در نشست خبری مطرح شد

تولید 150 هزار بشکه نفت خام از میادین مشترک/بهره‌برداری از فاز نخست پروژه کیش در زمستان 95

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه این شرکت توسعه میادین مشترک را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: با بهره‌برداری از این میادین 150 هزار بشکه نفت خام تولید خواهد شد.

تولید 150 هزار بشکه نفت خام از میادین مشترک/ بهره‌برداری از  فاز نخست کیش در زمستان 95به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عبدالرضا حاجی حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در نشست خبری با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در میادین مشترک اظهار داشت: شرکت مهندسی و توسعه نفت عمدتا مسئول اجرای طرح‌های استحصال نفت است که بخش عمده‌ای از آن در غرب کارون و مرز کشور عراق واقع شده است.

وی تصریح کرد: این شرکت در پنج حوزه نفتی مشغول به فعالیت است که بزرگترین آنها آزادگان جنوبی می‌باشد که از زمان خلع ید شرکت چینی، شرکت ملی نفت ایران با منابع مالی خود این پروژه را اجرا می‌کند. این پروژه در دو فاز تعریف شده که فاز نخست آن 300 هزار بشکه نفت خام است و با اجرای فاز دوم به 600 هزار بشکه نفت خام ارتقا خواهد یافت.

حاجی حسین نژاد تصریح کرد: آزادگان شمالی به صورت بیع متقابل به ظرفیت 75 هزار بشکه نفت خام در احال اجراست که پیش‌بینی می‌شود تا شهریور ماه به بهره‌برداری برسد.

وی تأکید کرد: فاز دوم آزادگان شمالی قرار است از 75 هزار بشکه به 100 هزار بشکه افزایش یابد. 

در ادامه کرامت‌‌الله بهبهانی مجری طرح آزادگان با بیان اینکه هم‌اکنون آزادگان شمالی 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در این پروژه تولید زود هنگام تعریف نشده است و تمام چاه‌ها از مدت‌ها پیش حفاری شده است.

وی ادامه داد: فاز دوم آزادگان شمالی برای 25 هزار بشکه نیز تعریف شده و هم‌اکنون مذاکراتی در این زمینه در حال اجراست.

حسین نژاد ادامه داد: میدان یادآوران که از طریق بیع متقابل اجرا می‌شود هم‌اکنون 51 هزار بشکه نفت خام از آن برداشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال به 85 هزار بشکه برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه میدان یاران شمالی به صورت بیع متقابل برای 15 هزار بشکه تعریف شده است، گفت: میدان یاران جنوبی نیز با منابع داخلی به ظرفیت 50 هزار بشکه تا اوایل سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید.

آرش باقرزاده سرپرست یاران شمالی تصریح کرد: این پروژه هم‌اکنون 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 9 چاه این میدان تکمیل شده به طوریکه دو چاه آن ظرف 10 روز آینده به اتمام می‌‌رسد و عملیات حفاری دو چاه دیگر نیز طی روزهای آینده شروع می‌شود.

وی تأکید کرد: یاران شمالی به ظرفیت 30 هزار بشکه در فروردین 95 به تولید خواهد رسید.

حسین‌نژاد با اشاره به واحد  NGL غرب کارون که در منطقه جفیر و با سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی بندر امام و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در حال احداث است گفت: بر اساس برنامه‌ریزی اولیه قصد داریم یک ترین از این واحد NGL (مرکز فرآورش گاز همراه نفت) را که به میزان 250 هزار متر مکعب است تا پایان سال آماده کنیم.
 
وی با اشاره به تلمبه‌خانه غرب کارون گفت: این تلمبه‌خانه نیز در نیمه دوم سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین قصد داریم نیروگاه غرب کارون را نیز با روش BOO احداث کنیم.

وی ادامه داد: همچنین نیروگاه در غرب کارون به ظرفیت 480 مگاوات به صورت BO توسط شرکت مپنا در حال ساخت است.

وی ادامه داد: شرکت مهندسی و توسعه نفت همچنین در بحث مترینگ و دیسپکینگ فعالیت می‌کند به طوری که فاز 3 دارخوین به صورت بیع متقابل اجرا خواهد شد.

وی از سفر شرکت‌ انی خبر داد و گفت:‌ چند روز پیش مسئولان شرکت انی با وزیر نفت دیدارهایی درخصوص توسعه میادین مشترک داشتند که نتیجه آن مذاکرات هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

معرفی چند میدان نفتی در کنفرانس لندن
 
مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت ایران با اشاره به پروژه‌های میدان گازی کیش و سلمان گفت: فاز اول میدان گازی کیش نیز برای زمستان سال 95 و به ظرفیت تولید روزانه 25 میلیون متر مکعب می‌رسد و میدان گازی سلمان 2 نیز که اخیراً به شرکت متن واگذار شده است به دنبال سرمایه‌گذار از طریق بیع متقابل است.
 
حسین‌نژاد تصریح کرد: برای فاز 2 و 3 میدان کیش که در قسمت دریا است نیز به دنبال سرمایه‌گذار هستیم و در فاز 3 میدان دارخویین نیز از طریق بیع متقابل سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت.
 
وی با اشاره به میدان نفتی آذر که با کشور عراق مشترک است گفت: کار سرمایه‌گذاری بر روی میدان نفتی آذر نیز از طریق بیع متقابل و صندوق‌های انرژی پیگیری خواهد شد، همچنین برای میدان نفتی چنگوله که در مجاورت میدان آذر است نیز هم اکنون به دنبال سرمایه‌گذار برای توسعه هستیم.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت ایران با اشاره به برگزاری کنفرانس لندن خاطر نشان کرد: میادینی که هم اکنون هیچ کار توسعه‌ای در آن صورت نگرفته و به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای آنها هستیم و برخی از آنها نیز در بالا به آن اشاره شد در کنفرانس لندن معرفی خواهند شد تا بتوان سرمایه‌گذار لازم را برای آنها جذب کرد.
 
استفاده از توان داخلی برای توسعه میادین نفتی
 
حسین‌نژاد با اشاره به ساخت داخل کالاهای مورد نیاز این شرکت گفت: از یک سال و نیم پیش سعی کردیم تجهیزات مورد نیاز خود را مخصوصاً‌ در میدان آزادگان جنوبی از طریق داخل تامین کنیم که بر این اساس هزینه توسعه میدان آزادگان جنوبی نسبت به برآورد اولیه به شدت کاهش پیدا کرد.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت ایران در ادامه این نشست با اشاره به جزئیات میادین درحال توسعه گفت: همانطور که گفته شد از میدان آزادگان 50 هزار بشکه نفت برداشت می‌شود که این میزان نیز مربوط به دروان حضور ژاپنی‌ها است.
 
وی خاطر نشان کرد: از میدان یادآوران نیز تا کنون 35 میلیون بشکه نفت برداشت شده است که نسبت به رقیب خود یعنی کشور عراق در تولید جلوتر هستیم.
 
حسین‌نژاد تصریح کرد: پس از بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم حجم نفت درجا در میدان یادآوران دو برابر تصور ماست به طوری که هم اکنون می‌توان گفت 34 میلیارد بشکه نفت در این میدان وجود دارد.
 
احداث ذخایر استراتژیک نفتی با ظرفیت 5 میلیون بشکه تا پایان سال
 
وی با اشاره به مخازن استراتژیک در دست ساخت این شرکت گفت: کلاً 2 مخزن استراتژیک در درست ساخت داریم که یکی از‌ آنها ظرفیت 1 میلیون بشکه و دیگری 4 میلیون بشکه ظرفیت دارد.
 
وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این 5 میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت ایران با اشاره به میدان آزادگان شمالی گفت: این میدان نیز 94 درصد پیشرفت دارد و چون تولید زودهنگام برای آن برنامه‌ریزی نشده بنابراین تولید نفت از میدان آزادگان شمالی براساس برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده خواهد بود.
 
وی با اشاره به پیشرفت 47 درصد میدان یاران شمالی نیز گفت: در حال حاضر 9 چاه در این میدان حفاری و تکمیل شده است و چاه‌های 10 تا 14 نیز در حال شروع حفاری و برخی از آنها نیز تا چند روز آینده به اتمام می‌رسند به طوری که هدف از توسعه این میدان تولید 30 هزار بشکه روزانه نفت است.
 
مذاکره با چینی ها با محوریت مسجد سلیمان
 
وی با اشاره به میدان نفتی یادآوران گفت: پیمانکار چینی طرح توسعه اولیه این میدان را در اختیار ما قرار داد و هم اکنون در حال مطالعه طرح توسعه اولیه این میدان هستیم.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت ایران با اشاره به تعداد دکل‌های حفاری در حوزه غرب کارون گفت: میدان آزادگان جنوبی دارای 16 دکل حفاری، یاران 9 دکل حفاری، یادآوران شمالی 4 دکل حفاری، آذر 5 دکل حفاری است که در حال حاضر مشکل ما کمبود دکل نیست بلکه مشکل تامین اجناس است که باید با همکاری سازندگان داخلی کار تامین اجناس مورد نیاز سریع‌تر پیش رود.
 
وی در پایان نیز با اشاره به سفر اخیرش به کشور چین و مذاکره با چینی‌ها گفت: مذاکره ما درخصوص توسعه میدان مسجدسلیمان بود که توافقاتی نیز با برخی بانک‌های چینی به منظور تامین مالی این میدان نفتی صورت گرفت.

حسین نژاد با شاره به اینکه هم‌اکنون 85 درصد از تجهیزات و قطعات مورد نیاز توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود، گفت: سیاست این شرکت بر این است که در پیشبرد طرح‌ها از اجناس داخلی خریداری نماید.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت خاطرنشان کرد: ما به دلیل تحریم به سراغ توان داخلی نرفتیم بلکه تولیدکنندگان داخلی این توان را دارند که در توسعه میادن مشترک و تولید تجهیزات مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار