در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

قالیباف: وزارت نفت باید تکلیف پتروشیمی ها را در حوزه قیمت مواد خام مشخص کند / پورابراهیمی: ضعف در تصمیم گیری سبب عدم برنامه ریزی صحیح در شرکت های تولیدی است

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس تهران و مهدی طهانی فعال بازار بورس به بررسی نوسانات بورس پرداخت.

قالیباف: وزارت نفت باید تکلیف پتروشیمی ها را در حوزه قیمت مواد خام مشخص کند / پورابراهیمی: ضعف در تصمیم گیری سبب عدم برنامه ریزی صحیح در شرکت های تولیدی استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور "حسن قالیباف" اصل مدیر عامل بورس تهران و "مهدی طهانی" فعال بازار بورس به بررسی نوسانات بورس پرداخت.  
 
قالیباف در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون علت ها و راهکارهای نوسانات بورس گفت: بورس یا سازمان نهادی ناظر محسوب می شود به گونه ای که ما مجری هستیم.
 
وی با اشاره به این که وظیفه شفافیت اطلاعاتی و کسب قیمت ها برعهده بورس است گفت: باید در این حوزه ها به درستی کار کنیم.
 
مدیر عامل بورس تهران با بیان این که در حوزه شفافیت شرکت ها عمده اطلاعات را به بازار می دهیم اظهار داشت: عدم شفافیت از طریق بیرون از بازار سرمایه به سازمان پمپاژ می شود.  
 
بازار سرمایه را نمی توان با قوانین و مقررات کوتاه مدت اداره کرد

قالیباف با اشاره به مباحث مرتبط به پالایشگاه ها و شرکت های مالی ادامه داد: بازار سرمایه را نمی توان با قوانین و مقررات کوتاه مدت اداره کرد.  
 
**آیین نامه اجرایی قانون خوراک پتروشیمی تهیه نشده است
وی با بیان این که مجلس مصوبه ای را در قانون فضای کسب و کار به تصویب رسانده است گفت: به مدت 10 سال تکلیف خوراک پتروشیمی در قانون باید مشخص شود این در حالی است که چند ماه گذشته اما آیین نامه اجرایی آن تهیه نشده است.
 
وزارت نفت در بحث پتروشیمی باید تکلیف را به صورت بلند مدت مشخص کند

مدیر عامل بورس تهران با اشاره به این که فضای واقعی باید شفاف باشد افزود: وزارت نفت در بحث پتروشیمی باید تکلیف را به صورت بلند مدت مشخص کند.
 
قالیباف با بیان این که پالایشگاه ها در بازار سرمایه یک سال بسته بودند گفت: آن ها در سال 93 بودجه به بازار دادند.
 
وی با اشاره به این که اگر در بازار سرمایه ابهامی در نمادی صورت بگیرد آن نماد بسته می شود اظهار داشت: وقتی اتفاقی که در بازار می افتد بازار عکس العمل نشان می دهد.
 
مدیر عامل بورس تهران با اشاره به این که در بازار برخی مواقع عکس العمل های شدیدی به وجود می آید ادامه داد: بازار ما با محدودیت هایی روبه رو است به طوری که نوساناتمان نسبت به بازارهای دیگر کمتر است.
 
وی با اشاره به بورس های منطقه و سایر بورس های پیشرفته دیگر خاطر نشان کرد: افت و رشد در بازار بورس همواره موجود است بنابراین کسی که وارد بازار می شود باید اخبار را تحلیل کند.  
 
** وزارت نفت باید تکلیف پتروشیمی ها را در بحث قیمت مواد خام و تولیدات مشخص کند
قالیباف با تاکید براینکه وزارت نفت باید تکلیف پتروشیمی ها را در بحث قیمت مواد خام و تولیدات مشخص کند اظهار داشت: زمانی که فضا مبهم باشد تحلیل دقیقی به وجود نمی آید بنابراین فضای اقتصادی شفاف نمی شود.
 
بورس احتیاج به ضربه گیر ندارد

مهدی طهانی فعال بازار بورس در ادامه برنامه گفت: بورس احتیاج به ضربه گیر ندارد بنابراین باید اذعان داشت که بورس معلول شرایط است.
 
وی با اشاره به این که از سازمان انتظار نظارت بر شفافیت شرکت ها را داریم خاطر نشان کرد: باید شرایط شرکت ها را لحاظ کنیم تا صورت های مالی شرکت ها غیرشفاف نباشد.
 
طهانی افزود: صورت های مالی شرکت ها غیرشفاف است.
 
پورابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون شفافیت بازار سرمایه گفت: بخش زیادی از تصمیماتمان در حوزه بازار سرمایه به اطلاعات مربوط می شود.
 
ضعف در برنامه ریزی موجب عدم برنامه ریزی صحیح در شرکت های تولیدی می شود

وی با اشاره به ضرورت ارائه اطلاعات جامع خاطر نشان کرد: ضعف در برنامه ریزی موجب عدم برنامه ریزی صحیح در شرکت های تولیدی می شود.
 
نماینده مجلس با اشاره به این که در بورس بر شرکت ها نظارت می شود ادامه داد: رویکرد و نظارت در خصوص آن ها نیز همواره وجود دارد بنابراین اطلاعات ارائه شده قابل قبول است.
 
پورابراهیمی با بیان این که اطلاعات باید به درستی مطرح شود گفت: ما در مجلس قانون بودجه سالانه را به قانون بلندمدت تبدیل کرده ایم بنابراین مجلس به وظیفه خود به درستی عمل کرده است پس باید مجموعه وزارت نفت هم نیز پاسخگو باشد.

قالیباف با تاکید بر این که برخی شرکت‌ها در بازار سرمایه اطلاعاتشان را با دقت تعیین می‌کنند و اطلاعات آن‌ها قابل اتکاست گفت: زمانی که در فضای کسب و کار ابهامات زیاد است تبادل اطلاعات خیلی می‌تواند به بازار سرمایه و تصمیم گیری سرمایه گذار کمک کند.

دخالتی در بازار سرمایه وجود ندارد

وی با اظهار امیدواری نسبت به این که امید است گزارشات به صورت مستقیم وارد بازار شود تصریح کرد: شأن بورس اوراق بهادار تهران اجراست و شأن سازمان نظارت است، ما بر حسن اجرای معاملات نظارت می‌کنیم و دخالتی در بازار سرمایه وجود ندارد.

مدیر عامل بورس تهران در ادامه در خصوص صندوق سپاس و صندوق توسعه اظهار داشت: در ابتدا واکنش بازار نسبت به صندوق توسعه مثبت بود اما گمان می‌کنم در بازار مقداری از این ابزار زیاد استفاده شد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب پور ابراهیمی در خصوص تأثیرپذیری اقتصاد کشور و بازار سرمایه از مسائل سیاسی اظهار داشت: متأسفانه بازار ما در واکنش به اخبار خوب و بد فراتر از آن چه که واقعیت خبر است عمل می‌کند.

بازار ما بازار فراکنشی است

وی با تاکید بر این که بازار ما بازاری فراکنشی است گفت: شرایطی که امروز در بازار سرمایه وجود دارد حاکی از این موضوع است لذا به محض این که خبر خوبی از حوزه مذاکرات هسته ای می‌رسد این بازار بیشتر از آن چه که باید واکنش نشان دهد ، واکنش نشان می‌دهد و بلعکس.

وی با بیان این که واقعیت بازار ما از واقعیت اقتصاد ما ناشی می‌شود گفت: به این دلیل است که بازار بورس ما فراکنشی عمل کرده و فراتر از آن چه که در حوزه سیاسی باید اثر بگیرد اثرپذیر است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که این بازار یک بازار یک طرفه است تصریح کرد: به نظر می‌رسد که 70 درصد رویکرد امروز بازار سرمایه مرتبط با مسائل داخلی کشور است.

در ادامه برنامه امشب قالیباف نیز در پاسخ به این سؤال که چرا کاهش نرخ سود نتوانست فرصتی برای خود نمایی بازار سرمایه ایجاد کند گفت: نرخ سود برای صنعت مهم است و اگر این نرخ برای بخش صنعت مثبت باشد بازار سرمایه نیز واکنش مثبتی نشان خواهد داد.

در انتهای برنامه امشب  طحانی در خصوص آینده بورس نیز اظهار داشت:الآن وقت خرید سهام است ولی لازم است آن‌هایی که تازه وارد از مشاوران سرمایه گذاری و از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه گذاری استفاده کنند.

الآن وقت خرید سهام است

وی ادامه داد: یک سری نهادهای مالی برای پوشش دادن ریسک سرمایه گذار درست شده ولی متأسفانه این نهادها خیلی خوب به جامعه معرفی نشده‌اند و به آن‌ها پرداخته نشده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، سازمان ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار