دبیر علمی کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی خبر داد:

کاهش سن ابتلا به آرتروز در کشور/ ابتلای 350 میلیون نفر در دنیا به هپاتیت B

اسحاق حسینی گفت: سن ابتلا به بیماری آرتروز در کشور رو به کاهش است و عوارض آن‌ در سنین بالا مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، سید محمود اسحاق حسینی، دبیر علمی کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی در نشست خبری این کنگره در خصوص شیوع دیابت افزود: 10 درصد جامعه ما به بیماری دیابت مبتلا هستند که نیمی از آن‌ها هنوز شناخته نشده‌اند همچنین سن ابتلا به بیماری آرتروز در کشور رو به کاهش است و عوارض آن در سنین بالا مشاهده می‌شود. 

دبیر علمی کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ادامه داد: التهاب روده در ایران و جهان رو به افزایش است و افزایش این بیماری در جهان از سال 1973 آغاز شده و هم اکنون در کشور سیری صعودی دارد. التهاب روده علاوه بر شهرهای بزرگ و کوچک در روستاها نیز دیده می‌شود و علل متعددی چون استرس این بیماری را در فرد به وجود می‌آورد. 

اسحاق حسینی ادامه داد: هپاتیت B شایع ترین علت مزمن بودن هپاتیت در ایران است. نزدیک به 350 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند در کشور ما با تمام تلاش هایی که در زمینه بیماری هپاتیت شده این آمار از 3 تا 5 درصد به 1 تا 3 درصد رسیده است. 

وی عنوان کرد: هم اکنون بیماری هپاتیت B در کشور ما بیشتر از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود این مسئله در استفاده معتادان از سرنگ آلوده به این بیماری وجود دارد، استفاده از آندوسکوپی مشکلی در زمینه ابتلا به بیماری هپاتیت ایجاد نمی‌کند و امکان ابتلا به این بیماری از این طریق 1 در 100 هزار است. 

دبیر علمی کنگره سالانه پزشکان متخصص داخلی تنها در صورتیکه دستگاه های آندوسکوپی به درستی تمیز نشود، بیماری هپاتیت را در فرد ایجاد می‌کندو احتمال آن در کشور بسیار کم است و مسئله انتقال آن به این شیوه نزدیک به صفر خواهدبود. 

اسحاق حسینی در خصوص شیوع بیماری قلبی و عروقی تصریح کرد: بیماری قلبی- عروقی در کشور ما افزایش پیدا می‌کند علاوه بر آن بیماری‌های ریوی نیز در کشور شیوع دارد. 

وی بیان کرد: 50 تا 60 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند و 15 درصد آن‌ها چاق محسوب می‌شوند اکثر این افراد با افزایش چربی خون همراه هستند. رژیم سرشار از فست فود، تحرک نداشتن، ورزش نکردن از مسائل مهم در ابتلا به چربی خون است و ژنتیک و بیماری های متابولیک در درجه بعدی اهمیت قرار دارند. 

در ادامه مراسم مصطفی انوری، دبیر اجرایی کنگره سالانه پزشکان متخصص داخلی گفت: پزشکان متخصص داخلی نمی‌توانند خدماتی چون آندوسکوپی را که در طول رزیدنتی خود آموخته انجام دهند. 

برای انجام این عمل نیاز به گذراندن دوره باز آموزی و اخذ گواهی هستند در صورتیکه یک متخصص گوارش می‌‌تواند به راحتی آندوسکوپی را انجام دهد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار