یادداشت میهمان/حمیدرضا ترقی

آیا آخرین فرصت ارزیابی صداقت آمریکاست؟

مذاکرات برای تدوین متن توافق بر اساس بیانیه لوزان ادامه دارد و علی‌رغم خوش‌بینی‌های دو طرف مذاکره کننده دغدغه بخشی از نخبگان کشور درباره ماهیت و محتوای توافق بر طرف نشده است.

آیا آخرین فرصت ارزیابی صداقت آمریکاست؟

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،‌ حمیدرضا ترقی در یادداشتی نوشت:

حدود یک ماه دیگر به پایان مهلت مذاکرات برای تنظیم متن توافق بین ایران و 1+5 مانده است.
مذاکرات برای تدوین متن توافق بر اساس بیانیه لوزان ادامه دارد و علی‌رغم خوش‌بینی‌های دو طرف مذاکره کننده دغدغه بخشی از نخبگان کشور نسبت به ماهیت و محتوای توافق بر طرف نشده و در قبال آنچه از دست داده ایم دقیقاً معلوم نیست چی گرفته‌ایم یا خواهیم گرفت.
موضع دولت آمریکا در خصوص طولانی بودن زمان برداشت تحریم‌ها تغییری نکرده و تهدیدات آن کشور علیه جمهوری اسلامی با گستاخی و بی شرمی ادامه داشته و گزینه مسخره نظامی‌شان همچنان روی میز است و تحریم‌های جدید هر از چند گاهی بر خلاف روح توافق ژنو اعمال می‌شود.
آنان بر فکت شیت خود اصرار دارند و تیم مذاکره کننده ایرانی از ارائه کامل آن امتناع می‌ورزد.
توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اینکه جزئیات توافق را باید به اطلاع مردم برسانند و اطلاع‌رسانی در این رابطه جلوه‌ای از همدلی بین دولت و ملت است، بجز چند مناظره تلویزیونی و در محیط‌های دانشگاهی اقدام عملی دیگری نشد و به درخواست بیش از 200 نفر از نمایندگان مجلس هم پاسخی که دال بر همدلی دولت باشد داده نشد.
رهبر معظم انقلاب اطلاع و ورود به جزئیات مذاکرات را توسط خود رد کرده و به تعبیر دیگر مسئولیت جزئیات مذاکرات را بعهده تیم مذاکره کننده و دولت انداختند و آن را به عنوان مطلع و تأیید کننده نپذیرفتند.
البته معظم له تأکید فرمودند که آن جزئیات و خصوصیات کوچک تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد. ولی به هر حال تأکید رهبر معظم انقلاب این بود که «اینکه حالا گفته بشود که جزئیات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست». 20/1/94

دغدغه رهبری در مذاکرات

رهبر معظم انقلاب ضمن اعتماد به تیم مذاکره کننده ایران تأکید دارند که: لکن در عین حال جداً دغدغه دارم، این دغدغه ناشی از آن است که طرف مقابل بشدت اهل فریب و دروغ و نقض عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است. 20/1/94
- در همان حالی که با شما مذاکره می‌کند بیانیه نتیجه را می‌نویسد بر خلاف آن چیزی که بین شما و او دارد می‌گذرد.
- طرف بد عهدی است طرف متقلّبی است.
- طرف می‌زند و بعد هم خصوصی می‌گویند اینها برای آبروداری است.
- آنچه آنها نوشتند، قطعاً ملاک عمل نخواهد بود.
ما حرفمان با مردم بر مبنای اعتماد متقابل است
الان هم من دغدغه دارم که اینها چه خواهند کرد و چگونه عمل خواهد شد. 20/1/94
الان فرصت خوبی است برای همدلی (بین دولت و ملت)

تأخیر در توافق بخاطر همدلی

رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به اینکه عده‌ای مخالفند و عده‌ای نسبت به بیانیه اعتراض دارند، تأکید فرمودند که چون هم مسئولان و هم مردم علاقمند به منافع ملی‌اندف لازم است دولت، افراد شاخص از مخالفان و معترضین را دعوت کنند و حرفهای آنها را بشنوند ای بسا در حرفهای آنها نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند کارشان بهتر پیش برود. اگر نکته‌ای بود آنها را قانع کنند. این می شود همدلی، این می‌شود یکسان‌سازی دلها و احساس ها و تبع‌ آن عمل‌ها، حالا ممکن است بگوید آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم، خب حالا سه ماه بشود چهار ماه، آسمان به زمین نمی آید. چه اشکالی دارد؟

رهبر معظم انقلاب ناظر در توافق را بهتر از عدم اقناع افکار عمومی جامعه در این خصوص می‌دانند مذاکرات در غیرهسته‌ای بستگی به صداقت طرف مقابل دارد.
مقام معظم رهبری همانطور که قبلاً هم تأکید کرده‌اند، مذاکرات ما با آمریکا صرفاً و فقط در مورد مسائل هسته‌‌ای است و در باره مسائل منطقه و دیگر موضوعات هیچ مذاکره‌ای نداریم و نخواهیم داشت. تا این تجربه مذاکرات هسته ای کاملاض مشخص شود که آیا طرف مقابل از کج‌تایی‌هایش دست بر می‌دارد یا خیر.
تا کنون تجربه نشان داده که طرف ما کج‌تاب و بدعهد و خبیث است.
اگر آمریکایی‌ها در این مذاکرات صداقت نشان دادند و زیر تعهد خود نزدند و به عهد خود وفادار بودند، احتمال دارد در بقیه موضوعات منطقه نیز با آنها مذاکره صورت گیرد.
بنابر این برای آمریکا و غرب این مذاکرات تنها فرصت است که صداقت خود را نشن داده و باب مذاکره برای دیگر مسائل و اختلافات منطقه و جهان را باز کنند در غیر اینصورت برای جمهوری اسلامی و ملت ایران اثبات خواهد شد که غرب و آمریکا قابل اعتماد نیست و هیچ توافقی را نمی‌توان با او امضاء کرد زیرا او به هیچ عهدی پایبند نیست و فقط بدنبال منافع غیرقانونی خود است.
آنگاه تکلیف ایران با این قدرتهای سلطه‌گر روشن‌تر خواهد شد و آن وقت دیگر مرعوبین غرب نیز متوجه خواهند شد که امید بی جهت بستن به غرب و وعده‌های او خوش‌بینی و خوش‌خیالی بیش نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار