در نشت خبری مدیران عامل بخش‌های ریلی مطرح شد

وقفه 15 ماهه در ساخت واگن‌های قطار

مدیرعامل شرکت اریکو از وقفه 15 ماهه در ساخت و بازسازی واگن‌های قطار به دلیل ایجاد تحریم‌ها خبر داد و گفت: میزان سرمایه گذاری‌های ما در شرکت اریکو حدود 300 میلیارد تومان است.

وقفه 15 ماهه در ساخت واگن‌های قطار/ میزان سرمایه‌گذاری شرکت اریکو به  300میلیارد تومان رسید
به  گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سالاری مدیرعامل شرکت اریکو در نشت خبری مدیران عامل بخش‌های ریلی با اشاره به این که این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ناوگان ریلی به شمار می‌رود، گفت: شرکت مهتاب سیر جم با 128 ناوگان بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی مسافری است و توان تولید واگن‌های مسافری باری را دارد.

سالاری افزود: اینکه شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (اریکو) از معدود شرکت‌های تولیدکننده در عرصه صنعت ریلی کشور به شمار می‌رود که در طول فعالیت‌های خود اقدامات بسییاری را انجام داده است.

وی توضیح داد: سه تقسیم بندی کلی در ارتباط با صنعت ریلی را می شود بیان کرد که عبارتند از: 1- بخش زیرساخت‌ها که توسط  دولت اداره می‌شود؛ 2- ساخت و تولید قطار که توسط شرکت اریکو انجام می‌شود که این شرکت ریلی یکی از فعال‌ترین بخش‌های خصوصی در میان شرکت‌های ریلی به شمار می‌رود؛ 3- بهره‌برداری که برای نمونه می‌توان شرکت‌های نورالرضا و مهتاب سیرجم را عنوان کرد که این دو شرکت هم‌سازنده و هم بهره‌بردار هستند.

سالاری در ادامه توضیح داد: که شرکت اریکو یک سایت عملیاتی در شهرستان ابهر به مساحت 53 هکتار و سالنی به مساحت 7 هکتار دارد که در این سایت انواع واگن‌ها تولید می‌شود این شرکت دارای 270 نفر پرسنل اعم از کارشناسان و فعالان در حوزه حمل ونقل ریلی دارد.

مدیرعامل شرکت  توسعه صنایع ایرانیان با اشاره به اینکه شرکت اریکو تجهیزات مهم در این حوزه اعم از سوله تولیدی، کوره رنگ و سایر توان‌مندی‌ها را دارد گفت: تمامی بخش‌های مهم واگن از جمله تزیینات داخلی توسط خود شرکت اریکو انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: این شرکت 2 سال به دلیل تحریم‌ها دچار رخوت شد که به دلیل قراردادهای مهمی که با شرکت‌های خارجی داشت دچار رکود کاری شد.

سالاری اظهار داشت: خوشبختانه این شرکت بعد از یک وقفه کوتاه مدت امروز وارد عرصه نوسازی و بازسازی شد و توانسته است به دستاوردهای خوبی از جمله  بازسازی واگن‌های قدیمی به واگن‌های مسافری جدید و همچنین تبدیل واگن‌های مسافری به واگن‌های سه تخته که برای اولین بار در کشور انجام شده و مورد استقبال مسافران بسیاری قرار گرفته است.

وی در ادامه توضیح داد: شرکت اریکو در همچنین در تولید واگن‌های مسافری ریل بار و واگنهای مترو اقدامات بسیاری را انجام داده است.
مدیر عامل شرکت اریکو تصریح کرد: نیاز کشور در حال حاضر به 25 دستگاه واگن قطار است که این نیاز در کوتاه مدت میسر نیست بنابراین باید این بخش را با بازسازی واگن‌ها فعال کنیم.

وی توضیح داد: درحال حاضر شرکت اریکو اقدام به تولید واگن‌های جدید کرده است که قراردادهای متروی شیراز و کرج  در حال فعالیت است و قرارداد دیگر نیز مربوط به مترو و ریل‌باس در دست انجام داریم.

سالاری اظهار داشت: هزینه ساخت هر رام قطار برای ما 450 هزار یورو است که در حال حاضر 60 در صد از ساخت هر واگن در داخل کشور انجام می‌شود.

در بخش ریل باس 6 ماه زمان لازم است که مواد واگن وارد کشور شود و سعی خواهیم کرد که تا سال اول 40 واگن و در سالهای بعد در صورت نداشتن مانع 80 دستگاه ریل باس ساخته شود.

وی خاطر نشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در شرکت اریکو 300 میلیارد تومان است در ادامه این نشست احمد‌ رضا صبری مدیرعامل شرکت نورالرضا بااشاره به اینکه این شرکت 64 واگن قطار و 5 ال 6 رام قطار دارد گفت: اولین شرکتی هستیم  که در بخش خصوصی به طور مستقیم اقدام به طراحی و ساخت واگن‌های قطار کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ما واگن‌های مسافری را از کشور چین خریداری کرده ایم گفت: سعی کرده‌ایم یک مهندسی معکوس در قطارهای آلمانی انجام دهیم و با بهره‌گیری از تهویه‌های قطارهای فرانسوی یک واگن‌های بسیار عالی از واگنهای چینی در آوریم.

صبری اظهار داشت: با توجه به حجم کاهش مسافر در بخش ریلی گفت: بالای 90 درصد از مسافران ریلی از قطارهای نورالرضا استفاده می‌کنند و ضریب اشکال قطارهای نورالرضا بالای 92 درصد است و سایر قطارها تنها 62 درصد است.

مدیر عامل شرکت نورالرضا توضیح داد: میزان سرمایه در گردش واگن سازی بسیار کم است به همین منظور سرمایه‌گذار در این بخش چندان علاقه‌مند به حضور نیست  در صورتی که اگر بتوانیم حمایت‌های کافی را از توان تولید داخلی داشته باشیم می‌توانیم این حوزه را فعال کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سالانه 80 هزار مسافر توسط قطارهای نورالرضا جابه جا می‌شود و این قطارها در مسیرهای تهران -مشهد و بالعکس و اصفهان- مشهد و بالعکس و همچنین تهران – اصفهان- شیراز و تهران- کرمان- یزد فعال هستند.

در ادامه یاوری مدیر عامل شرکت مهتاب سیر جم با اشاره به اینکه 128 واگن در این شرکت فعال هستند این واگن‌ها شامل واگن‌های پارسی و آلمانی است.

وی در ادامه افزود: این شرکت 439 نیروی مستقیم و 250 نفر نیروی غیرمستقیم دارد که اقداماتی از جمله جا به جای مسافر و امور راهبری‌ها را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت مهتاب سیرجم اظهار داشت: عمده قطارهای این شرکت در مسیر جنوب فعال هستند و تنها تعدادی از رام‌های قطار در مسیرهای تهران -مشهد و بالعکس فعال هستند.

وی یاد اور شد: شرکت مهتاب سیر جم  تنها شرکتی است که مالک و بهره‌بردار 128 واگن قطار است. 

یاوری اظهار داشت: شرکت مهتاب سیرجم در راستای توانمندی تولید داخل با برخی از شرکت‌ها و واگن‌های مسافری قرار داد منعقد کرده برای مثال با شرکت اریکو قرار داد 50 واگن مسافری را منعقد کرده است و همچنین دو دستگاه قطار مسافری را  تبدیل به واگن‌های رستوران کرده است و قطارهای آلمانی را به واگن های سه تخته کرده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر از تولیدات داخلی کشور خود رضایت خوبی داریم و در این حوزه نیز موفق بوده‌ایم.

یاوری اظهار داشت: در حال حاضر نرخ بلیت مسیرهای تهران- مشهد را با 30 درصد تخفیف ارائه کرده‌ایم و ضریب اشغال صندلی‌های ما نیز بسیار مطلوب است.

وی خاطر نشان کرد: میزان استقبال واگن‌های سه تخته ما نیز بسیار خوب بوده است و در حال حاضر ضریب اشغال صندلی‌های ما 1600 نفر بوده است.

مدیرعامل شرکت مهتاب سیرجم یادآور شد: شرکت مهتاب سیرجم در سیستم فروش بلیت هیچ مشکلی نداشته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مترو ، ریل ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار