رژیم‌های لاغری شگفت‌آور از گذشته تا امروز

مساله چاقي كه امروزه به صورت يكي از مشكلات اساسي زندگي انسان قرن بيست و يكم درآمده است، داراي سابقه‌اي تاريخي بالغ بر بيست هزار سال مي‌باشد.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، از زمان ابداع اولین روش لاغری موضعی ,پیکرتراشی و تناسب اندام یعنی جراحی باز در سال 1921 تا کنون دگرگونی ها و پیشرفت های قابل توجهی در زمینه  دستگاه های لاغری و تناسب اندام صورت گرفته است.
 
 در سال 1977 لیپوساکشن خشک بدون استفاده از مایع تامیسنت ابداع شد که با توجه مشکلات آن, روش SAL یا ساکش همراه با لیپولیز و مایع تامیسنت در سال 1985 به جامعه زیبایی و پزشکی جهان معرفی گردید .

در سال 1992 اولین انرژی برای کمک به لیز و از بین بردن چربی ها به نام لیپولیز اولتراسونیک نسل اول یا همان UAL نسل اول ابداع گردید. لیپولیز اولتراسونیک نسل اول بسیار پر قدرت در از بین بردن چربی ها عمل می نمود و به دلیل اینکه از امواج عرضی اولتراسونیک استفاده می شد با سوختگی در بافتها همراه بوده است.

عوارض چاقی
پژوهشگران عوارض زیادی را برای چاقی بدن شناسایی کرده اند که می تواند موجب کاهش طول عمر، دیابت، بیماری عروق ، سکته مغزی، بیماری کبد چرب، بیماری کیسه صفرا،پوکی استخوان،دیسک و...شود.

تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت:وزن فرد در18 تا 20 سالگی، نقطه تنظیم وزن وی محسوب می‌گردد بدین معنا که افرادی که با وزن بالا دوران نوجوانی را به جوانی می‌روند احتمال افزایش وزن آن‌ها پس از کاهش وزن وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: تغییر عادات غذایی فرد باید به سمت نظم غذایی وی حرکت کند دراین نظم غذایی، مصرف میان وعده مناسب استفاده زیاد از سبزیجات و مصرف به اندازه میوه و جای می‌گیرد علاوه بر آن مصرف به اندازه میوه و انتخاب 2 واحد لبنیات کم‌چرب بنابر شرایط فیزیولوژیک فرد به همراه انتخاب غذای سالم نیز در این مسئله گنجانده می‌شود.

در نهایت کدام جراحی لاغری برای شما مناسب است؟
از جراحی‌های چاقی که در حال حاضر به صورت روتین در دنیا انجام می‌شوند می‌توان به گاستریک بای‌پس، اسلیو گاسترکتومی و باندینگ یا حلقه معده اشاره کرد. روش پلیکیشن هم توسط یکی از جراحان در ایران ابداع شده و هنوز در مراحل تحقیقاتی است. بعضی جراحی‌ها هم به دلیل عوارض زیادشان امروزه منسوخ شده‌اند، از جمله گاستریک بای‌پس روده.
اسلیو گاسترکتومی،80 درصد از معده حذف می‌شود.
 
در روش اسلیو گاسترکتومی
 حدود 75 تا 80 درصد معده از شکم خارج می‌شود. این عمل کاملا فیزیولوژیک است؛ یعنی غذا از دهن می‌آید و به مری وارد می‌شود و بعد به معده و اثنی‌عشر می‌رود بنابراین این مسیر دست نمی‌خورد و فقط باریک می‌شود. ضمن اینکه هورمون گرلین یا همان هورمون اشتها در این عمل حذف می‌شود و اشتهای فرد کاهش پیدا می‌کند.   جراحی اسلیو امتحان خود را پس داده و تعداد بسیاری از افراد با این روش جراحی شده‌اند.
 
پلیسه زدن معده
روش پلیکیشن در ایران ابداع شده است. این روش تقریبا مثل اسلیو است اما ارزان‌ترین روش جراحی به حساب می‌آید زیرا در آن از وسایل خاصی استفاده نمی‌شود. در واقع طی آن معده روی هم بخیه می‌خورد و پلیسه می‌شود، به این ترتیب فضای آن کم می‌شود.
 
حلقه دور معده
در عمل باندینگ، دور معده یک بند قرار داده می‌شود. اندازه این بند قابل تغییر است و برحسب نیاز با تزریق مایع به درون آن تنگ شده و حجم معده کوچک می‌شود. به این ترتیب بیمار به تدریج وزن از دست می‌دهد. البته با خارج کردن بند از دور معده باز هم احتمال برگشت وزن وجود دارد. بیمارانی که حلقه معده می‌گذارند، باید از خوردن مایعات پر کالری پرهیز کنند که باعث کاهش موفقیت عمل می‌شود.
 
گاستریک بای‌پس
در این روش، حدود 30 تا 50 سی‌سی از بالای معده جدا می‌شود و باقی‌مانده معده کاملا بخیه می‌خورد. سپس بخشی از روده به آنجا پیوند زده می‌شود. به عبارتی بین راه غذا و صفرا حدود 170 تا 200 سانتی‌متر فاصله می‌گذاریم. این روش یک مقدار هم روی جذب تاثیر می‌گذارد. همچنین بر دیابت تاثیرگذار است .
 
بالون معده
روش بالون در حال حاضر در دنیا خیلی طرفدار ندارد اما ایران بیشترین میزان بالون‌گذاری را داشته است! این روش عموما توسط متخصصان گوارش انجام می‌شود به این ترتیب که با استفاده از آندوسکوپ، بالون به داخل معده برده می‌شود و بعد در آنجا باد می‌شود تا فضای معده را کاهش دهد. البته بالون هم باید بعد از مدتی از معده خارج شود و مثل روش باندینگ بعد از خارج کردن آن احتمال برگشت وزن وجود دارد.

همچنین تیم دانشگاه واشنگتن دریافتند روش جدید داربست سلولی طبیعی در پزشکی احیا کننده  یک روش برای از بین بردن تومورهای سرطانی می باشد و این یک تکنیک ساده است که با استفاده از انفجار میلی ثانیه به طول امواج اولتراسوند با شدت بالا می توان تومورهای سرطانی را درمان کرد.
 
محققان توضیح می دهند که امواج صوتی قدرت بالا زیر 20 هرتز، محدودیت فرکانس های پایین تر از شنوایی انسان که با گوش انسان شنیده نمی شود می تواند درمانی نوین در تخریب سلول ها باشد.

دکتر نیاز محمدزاده هنرور استاديار دانشكده علوم تغذیه و رژیم شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: همانطور که می دانیم سلولهای چربی بدن ما محل تجمع تری گلیسیریدهای ذخیره ای بوده و در صورت افزایش دریافت کالری قابل افزایش هم از نظر تعداد و هم از نظر اندازه می باشد، رژیم های کاهش وزن به خوبی منجر به کاهش حجم آدیپوسیت ها یا سلولهای چربی گشته، ولی متاسفانه تاثیر چندانی برروی تعداد این سلولها ندارد، این همان علت اصلی عدم کاهش سایز و عدم تاثیر بر چاقی های موضعی است همین امر منجر به شکل گیری روشهای مختلف جراحی و ابداع دستگاههایی شده است که هر یک به شکلی ادعا در کاهش این مشکل ارائه می دهند.
 
اما یکی از روشهای بسیار شایع در دنیا تمرکز برروی تکنولوزی پیشرفته اولتراسوند می باشد. در این روش با استفاده از این امواج در مدت زمان بسیار کوتاه فشار منفی در داخل سلولهای چربی ایجاد نموده و با افزایش حباب هایی در داخل این سلولها که به صورت آبشاری تعداد آنها افزایش می یابد منجر به ایجاد فشار بسیار زیاد در آدیپوزها و از بین رفتن دیواره سلولها و به اصطلاح انفجار این سلولها می گردد، از جمله مواردی که در ادعا های این دستگاههایی که با نام های مختلف مانند ULTRA-Z و.....در بازار موجود می باشد تاثیر امواج اولتراسوند با تمرکز و تراکم بالا بر تحریک پرقدرت فیبروبلاستها و تحریک تولید کلاژن می باشد، که نتیجه آن شروع لیفتینگ پوست در ناحیه دارای سلولیت ذکر می گردد.
 
دکتر محمدزاده با اشاره به اینکه نسل جدید این دستگاهها بر خلاف انواع قدیمی آن که قادر به توانایی تنظیم فرکانس بین 26-50 کیلوهرتز را دارد گفت: ،قدرت خروجی دستگاه نیز بین رنج مشخصی قابل تنظیم بوده و تولید کننده موجهای طولی با ایمنی بالاتری می باشد که از جمله ادعاهای مرتبط با این مکانیسم کاهش آسیب سایر بافتها و تمرکز بر تخریب سلولهای چربی می باشد.

خرج کلان جراحی های لاغری
هزینه اعمال جراحی چاقی در ایران بیشتر به وسایل عمل بستگی دارد. ممکن است یک استاپلر یا کارتریج بستگی به نوعش حدود 800 هزار تومان تا 5/1 میلیون تومان هزینه داشته باشد، معمولا هم از 3 تا 6 عدد از آنها در عمل استفاده می‌شود. هزینه جراحی متابولیک که اخیرا در ترکیه تبلیغ می‌شود حدود 140 تا 150 میلیون تومان درمی‌آید. هزینه این اعمال در مراکز غیر دولتی و نیمه خصوصی شاید حدود 10 تا 11 میلیون تومان و در مراکز خصوصی‌تر حدود 20 تا 22 میلیون تومان تمام شود.

بهترين روش ويا رژيم براي كاهش وزن چيست؟
 
عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اول اين‌كه بيماري‌هاي زمينه‌اي را كنار بگذاريم، فرد بايد در درجه اول تغيير روش زندگي، عادات غذايي ، حركات نرمال و پيش از اندازه فيزيكي انجام دهد، اين حركات نرمال فيزيكي و ورزش‌ها بايد تحت نظر متخصص باشد، چون مثلا کسی كه بيماري قلبي دارد، نبایستی حداکثرضربانش بیش از حد بالا برود بنابراين كنترل و محدود كردن ورودي بدن، تغيير عادات رژيم غذايي وورزش و فعاليت‌هاي فيزيكي است.

اگر از اين مرحله گذشت و بيمار موفق به كنترل وزنش نشد و برای چاقی های موضعی و کلاس یک خود من برای بیماران از اعمال جراحی سبک تر نظیر لیپوساکشن و برداشتن چربی های موضعی لیپکتومی استفاده می کنیم و برای شاخص های بالاتر از 35-40 یکی از انواع جراحی های باریا تریک توصيه مي‌شود.

در نهایت به چند راه عالی اشاره می کنیم که به شما کمک میکند بدون هیچگونه رنج و عذاب وزن کم کنید.
 
1. از خوردن صبحانه غفلت نکنید.
تحقیقات ثابت کرده است که افرادیکه صبحانه می خورند، بیشترین موفقیت را در کنترل وزن خود دارند. خوردن صبحانه قند خون شما را تثبیت کرده، چربی سوزی شما را تقویت کرده و اشتهایتان را سرکوب می کند.

2. کمی طعم به زندگیتان بدهید.
خردل و فلفل قرمز را به برنامه غذاییتان اضافه کنید. همچنین سیر و پیاز را. این موادغذایی حس چشایی شما را ارضاء کرده و باعث می شود کمتر غذا بخورید. و بالاتر از همه اینها، این موادغذایی 45 تا 75 کالری از کالری های مصرفیتان را پس از هر غذا می سوزاند.

3. اشتهایتان را از بین ببرید.
30 دقیقه قبل از غذا، یک خوراک مختصر، سبک و کم کالری بخورید (یک برش طالبی، یک هویج، یک پرتقال، یک گلابی، یک تکه نان گندم کامل و ...). 20 دقیقه طول می کشد تا مغزتان از معده تان پیامی دریافت کند. زمانیکه برای خوردن غذا می نشینید، مغر شما این پیام را دریافت کرده است که دیگر گرسنه نیستید. و با این روش خیلی کمتر غذا خواهید خورد.

4. به موسیقی مناسب گوش کنید.
قبل از اینکه برای خوردن غذا پشت میز بنشینید، موسیقی آرامبخش را روشن کنید. تحقیقات ثابت می کند که با گوش دادن به موسیقی ملایم شما خیلی آرامتر غذا خواهید خورد. کمتر هم غذا خواهید خورد.

5. بلافاصله بعد از خوردن غذا دندانهایتان را مسواک کنید.
مسواک زدن دندانها بعد از خوردن غذا، اشتهایتان را فروخواهد نشاند. چرا؟ به خاطر اینکه خمیردندان نعنایی حس چشایی شما را ارضاء کرده و تمایل کمتری به غذا و تنقلات بیشتر پیدا خواهید کرد.

6. خواب کافی داشته باشید.
خیلی از آدم ها از روی گرسنگی غذا نمی خورند، بلکه از روی خستگی به سمت غذا روی می آورند. پس به جای اینکه 15 دقیقه برای خوردن یک کاسه بستنی وقت بگذارید آن 15 دقیقه را صرف یک استراحت کوتاه کنید. همچنین اطمینان یابید که 7 الی 8 ساعت خواب شب را به طور کامل داشته باشید.
 
انتهای پیام/
 
 
 

 
برچسب ها: چاقی ، لاغری ، بیماری ، درد ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۰:۴۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
سلام مطالب پزشیکی عالیه ممنون
آخرین اخبار