در گفتگو با شبکه اسکای نیوز؛

جیمی کار‌تر: امیدوارم تفاهم لوزان تا پایان ضرب‌الاجل ژوئن تکمیل شود/ ایران می‌تواند در حل بحران سوریه نقش مهمی داشته باشد

رییس جمهور سابق آمریکا ابراز امیدواری کرد تفاهم هسته‌ای حاصل شده در لوزان در نشست هسته‌ای تیرماه تکمیل شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛«جیمی کار‌تر» رییس جمهور سابق آمریکا -- که رئیس گروه بین المللی «حکما» (داوران) نیز است-- در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی اعلام کرد ایران می‌تواند در گفتگو‌ها برای حل بحران سوریه نقش مهمی ایفا کند.

کار‌تر گفت: جنگ در سوریه یک فاجعه انسانی وحشتناک است. من به تازگی و در اوایل همین ماه نیز با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه دیدار کردم. پوتین تاکنون دوبار دولت و گروه‌های مخالف سوری را در مسکو بر سر میز مذاکره جمع کرده است.

وی افزود: «امیدواریم در آینده، سران برخی کشور‌ها از جمله روسای جمهور روسیه و آمریکا در خصوص بحران سوریه گفتگو کنند. سران عربستان و ترکیه و ایران نیز می‌توانند در این خصوص نقش مهمی ایفا کنند.»

وی ادامه داد: «معتقدم تنها گزینه حل بحران سوریه رایزنی و گفتگوی بین مقامات کشورهای ایران، روسیه و آمریکاست.»

رییس جمهور سابق آمریکا در بخشی دیگر از سخنانش گفت: حمله آمریکا به عراق اشتباه بزرگی بود. من از آغاز با این حمله مخالف بودم. اوضاع در این کشور بسیار بد‌تر از حد تصور شده است. اکنون می‌بینید که داعشی‌ها بخش اعظمی از خاک عراق را اشغال کرده‌اند.

کار‌تر در پاسخ به سوال مجری درباره مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و ایران نیز گفت: «امیدوارم تفاهم موقتی که چند هفته قبل حاصل شد، تا اواخر ماه ژوئن (تیرماه) تکمیل شود.»

جیمی کار‌تر ادامه داد: «طرف‌های مذاکره باید امتیازاتی بدهند. موضوع مربوط به لغو تحریم‌ها هنوز مبهم است و توافقی در خصوص ان حاصل نشده است. هنوز مشخص نیست که آیا لغو تحریم‌ها فوری خواهد بود: بر اساس آن چیزی که ایران می‌خواهد یا بر اساس آنچه که آمریکا می‌گوید.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
جیمی ، وقتی نوبت تو بود به دنیا گند زدی ، حال برو بادام زمینی بکار و با کار دنیا کاری ندشته باش .
Germany
aliaam
۱۶:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
خوبه کم کم داره از عقلش استفاده میکنه که چی خوبه و چی بده دوران خودش که مثل همین بعضی تندروها بیگدار به اب میزد.....
آخرین اخبار