در مصاحبه روزنامه الشرق الاوسط؛

عمرو موسی: توافق ایران و غرب تاثیر مهمی بر منطقه خواهد داشت

دبیرکل پیشین اتحادیه عرب ضمن استقبال از توافق هسته‌ای احتمالی ایران و غرب، اعلام کرد این توافق چارچوبی مشخص برای منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای تعیین می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در گفت‌و‌گوی اختصاصی با این روزنامه اعلام کرد توافق احتمالی ایران و غرب در موضوع هسته‌ای امری مثبت است و باید این روند ادامه پیدا کند تا دستیابی به چارچوبی مشخص برای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای -- به ویژه درباره رژیم صهیونیستی – محقق شود. 

 «عمرو موسی» درباره اهمیت نشست مشورتی کشورهای حاشیه خلیج فارس در ریاض با توجه به تحولات منطقه و پیامدهای بحران یمن گفت: این نشست بسیار مهم است زیرا پیش از نشست کشورهای حاشیه خلیج فارس با رئیس جمهور آمریکا برگزار می‌شود که قرار است مسائل متعدد از جمله پیامدهای توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی در آن بررسی شود. 

وی افزود: این موضوع مهم است به ویژه اینکه پدیده‌هایی منفی در منطقه در حال ظهور هستند. 

موسی در پاسخ به این پرسش که «این پدیده‌ها کدامند؟» گفت منظور فقط رقابت منطقه‌ای نیست بلکه شاخص‌ها حاکی از احتمال وقوع نزاع منطقه‌ای در آینده است... رویدادی که هم اکنون برای همه آشکار است، نقش ایران در یمن است. 

وی ادامه داد: اوضاع سوریه و عراق نیز در آن نشست مطرح خواهد شد به ویژه اینکه آمریکا پیشنهاد تجزیه عراق را مطرح کرده است. 

وی در ادامه گفت: معتقدم کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند نقش مهمی در متقاعد کردن آمریکا به اینکه طرح تجزیه عراق، کشور‌های عربی نزدیک به این کشور را تهدید می‌کند داشته باشند. 

عمرو موسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «با توجه به نفوذ ایران و ترکیه در برخی از کشورهای عربی، چگونه می‌توان مانع بروز درگیری منطقه‌ای احتمالی شد» گفت این امر مستلزم آن است که همه کشورهای عربی نشستی در سطح مقامات بلندپایه برگزار کنند و درمورد نحوه مقابله با این چالش‌ها به ویژه در یمن، سوریه و لیبی به توافق برسند. 

دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا پیش بینی می‌کنید چارچوب توافق بین ایران و غرب به امضای قطعی توافقنامه ختم شود؟» گفت این موضوع بستگی به مذاکره و تلاش هر یک از دو طرف برای رسیدن به دستاورد دارد. 

وی در اینباره گفت: رسیدن ایران به توافق هسته‌ای با غرب به نظر من امری مثبت است و این روند باید ادامه پیدا کند تا این تفاهم بر سیاست‌های منطقه‌ای نیز منطبق شود و مقدمه‌ای برای تشکیل منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای باشد و به چارچوبی مشخص برای حل این موضوع -- از جمله در اسرائیل -- دست یابیم، زیرا منطقه به ویژه در سایه چالش‌های جدی کنونی تحمل وجود حتی یک کشور هسته‌ای را ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار