در نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیان شد؛

صالحی: نمایشگاه کتاب نمایه‌ای از فرهنگ این ملت است/ حذف بن‌های کاغذی کتاب/ پابرجا بودن محکومیت ناشران متخلف از دوره گذشته

بن کاغذی که پیش از این به صورت غیر قابل ردیابی منتشر می شده کلاً دیگر منتشر نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که امروز در شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص چگونگی ارائه آثار قرآنی چاپ اول در بخش کارنامه‌ی نشر نمایشگاه گفت: بخش کارنامه نشر امسال بیش از بیست هزار کتاب چاپ اولی با طبقه‌بندی موضوعی را در خود جا داده و طبیعتاً در بخش‌های قرآنی نیز هر آنچه چاپ اولی به حساب بیاید ارائه می‌شود البته کارهای لیتوگرافی هم با هدف نشان دادن سریعتر سیر صنعت چاپ در قالب نمودار، ارائه می‌شود.

صالحی در این نشست در سخنانی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از بخشیدن محرومیت انتشارات پارسیان که در سال گذشته به دلیل فروش چاپ افست کتاب‌های انتشارات الزویر در نمایشگاه از حضور در این دوره محروم شده بود، دارد و گویا این انتشارات در نمایشگاه حضور دارد، چه تضمین اجرایی برای احکام صادر شده در دوره گذشته وجود دارد گفت: همه احکامی که سال گذشته صادر شده است به قوت خود باقی است این سیستم که ما در ایام نمایشگاه ناشران متخلف را محروم کنیم باید ضمانت اجرا داشته باشد.
وی ادامه داد: آنهایی که در احکام دوره گذشته از حضور در نمایشگاه امسال محروم شده باشند، حق شرکت ندارند و باید یک مبنای قانونی وجود داشته باشد که متخلف احساس نکند که قابلیت توصیه و رایزنی با مقامات مسئول برای بخشودگی تخلف وجود دارد. البته در فرآیند دادرسی باید اتفاقاتی در آیین نامه رخ دهد که در حال انجام است، اما فی الحال امسال همه کسانی که در نمایشگاه محروم شده بودند محکومیتشان پابرجاست.


وی ادامه داد: در مورد بن‌های رایگان و توقف جریان دادن  آنها باید بگویم در تصمیم‌های مهمی که امسال در حوزه تسهیلات حمایتی مطرح شده بیان شد که بنهای کاغذی دیگر منتشر نخواهد شد زیرا این بنها قابل ردیابی نبودند و در جریان تحقیقاتی که انجام شده مشخص شد که اکثر‌آنها خرج خرید کتاب نمی‌شود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: بن‌هایی که در زمان قطع یارانه‌ی کاغذ در نظر گرفته شده است با وجود ادله‌ی دفاعی موجود در آن زمان، نیازمند پاره‌ای از بازنگری‌ها پس از یک دهه بوده و طبیعتاً باید اتفاقات جدیدی برای اصلاح رویه‌های غلط و بازنگری رخ دهد.

صالحی افزود: بازنگری در این تسهیلات حمایتی هم اکنون مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از تصمیمات دیگر اخذ شده در زمینه‌ی به آنها می‌توان به این امر اشاره کرد که از این به بعد بن ها حتماً الکترونیک باشند و با نام اشخاص و مشخصات کارت ملی آنها صادر شود البته این بنهای با نام هم باید زمان‌دار باشد زیرا با توجه به تجارب گذشته در نمایشگاه‌های استانی بهتر است که بنهای خرید کتاب در مقطع نمایشگاه تمام شده و شارژ شوند و با پایان نمایشگاه نیز اعتبار آنها به اتمام برسد.

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: ما از این به بعد بن اهدایی نداریم البته پایه‌ی اعتبارات خود را در حوزه‌ی دانشگاهی از هفت میلیارد و دویست بن به ده میلیارد رسانده‌ایم.

صالحی ادامه داد: تنها موارد استثناء در زمینه بنهای اهدایی اهالی قلم با شرط انتشار 2 کتاب بزرگسال یا 3 کتاب کودک و نوجوان در سالهای گذشته، مهمانان نشستهای اهل قلم و خبرنگاران حوزه کتاب هستند.

وی دلیل لزوم اهدای بن خرید کتاب به خبرنگاران حوزه کتاب را درگیری این خبرنگاران با بحث کتاب و لزوم خوانش بیشتر برای آنها دانست. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: از این به بعد بن اهدایی به جز در موارد استثناء به هیچ کس تعلق نخواهد گرفت و ما امسال مطلقاً بن رایگان نداریم.

صالحی افزود: امسال برداشتی داشتیم که بر اساس آن بن های مشارکتی که همواره در حوزه اقتصاد و نشر به ما کمک کرده‌اند از آنجایی که خودشان آفت‌زا شده‌اند و شکل اهدای گرفته‌اند از هشتاد درصد به بیست درصد تقلیل پیدا می‌کند.

وی گفت: ما در حال حاضر حداقل بیست درصد آورده‌ها را برای تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمیه در نظر گرفته‌ایم و قرار است که بحث عمده‌ی یارانه‌ای ما مورد ارزیابی جدی‌تری قرار بگیرد.

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادامه داد: گاهی وقتها بحثهای واگذاری امور اجرایی به تشکلها برای اینکه با تدبیر اتفاق نمی‌افتد با تعبیر خودش بیان می‌شود در صورتی که ما در حین صیانت از حوزه حاکمیتی خود اقدام به واگذاری این امور می‌کنیم.

صالحی اظهار داشت: ما در حوزه نظارت بر امور اجرایی سه کمیته با هدف تبادل تجربه و نظارت بر کمیته‌های اجرایی در نظر گرفته‌ایم و می‌دانیم که دوره انتقال تجربه‌ها را نباید نادیده گرفت و شروع صفر در بخش خصوصی ضربه زدن به این بخش است.

وی ادامه داد: واگذاری به معنای همه چیز را رها کردن نبوده و طبعاً نظارتهایی وجود داشته و دارد. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کیفیت برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: بالاخره آنچه دارد اتفاق می‌افتد بخش و ضلعی از اتفاقات لازم است و ما در حوزه اقتصاد نشر باید به ناشر فکر کنیم زیرا این حوزه هر چند فقط بر پایه‌ی ناشر نمی‌چرخد اما بر این پایه استوار شده است.

صالحی افزود: ناشر پایه‌ای از اقتصاد نشر بوده و اقتصاد او با فضای فروشگاهی پیوند خورده است و نباید این پیوند را قطع کرد اگر چه این پیوند یک پیوند نباتی است اما قطعاً صدمات جبران ناپذیری می‌زند.

وی اظهار داشت: تقویت بعد نمایشگاهی کتاب به معنای حذف بخش فروشگاهی آن یک ایده‌ی آوانگارد بوده اما چقدر اجرایی است نمی‌دانم به هر حال نمایشگاه کتاب تهران صاحب، مالک و متولی خود را دارد و آن هم وزارت ارشاد است.

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص جمع‌آوری احتمالی برخی از کتابها از فضای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصریح کرد: هیچ مجموعه‌ای حق ورود به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را ندارد مگر به واسطه‌ی ارتباطی که با متولی آن یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار کرده است.

صالحی ادامه داد: همه‌ی ناشران کتابها حق حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را دارند لذا حرف امسال ما همان حرف سال گذشته است و تلاش شده تا تمامی سلایق در این نمایشگاه به نمایش در بیاید.

صالحی در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص تضمین اجرایی برای احکام صادر شده برای ناشران متخلف گفت: همه احکامی که سال گذشته صادر شده به قوت خود باقی هستند و آنها که در محکومیتشان حق حضور در نمایشگاههای دیگر را نداشتند حق حضور در  یست‌وهشتیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: ما باید یک پایه قانون گذاری در نمایشگاه بین‌المللی  کتاب تهران داشته باشیم. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بیست‌وهشتیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور 347 خبرنگار داخلی و 76 خبرنگار خارجی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه 2450 ناشر داخلی در 2060 غرفه نمایشگاهی به ارائه سیصد هزار عنوان کتاب داخلی می‌پردازند.

صالحی تاکید کرد: 165 هزار عنوان کتاب خارجی نیز در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور عمان، مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود تصریح  کرد: این کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بصورت پر و پیمان حضور پیدا می‌کند و غرفه  خودش را تجهیز می‌کند. 

رئیس بیست‌و هشتیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: ما سعی داریم تا ارتباط خودمان را با کشور عمان تا به اندازه‌ای جلو ببریم که بتوانیم همکاریهایمان را با این کشور گسترش دهیم.

صالحی گفت: مهمانان خارجی در بیست‌وهشتیمن نمایشگاه کتاب تهران افزایش پیدا کردند و این امر سنبلیک نیست و با نگاه رشد فضای نشر ما شکل گرفته است.

وی افزود: ایجاد خطوط ارتباطی بین نشر ایران و نشر جهان زمینه‌های ارتقا نشر را بوجود می‌آورد و در حوزه ناشران خارجی شاهد رشد کمی و کیفی هستیم یعنی از بین صد هزار عنوان کتاب غیر تکراری قابل ارائه پنجاه هزار عنوان چاپ سال 2013 هستند.

صالحی گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب دریچه ‌ای بین نشر ایران و جهان بوده و کمک می‌کند تا دانشگاهههای ما به دانش روز مجهز شوند و دانشجویان به شکل طبیعی به کتابهای مورد نیاز خود دست پیدا  کنند.

وی ادامه داد: ارتقا روابط نشر ما با  نشر جهان یکی از رویکردهای جدیدی بوده که بر اساس ان وجه بین‌المللی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  یک گام به جلو رفته است.

رئیس بیست‌ و هشتمین نمایشگاه   بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما باید به قدم زدنها متوالی عادت کنیم و می‌توانیم ادعا کنیم که امسال در بخش بین‌الملل چند قدم به جلو رفته‌ایم.

صالحی افزود: ایران تهران نیست و کشوری با تنوع و تکثر است بنابراین این ایران اسلامی با تکیه بر تنوع و تکثر بومی خود ارتقا می‌یابد و نمایشگاه کتاب تهران برخلاف نام خود نمایشگاه کتابی برای همه ایرانیان است.

وی اظهار داشت: هر روز از نمایشگاه کتاب به اسم استانی خاص نامگذاری شده تا در سالن استانها به نمایش دارای ها و داشته‌های خود با محوریت کتاب بپردازد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی ادامه داد: اهواز نیز به عنوان پایتخت کتاب ایران سالنی را به خود اختصاص داده و در این 11 روز به ارائه راهکارهای خود می‌پردازد.

صالحی تصریح کرد: سیاست دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واگذاری های تصدیگرانه اجرایی بوده و کار دولتها برگزاری نمایشگاه نیست.

وی تاکید کرد: دولتها را نباید تا اندازه برگزاری یک نمایشگاه تقلیل داد و باید با نگاه تصدی گرانه به کوچک شدن و چابک شدن دولتها کمک کنیم این اقدام را در سال گذشته شروع کردیم و گامیهای زیادی تا به امروز برداشته‌ایم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: قرار بر این شده که بخش زیادی از کارهای ا جرای به  تشکلها واگذار شود و هم اکنون 5 کمیته اصلی از جمله کمیته‌ةای ناشران داخلی بینَ‌المللی اطلاع رسانی اهل قلم و کمیته فرهنگی به تشکلهای نشر واگذار شده‌اند.

صالحی گفت: تجربه واگذاری بخش اجرایی نمایشگاه به تشکلها تا بحال رخ داده و امید است که این اتفاق در موارد دیگری نیز رخ دهد.

رئیس بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توجه به حوزه نشر دیجیتال و الکترونیک را یکی دیگر از رویکردهای بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران دانست و اظهار داشت: امسال توجه ویژه‌ای به نشر دیجیتال و الکترونیک شده و افق اینده نشر ترکیب نشر دیجیتال و کاغذی را جدی‌تر می‌‌کند بنابراین نشر کاغذی نمی‌تواند نشر دیجیتال را نادیده بگیرد.

وی افزود: تقویت رویکرد نمایشگاهی در فضای نمایشگاه و توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی در این فضا از رویکردهای دیگر بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به حساب می‌آید.

صالحی گفت: نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران باید نمادی از فرهنگ ایرانی اسلامی باشد یعنی این نمایشگاه نمایه‌ای از فرهنگ این ملت بوده و نباید با درون مایه‌ی فرهنگی آن تضاد جدی داشته باشد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص تسهیلات به مراجعان در رویکرد دیگر بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران دانست و اظهار داشت: ما بخاطر آنکه مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران نداریم شرایط لازم برای تسریع امر اختصاص تسهیلات به مراجعان را نیز نداریم.

وی ادامه داد: ما با هفت هزار سازه صد نفر کارگر همکاری هفتاد نهاد نصب شش هزار خط تلفن و صدهزار متر مربع کابل مخابراتی نشان می‌دهیم که کار پشت صحنه سختی باید انجام شود.البته در این حوزه هم چند گام به جلو آمده‌ایم.

رئیس بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران تصریح کرد: من همواره گفته‌ام که رسانه یار دوازدهم ما در زمینه فعالیت های فرهنگی بوده و امیدواریم که امسال نیز با کمک آن برای نمایشگاه بین‌المللی  کتاب تهران  اتفاقات جدی‌تری بیفتد.

صالحی خاطر نشان کرد: رسانه‌ها خط ارتباطی دولت و ملت هستند و می‌توانند به گسترش و عمیق‌تر شدن این ارتباط کمک کنند. 

همچنین مسعود شهرام‌نیا قائم مقام بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران بطور حتم یکی از پر مخاطب‌ ترین نمایشگاه‌های کتاب دنیا بوده و به مدد ارتباطات گسترده دولت با دنیا رابطه این نمایشگاه نیز با ناشران خارجی گسترده‌تر شده است اگرچه هنوز راه نرفته طولانی است اما انشاالله شاهد رونق بیشتری در بخش بین‌ الملل خواهیم بود.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میعاد گاهی برای حضور همه کتابخوانان و رویداد مهم سال برای نویسندگان و ناشران است.

قائم مقام بیست‌ و هشتیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه یک بعد اقتصادی دارد که اهمیت ان زیاد است و بعد دوم آن بعد نمایشگاهی‌ اش است.

شهرام‌ نیا بعد جنبی را سومین بعد برگزاری نمایشگاه بین‌الملل  کتاب تهران دانست و اظهار داشت: امسال سعی شده که در این بعد کارهای بیشتری انجام شود و بر همین اساس رواق شرقی مصلی امام خمینی (ره) که پنج هزار متر مربع فضای مسقف به فضای نمایشگاه افزوده مکانی برای برگزاری بخش‌های کارنامه نشر سالن روز استانها و بخش ناشران دیجیتال و الکترونیک است.

وی تاکید کرد: ما پاویون اهل قلم داریم و امیدواریم که بخش‌های دیگر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که هم اکنون در زیر چادرها برگزار می‌شود در سالهای آینده به فضای مسقف منتقل شود.

قائم مقام بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همیشه فرصت خوبی برای تامل با اهالی فرهنگ بوده و با توجه به شعار امسال که چیزی جز خواندن گفتگو با جهان نبوده به این امر توجه بیشتری شده است.

وی گفت: ما امسال 5 سرای اهل قلم داریم و تالار گفتگو هم هر روز با نام یکی از کشورهای خارجی همان نامگذاری شده است.

شهرام‌نیا بیان کرد: امسال برای اولین بار سرای اهل قلم در داخل بخش فروش شکل می‌گیرد.

قائم مقام بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌امللی کتاب تهران به برگزاری 600 نشست مختلف در فضای نمایشگاه اشاره کرده و گفت: ما سعی کرده‌ایم تا اطلاع رسانی بهتری داشته باشیم زیرا همیشه یکی از دغدغه‌های برگزار کنندگان این بوده که زمان زیادی را برای پیدا کردن کتابهای مورد علاقه خود صرف می‌کرده‌اند.

شهرام نیا ادامه داد: سامانه تعامل با ناشران از سالهای قبل شکل گرفته و همه امور برای اولین بار در فضای بیست‌وهشتیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بصورت  مکانیزه انجام شده است.

وی بیان کرد: امسال در سامانه برنامه ریزی خوبی شکل گرفت تا جلوی هدر رفت یارانه‌ ها گرفته شود و حجم آنها بصورت عادلانه میان تمام استانها تقسیم شود.

قائم مقام بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: تا به امروز همه سهمیه ها مورد استفاده قرار  گرفته و امکان جستجوی کتابهای موجود در نمایشگاه نیز برخلاف سالهای گذشته از طریق سیستم و کامپیوتر‌هایی انجام می‌شودکه اطلاعات درستی در این زمینه دارند.

شهرام نیا اظهار داشت: سالهای گذشته ما از سایت خانه کتاب برای جستجوی  کتابهای نمایشگاه کمک می‌گرفتیم اما آمار آمده در این سایت آمار تمامی کتابهای انتشار یافته بوده و ممکن است که این کتابها در نمایشگاه ارائه نشده باشد.

وی گفت: یک سری برنامه‌های خود جوش قابل توجه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شکل گرفته و NGO ها و تشکل‌ها برنامه‌‌ی خود را دارند به این صورت که گروهی از تصویر گران تصمیم گرفتند تا دیواره تصویر گران را به مشابه کاری که در نمایشگاه بلونیا انجام می‌شود شکل بدهند این یکی از اتفاقات مهم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

شهرام نیا ادامه داد: وجود همه نهادهای شهری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل تقدیر است.

وی اظهار داشت: در مورد مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز باید بگویم تعامل خوبی با همه مجامع نشر شکل گرفته و مکاتباتی هم با این مجمع بخصوص انجام شده البته این مکاتبات  مختص به روزهای قبل از واگذاری غرفه‌ها بوده و در مورد کمیته جنبی هم کمی مداخله شده است.

وی ادامه داد: مجمع‌ها شیوه تصمیم گیری دموکراتیک دارند و تصمیم گیری برای آنها سخت است.

شهرام نیا در مورد بخش جنبی نیز گفت: تشکل‌ها در این بخش به جمع بندی مشترک نرسیدند؛ بنابراین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم بر این شد تا خودمان تصمیمات این بخش را بگیریم تا تشکلها حضور داشته باشند و فعالیتشان را به صورت جدیدی انجام دهند.

قائم مقام بیست‌ و هشتیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: فعالیت سالن یاس نیز تعطیل نشده و امسال فعالیتهای محتوایی مجمع ناشران انقلاب به اشکال مختلفی ارائه شود.

شهرام نیا افزود: همه اثار منتشر شده در بخش قرانها در نمایشگاه هستند و ما امسال مهمان ویژه نمایشگاه مسکو و  مهمان نمایشگاه کتاب پاریس خواهیم بود.

شهرام نیا ادامه داد: علی القاعده نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز همانند نمایشگاه‌های دیگر کفاف هزینه‌های خود را ندارد، طبیعتا ما مستاجریم و فعلا در شرایط کنونی تنها جایی که امکان برگزاری نمایشگاه در آن وجود دارد، مصلی امام خمینی (ره) است.  
 
وی گفت: در مورد نمایشگاه سال آینده قطعا علاقه زیادی به انتقال آن به جایی همچون مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران و یا شهر آفتاب داریم، اما با شرایط امروز چنین بحثی امکانپذیر نیست. 
 
قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: این نمایشگاه قرار بوده که سالنی مختص به خدمات نشر داشته باشد، اما دوستان اتحادیه چاپ گفته‌اند که نمی‌توانند اعضای خود را راضی به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان برای هر غرفه بکنند، البته ما پیشنهاد دادیم که ۲۰ درصد نیز تخفیف به آن‌ها بدهیم، اما آن‌ها راضی نشدند.  
 
شهرام نیا تاکید کرد: تعرفه بخش ناشران عمومی، حمایتی و پلکانی بوده و از ۴۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان است.  
 
وی خاطرنشان کرد: تعرفه بخش جنبی هم ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.  
 
همچنین، محمود آموزگار سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: برگزاری این نمایشگاه یک اتفاق واقعی بوده و واگذاری بخش اجرایی آن به تشکل‌ها نیز واقعا جدی است.  
 
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر آمادگی واگذاری بخش اجرایی به تشکل‌های نشر را دارند و امیدواریم که در پایان نمایشگاه سربلند بیرون بیاییم و این مسیر عقلایی را در سالهای آینده نیز پیگیری کنیم.  
 
سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: امسال برای اولین بار تجربه جدیدی مطرح شد تا به سمت استفاده از ابزارهای نوین برویم و ثبت نام ناشران رااز طریق سایت انجام دهیم.  
 
وی گفت: در بخش کمیته ناشران بین الملل نیز به دلیل مسائل و مشکلاتی که در چندسال گذشته رخ داده، خیلی از ناشران که علاقمند به پیوند با موج تحریم‌ها نبودند، مجبور به تبعیت از این موج شدند و در حال حاضر کمیته ناشران بین الملل تلاش دارند تا با جاذبه‌ای خاص این ناشران را علاقمند به حضور در نمایشگاه کنند.  
 
آموزگار اظهار داشت: دانشگاه‌های ما از منابع روز علمی تهی شده و در سالهای گذشته وزارت ارشاد وظیفه تامین این منابع را برعهده گرفته بود، امسال افرادی در کمیته بخش بین الملل به هماهنگی‌های خیلی خوبی رسیدند و این امر به عنوان بحث جدی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مطرح شده است.  
 
سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: ما در سال جاری شاهد حضور ناشران با کیفیت بین المللی در نمایشگاه خود هستیم.  
 
آموزگار تصریح کرد: بخش بین الملل در ابتدا بخش یارانه ارزی بوده و یکی از لازمه‌های حضور در آن هم این است که اگر ناشری نمی‌تواند به صورت مستقل در این بخش شرکت کند، می‌تواند نماینده خود را بفرستد، البته در سالن فروش مستقیم محدودیت نمایندگی انحصاری وجود ندارد.  
 
وی ادامه داد: انتشارات الزویر نیز نمایندگی انحصاری به معنای واقعی خود ندارد و امسال مدیر منطقه به ما ایمیلی زده تا هرچند در نمایشگاه کتاب حضور ندارند، اما آثارشان را توسط موزعان مختلف ارائه کنند.  
 
سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: غرفه اردن نماینده انحصاری الزویر نبوده و الزویر هرچند حضور مستقیمی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ندارد، اما کمیته بلندپایه‌ای از مسئولان آن از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.  
 
آموزگار خاطرنشان کرد: انتشارات الزویر ناشر بزرگی بوده و بسیاری از کتابهای درسی ما در حوزه پزشکی از این انتشارات تغذیه می‌شوند.  
 
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار