اظهارنظر «فرهاد فخرالدینی» درباره ادغام سمفونیک تهران با ارکستر ملی

آهنگساز سریال امام علی (ع) گفت: موسیقی ملی بیان خود را داشته و هرکس توانایی اجرای موسیقی ملی را ندارد و این راه پیش گرفته شده برای ارکستر ملی ثمر نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین یکصدوچهارمین سالروز تولد "غلامحسین بنان" باحضور "فرهاد فخرالدینی" خالق مجموعه "یاد یار مهربان" و "فریدون شهبازیان" با همت مرکز موسیقی بتهوون در شهر کتاب تندیس برگزار شد.

فرهاد فخرالدینی در ابتدا گفت: بخش مهمی از موسیقی ملی ما را چهره هایی چون "روح الله خالقی"، "علی تجویدی" و "غلامحسین بنان" تشکیل می دادند. این ها فعالیت خود را در ارکستر گلها آغاز کردند و در آن دوره قطعاتی در ارکستر اجرا شد که زیباترین قطعات ملی ما محسوب می شود.

وی ادامه داد: حتی قطعاتی که در آن دوره در ارکستر فارابی به رهبری "مرتضی حنانه" اجرا می شد نیز جز موسیقی ملی ما محسوب می شود. به نظر من همه این ها بخشی از موسیقی ملی است چون برگرفته از فرهنگ ایران و نغمات ایرانی است و در زیر مجموعه موسیقی ملی ایران می گنجد.

وی درباره تغییر در موسیقی ملی با گذشت زمان افزود: روند موسیقی گلهای آن دوره تا به امروز باید تغییر کند. متاسفانه در حال حاضر ما فضای آن دوره را نداریم. روحیه ای که شاعران و آهنگسازان آن دوره داشتند را الان نداریم. یاران عشق را فراموش کرده اند و به جای آن خشونت جایگزین شده الان فقط قحط ساله ی محبت است.

فخرالدینی عنوان کرد: در آن دوره عشق حرف اول را می زد. آهنگسازان و شاعران عاشق، آثارشان را عاشقانه و با مهر می ساختند و از اینکه اینطور کار می کردند لذت می بردند. زمانه عوض شده و از یک جایی دوباره باید شروع شود.

وی بیان کرد: امیدورام امکاناتی فراهم شود تا دوباره این قطعات را اجرا کنیم. دلم به درد می آید می بینم که تلاش می کنند این آثار اجرا نشود. این آثار فرهنگ ما است. چرا باید موسیقی غربی 200 سال پیش در ایران اجرا شود ولی قطعات موسیقی ملی خیر، نقش موسیقی ملی برای مردم مثل دیوان حافظ خانه هایشان است. مردم دارند موسیقی ملی ما را فراموش می کنند.

آهنگساز سریال "کیف انگلیسی" در خاطره ای از بنان گفت: تمامی قطعاتی که بنان خوانده ، خاطره و شنیدن آن ها لذت بخش است. ایشان را دائم در هنرستان و رادیو می دیدم. 

زمانی که قرار بود یک رهبر به عنوان رهبر ارکستر ملی رادیو انتخاب شود از 8 موسیقیدان خواسته شد که به سه نفر رای دهند. در آن موقع من در این عوالم نبودم و آن قدر جوان بودم که چند کار را با هم انجام می دادم، نوازندگی، آهنگسازی، تنظیم و رهبری ارکستر. در همان گیرودار بنان من را دید و گفت که من به شما رای دادم و چند روز بعد هم مدیر کل رادیو من را خواستند و تبریک گفتند که با اکثریت آرا رای آورده ام که برای اولین این خبر را با مهر فراوان استاد بنان دادند.

فخرالدینی درباره وضعیت ادغام ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی عنوان کرد: موسیقی ملی باید یک واحد مستقل و جدا با ارکستر سمفونیک باشد. برای اینکه این دو، دو واحد تخصصی هستند. نوازندگان ارکستر موسیقی ملی باید با پرده های موسیقی آشنا باشند در غیر این صورت نمی توان به نوازنده های آن ارکستر ملی گفت.

وی افزود: بنده به چند دلیل این کار را نپذیرفتم یکی اینکه استقبال مخاطب و دستمزد مناسب را طلب می کردند و اینکه معتقد بودم نوازنده های ارکستر ملی باید با ارکستر سمفونیک متفاوت باشد و الان هم روی حرفم هستم.

فخرالدینی ادامه داد: موسیقی ملی بیان خود را داشته و هرکس که موسیقی کلاسیک کار کرده نمی تواند موسیقی ملی بزند. این راهی که پیش گرفته شده راه غلطی است و ثمر نخواهد داد جز اینکه موسیقی ملی به انحراف کشیده می شود هیچ اتفاقی برای ارکستر ملی نخواهد افتاد.

وی تصریح کرد: جای خالقی، صبا، بنان و محجوبی خالی است. این ها با موسیقی ایران زندگی می کردند. برای همین است که نغماتشان به دل مخاطب می نشیند و این نغمات ساختگی نیست.

وی بیان کرد: بعضی نوازنده ها در موسیقی ایران توانایی های خارق العاده ای داشتند و می توانستند کارهای بسیاری را بزنند به طور مثال "رحمت الله بدیعی"، صبا و امروز ما هم "ارسلان کامکار" این طور است و توانایی دارد و همان طور که موسیقی ایرانی میزنند، 9 بتهوون هم می نوازند ولی آیا همه دارای این توانایی هستند.

آهنگساز مجموعه تلویزیونی امام علی افزود: ارکستر موسیقی ملی نوازنده های خودش را می خواهد البته که من دل خوشی به اینکه با دولت کار کنم ندارم و خیلی دلم می خواهد که ارکستر خصوصی خودم را به روی صحنه ببرم.

وی ادامه داد: ریشه های اصلی ما گذشته خودمان است. ما بدون گذشته آینده ای نخواهیم داشت. حسن موسیقی ملی این است که تکرار نمی شود و کسانی که می گویند تکرار می شود تعصبی بی جا هستند.

در انتها از "فریدون شهبازیان" دعوت شد تا مطالبی را درباره بنان ایراد کند.

وی در ابتدا گفت: با آقای بنان سال ها در استودیو و ارکسترها کار کردم که ایشان همیشه تمرکز روی ضبط قطعات تولیدی داشتند از "اکبر گلپایگانی" و "ایرج" زیر نظر ایشان این آوازها را می خواندند.

شهبازیان عنوان کرد: بنان اخلاق های ویژه ای داشت و و زیاد با کسی صمیمی نمی شد ولی انسان بزرگی بود و همان طور که می دانید با ارکستر گلها زنده خواندن کار هرکسی نبود.

وی افزود: آثاری که با "روح الله خالقی" و ارکستر گل ها ضبط کردیم جز بهترین ها بود و بتهرین نوازندگان ایران در آن دوره عضو ارکستر بودند. ضبط مالتی ترک سال 58 آمد و در آن دوره این امکانات در رادیو وجود نداشت که پیش از آمدن مالتی ترک خواننده در کنار ارکستر می ایستاد و می خواند که کار خیلی سختی بود.

وی در انتها خاطرنشان کرد: کی خواننده ای با این قدرت، تفکر، اندیشه و صاحب موسیقی پیدا می شود خدا می داند. مسلما بنان چیز دیگری بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار