
  
*چه تعریفی از اهالی قلم دارید؟ 

من به نوعی تعبیر نازیبایی برای امثال خودم به کار می‌برم و آن هم این است که ما مانند کارگران فصلی که 6 ماه کار و 6 ماه استراحت می‌کنند مدتی مشغول و بعد فارغ از کار هستیم. 

*استقبال جوانان از کتاب‌های دفاع مقدس چگونه است؟  

برخی از مسئولان می‌گويند که جوانان علاقه چندانی به کتاب‌های دفاع مقدس ندارند، من می‌گویم که در صورتی که کتاب‌ها به مدت 6 ماه در انبارها می‌مانند جوان چگونه به این آثار دست پیدا کند، پس بیایید تا همه تقصیرها را به گردن جوانان نینداخته و کمی هم خودمان را مقصر بدانیم. 

*نظر شما در مورد نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چیست؟ 

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیشتر از آنکه نمایشگاه کتاب باشد ، فروشگاه کتاب است و اگر برنامه ریزی درستی داشته باشیم و نویسندگان را در مقابل همدیگر قرار بدهیم، خوب است زیرا باید کاری برای نوقلمان انجام داد. 

*نسل امروز را چطور می بینید؟ 

نسل امروز ما استعداد بالایی دارد، اما میدان بروز ندارد، اگر به جوانان میدان بدهیم ممکن است که مارا پشت سر بگذارند و من از این امر خوشحالم. 

*به نظر شما مهمترین وظیفه مسئولان دست اندرکار نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چیست؟ 

نمایشگاه کتاب یکی از بزرگترین اتفاقات فرهنگی ما بوده و وظیفه ما این است که دسترسی مردم به این نمایشگاه و خدمات آن را تسهیل کنیم، به سادگی می توان تسهیلات، خوراکی و رفت و آمد را در اختیار مردم گذاشت، هرکاری که می خواهند بکنند، اما در جهت سرویس دهی به مردم باشد. 

*آیا مدت نمایشگاه راضی کننده است؟ 

مدت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خیلی کم است و این که ما در 365 روز سال فقط 10 روز نمایشگاه داریم بسیار نامناسب است، زیرا نمایشگاه هم محفلی برای کسب علم و فرهنگ وهم تفریحگاهی برای مردم است، بنابراین اگر مسئولان بتوانند از این فرصت استفاده فرهنگی ببرند، خوب است. 

کشور ما تاریخ عظیمی دارد و بخشی از این تاریخ، دفاع مقدس است، نسل فردا محدود به 10 سال آینده نبوده و دهها هزار سال دیگر نیز علاقمند به دانستن تاریخ هستند، پس بیاییم و تاریخ را هرچه بهتر در قالب کتاب به جای بگذاریم. 
 
گفتنی است که داوودآبادی با کتاب های "تفحص"، "تبسم های جبهه"، "عقل درخشان"، "شهید بعدازظهر"، "آسمان زیرخاک" و "چادر وحدت" به بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می رود. 
 
لازم به ذکر است که وظیفه چاپ و انتشار آثار جدید داوودآبادی برعهده "موسسه شهید کاظمی نجف آباد اصفهان" و "نشر یازهرا" است. 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.