فطانت در حاشیه کنفرانس بین‌المللی ابزارهای مالی اسلامی:

اجرای واقعی نرخ سود، بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امیدواریم این نرخ سود به صورت واقعی اجرا شود تا آثار آن را در صورت‌های مالی ملاحظه کنیم و طبیعتاً تأثیر خود را در شاخص بازار بورس بگذارد.

اجرایی واقعی نرخ سود بازار سرمایه راتحت تاثیر قرار می دهدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد فطانت فرد امروز در حاشیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی ابزارهای مالی اسلامی در تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فعالیت‌های سازمان بورس در قالب نظارت مستند به قانون در درجه اول و مصوباتی است که در این باره از جمله هیأت مدیره سازمان تأیید شده است و هرگونه دخالت غیرمبتنی بر اصول و خارج از قانون، بخشنامه‌های سازمان را رد می‌کنیم و به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم، چراکه طبیعتاً تلاش شده منطق دستورالعمل‌ها در بازار حاکم شود. 
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به عنوان ناظر، اگر غیر از مباحث قانونی وجود داشته باشد، حتماً برخورد خواهد شد. 
 
وی در پاسخ به این سؤال که شاهد برخی تخلفات در سازمان بورس هستیم، تصریح کرد: هرگز تخلفی در بحث انتشار اطلاعات شرکت ها و افشای آن وجود ندارد و اطلاعات شرکت ها روی کدال سازمان بورس ثبت می‌شود و برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته که از ابتدای خردادماه تمامی اطلاعات شرکتی شرکت‌ها به صورت مستقیم، بدون دخالت نظر هر گونه کارشناس، توسط ناشر به صورت مستقیم منتشر خواهد شد و به شرکت‌های مشاوره این امکان داده شده تا از طریق سامانه توکم، هر کدام از اطلاعات منتشر می‌شود، نقطه‌نظرات خود را اعلام کنند و طبیعتاً این نظرات به صورت آزاد و بدون هزینه خواهد بود. 
 
وی افزود: چون شرکت‌های مشاوره متحمل هزینه‌ هستند، بعد از شش ماه شرکت‌های مشاوره نظرات خود را در مورد صورت‌های مالی به صورت مجزا با توافق در اختیار آنها قرار خواهیم داد. 
 
فطانت در باره واکنش بازار سرمایه نسبت به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی بیان داشت: آنچه مهم است، نرخ سود نبوده، بلکه اجرای آن است و قبلاً هم توسط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی صورت گرفته، اما برخی مؤسسات غیرمجاز بانکی نرخ سودشان به صورتی است که تبعیت از نرخ سود گفته شده نمی‌کند، بنابراین اصل بر این است، بازار مشاهده کند نرخ توسط بخش‌های مختلف سیستم‌های بانکی رعایت و نظارت می‌شود. 
 
به گفته وی، هر آن چیزی را که در قالب نرخ سود بانکی داریم، باید آثار آن را در بخش واقعی اقتصاد و شرکت‌های تولیدی ببینیم و نرخ تسهیلات بتواند متناسب با این نرخ کاهش یابد، اما هنوز شاهد تغییرات نرخ تسهیلات در بخش واقعی اقتصاد نبودیم، بنابراین اگر این موضوع رخ دهد، در صورت‌های مالی بخش‌های واقعی اقتصاد تأثیر خود را می‌گذارد. 
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا نرخ سود تعیین‌شده می‌تواند منجر به رونق بازار بورس و تأمین مالی این بخش شود، عنوان کرد: نرخ سود 20 درصدی نسبت به کاهش تورمی که در بازار اتفاق افتاده ، عدد ناچیزی است. انتظار بازار و فعالان این است که طی یک ضرب‌الاجل از سوی مقامات مسئول کاهش یابد و بیش از هر چیز، نظارت و اجرا شود. در واقع، آنچه در بازار تأثیرگذار است، نرخ سود پایه بانکی بوده و نرخی است که مردم در بانک‌ها به صورت علنی مشاهده می‌کنند و نه اینکه به صورت بخشنامه و دستورالعمل مشاهده شود. 
 
فطانت یادآور شد: امیدواریم این نرخ سود به صورت واقعی اجرا شود تا آثار آن را در صورت‌های مالی ملاحظه کنیم و طبیعتاً تأثیر خود را در شاخص بازار بورس بگذارد. 
 
وی در خصوص اینکه چه نرخی برای رونق گرفتن بازار بورس می‌تواند مطلوب تلقی شود، گفت: احساس می‌کنم در گذشته وقتی نرخ تورم 30 درصد بود، نرخ سود بانکی بسیار کمتر این بوده و حدود 17 درصد و نرخ تسهیلات مبادله‌ای 12 درصد بود. علی‌رغم اینکه نرخ تورم به حوالی 15 درصد رسیده است، شاهدیم نرخ سود مبادله‌ای به 22 درصد افزایش یافته و نرخ تسهیلات مشارکت حدود 27، 28 و 29 درصد است که تأثیر خود را روی بخش واقعی اقتصاد می‌گذارد. اگر بخواهیم شاهد رونق اقتصادی باشیم، انضباط بحث اصلی آن خواهد بود. 
 
فطانت در مورد جذب سرمایه‌های خارجی نیز گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در این مدت استقبال نشان داده و جلسات زیادی از افراد مشتاق در بخش‌های مختلف به صورت مستقیم و یا بازار سرمایه انجام شده و فکر می‌کنیم باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سیاست جذب این سرمایه‌ها فراهم شود و سمینار یا نشستی در شهریورماه پیش‌بینی شده که با حضور فعالان بسیاری از کشورهای به خصوص اروپایی و آمریکا خواهد بود و در آن از دستاوردهای تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری خارجی رونمایی خواهیم کرد. 
 
وی ادامه داد: پنجره واحدی ایجاد خواهد شد تا برای حضور در بازارهای سرمایه‌ای ایران به صورت آنلاین و در بخش‌های مختلف این کار را انجام دهد. 
 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، یکی دیگر از برنامه‌ها را راه‌اندازی تالارهای اختصاصی در مورد بورس کالا دانست و اضافه کرد: این تالار به خصوص برای کشورهایی مانند عراق و یا افغانستان خواهد بود تا بتوان کالاهای مورد نیاز این کشورها در کشورهای همسایه را داشته باشیم. 
 
وی ادامه داد: رتبه‌بندی شرکت‌ها نیز از دیگر برنامه‌ها بوده که به همراه شرکت‌های خارجی خواهد بود و سعی می‌کنیم قبل از سمینار شهریورماه مذاکرات آن را انجام داده و از آنها رونمایی کنیم. همچنین سایت‌های سازمان بورس نیز متناسب با نیازهای سرمایه‌گذاران خارجی به روز خواهد شد و اطلاعات را به زبان‌های مختلف پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دهد. فکر می‌کنیم مجموعه اقدامات لازم برای شرایط جدید پیش روی کشور در باب سرمایه‌گذاری انجام شود، زیرا ایران طبق گزارش‌های جهانی جزء 11 اقتصاد با رشد سریع اقتصادی خواهد بود که باید زمینه این رشد فراهم شود. 
 
فطانت در خصوص ریزش شاخص بورس طی روزهای اخیر عنوان کرد: افت و خیز در بازار سهام تابع شرایطی است که شرکت‌ها داشته و بخش واقعی اقتصاد با آن روبه‌رو است. فکر می‌کنیم آنچه در بازار شاهدیم، انعکاس بخش واقعی اقتصاد است و تغییر دادن آن نیازمند تغییر در سیاست‌ها و واقعیت‌های اقتصادی است و نیاز به همگرایی دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، بانک ، نرخ ، سود ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار