رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران:

نماد و منطق گویای اسلام کتاب است نه شمشیر/ با فروش سلاح در منطقه اشتغال کشورهای غربی را رونق می‎دهند + فیلم

رئیس جمهور گفت: تا زمانی که رسانه‌ها همان اندازه‌ای که برای ورزش و ورزشکاران و همچنین فلان حزب و رئیس جناح تبلیغ می‌کنند و قهرمان می‌سازند برای مؤلف و کتاب ارزش قائل نشوند، معضلات ما در زمینه رشد، توسعه و فرهنگ لاینحل باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران گفت: اگر بگوییم انس ما با کتاب و دیپلماسی فرهنگی‌مان بخش عمده‌اش با کتاب است سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

وی افزود: ما دارای آیین و دینی هستیم که معجزه پیامبر و امامش کتاب بوده و آن قرآن مجید و نهج‌البلاغه است و اگر بگوییم افتخار سرزمین ما با فرهنگ اسلام و ایران شاهکارهایی چون شاهنامه فردوسی و تحفه‌هایی چون بوستان و گلستان بوده و اثری معنوی چون مثنوی معنوی مولانا و هم چنین دیوان گرانبهای حافظ است سخن به گزاف نگفته‌ایم.

رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: این واقعیت دارد که ما با کتاب با دنیا حرف زده‌ایم و تمدن ما با کتاب به جهان معرفی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: قانون ابن سینا در تمام شرق و غرب زینت کتابخانه‌های جهانیان بوده و محلی است برای اندیشمندان، منطق ما با کتاب است و نماد گویای اسلام نیز کتاب بوده نه شمشیر و با کتاب و بیانیات ارزشمند پیامبر و امامان واقعیت اسلام برای جهانیان تبیین شده است.

وی تصریح کرد: قرن دوم هجری بود که صدها کتاب در ترویج آیین و معرفی اسلام چاپ و اسلام به وسیله کتاب به جهان معرفی شد.

دکتر روحانی ادامه داد: یعنی 400 کتاب و رساله در زمینه فقه و کلمات امام صادق(ع) و امام باقر(ع)، تفسیر قرآن، حدیث، کلام و فلسفه اسلامی است پس کتاب فخر ما و پشتوانه راه توسعه ماست.

رئیس جمهور تصریح کرد: بعضی فکر می‌کنند در یک جدالی بین کتاب کاغذی و دنیای دیجیتال، این کتاب کاغذی است که روز به روز مغلوب و مغلوب‌تر می‌شود و کم کم جای کتاب موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها جایگزین می‌شوند، گرچه شکل کتاب ممکن است به صور گوناگون در جامعه نشر پیدا کند، اما در جامعه هیچ چیزی جای کتاب را نخواهد گرفت.

وی افزود: مگر می‌شود خانه‌ای باشد با همه ابزار الکترونیکی که وجود دارد اما کتابی به نام قرآن مجید و ده‌ها کتاب دینی و صدها کتاب روایی، تاریخی، ادبی در قفسه خانه نباشد و اوراق آن کتاب دیده نشود، کتاب می‌ماند و خواهد ماند اما ما هم در قبال کتاب وظایفی را بر عهده داریم.

رئیس قوه مجریه اظهارداشت: کتاب مجموعه‌ای است از مؤلف، مترجم، ویراستار، حروف چین، چاپخانه، توزیع و نشر که همه دست به دست هم می‌دهند تا کتابی نوشته شود و به دست اهل آن رسانده شود. 

رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: دولت برای این کار حداقل در زمینه سخت افزاری احساس وظیفه می‌کند و برای اینکه ما بتوانیم همه وسائل سخت افزار را در اختیار مؤلفان مترجمان، منتشران، نمایشگاه‌ها و... قرار دهیم، تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: در زمینه نرم افزاری ما باید کار را سهل و سهل‌تر کنیم، فضای ما فضای امن و آزادی باشد، البته اصولی همچون احترام به فرهنگ دینی، چارچوب امنیت ملی و منافع ملی، توجه به هویت اسلامی و ملی و دینی باید توجه همگان قرار گیرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: نمی‌توان آنچنان دروازه‌ها را باز کرد تا هر خرافه‌ای به نام کتاب در اختیار دیگران قرار گیرد، یا هر سخن افراطی به نام کتاب، دین یا به نام انقلاب در اختیار نوجوانان و جوانان قرار گیرد، نمی‌توان آنچنان سختگیرانه و سوگرایانه عمل کرد که برای مؤلف و ناشر؛ زحمت ورود در کوچه‌های پر پیچ و خم ایجاد شود.

رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: اصول ما برای نشر باید کاملا شفاف و روشن و کوتاه باشد، اگر بنا شد نظارت‌ها سلیقه‌ای شود آن وقت چنان می‌شود که چاپ اول مجاز، چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می‌شود، چون سلیقه‌ای بوده است و هر کس به سلیقه‌ای عمل می‌کند، خدا نکند روزی این‌گونه موضوعات جناحی شود و منافع شخص، ورود و جمع مدنظر قرار گیرد. 

وی در ادامه تصریح کرد: کتاب برای بیان واقعیت‌‌ها، گذشته، رفع نیازمندی‌های امروز، مهارت‌آموزی برای رسیدن به قله‌های دانش و برای آن است که جامعه بتواند با بهترین ابزار علمی مشکلات خود را به راحت‌ترین نحو حل کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب هرساله در تهران به صورت پررونق برگزار شده است و این که گفته می‎شود 300 هزار عنوان کتاب داخلی و 160 هزار عنوان خارجی در نمایشگاه عرضه می‌شوند و همچنین هزاران ناشر داخلی و خارجی حضور داشته و فعال هستند و یا نمایندگانشان حضور پیدا کرده‌اند؛ جای بسی افتخار است.

دکتر روحانی تأکید کرد: نمایشگاه کتاب سال گذشته 3 میلیون نفر بازدیدکننده داشته که جای بسی خوشبختی است، اما باید به همین نسبت کتاب‌فروشی‌های سطح شهر، استان، بخش و روستاها پر رونق بوده و کتابخانه‌های عمومی پر از مراجعه کننده باشد. 

وی اظهارداشت: اگر کتابخانه‌های عمومی خلوت باشد و ناشران ما در انتظار مشتری ساعت‌ها چشم به ورودی مغازه بدوزند پیداست که هنوز ما مشکل داریم و جامعه ما آشتی و دوستی کامل با کتاب تحقق پیدا نکرده است. 

رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: دولت، مردم، جوانان و ناشران باید این بار مسئولیت را بپذیرند و کتاب را رونق دهند و باید کتاب و کتابخوانی وارد سبک زندگی ما شود که اگر این طور نشود مشکل ما هنوز حل نشده است.

دکتر روحانی در ادامه تصریح کرد: اینکه کتاب را ارزان‌تر کنیم و مجانی به مردم دهیم نشانه خوبی نیست، زیرا تجربه بنده نشان داده که هر کتابی که مجانی به کسی داده می‌شود، وی تنها آن را ورق می‌زند و نمی‌خواند، اشخاص باید برای کتاب پول دهند تا صفحه صفحه آن را بخوانند.

وی بیان داشت: گاهی آمار به ما می‌گوید که فلان کتاب این مقدار نشر پیدا کرده است یا فلان نهاد پول مازادی داشته و نمی‌داند چه کند حال کتابی را منتشر کرده و مجانی ارائه می‌کند تا آمار بالا رود، اما چه مقدار از این کتاب خوانده شده و یا اثرگذار بوده است؟

رئیس جمهور اظهارداشت: آثار کتاب را باید در اخلاق اجتماعی، جامعه، رقابت‌های سالم و یا خدای ناکرده ناسالم میان احزاب و گروه‌ها مشاهده کرد.

دکتر روحانی در ادامه افزود: معیار در جامعه ادب، اخلاق، اعتدال، تدین، متانت، کشور دوستی، جامعه دوستی و مردم دوستی است.

رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: کتاب خوب و بد، به این نیست که به نفع یا ضرر من است، کتاب خوب کتابی است که با استدلال و ادب همراه باشد ولو به نفع بنده نباشد، کتابی که با بی‌ادبی همراه است ولو با شعار زیبا همراه باشد و حتی مدافع حق و حقیقت باشد؛ کتاب خوبی نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: لحن ناصحیح و توهین و بی‌ادبی ارزش کتاب را به صفر تنزل می‌دهد و کتاب خوب یعنی مستدل و کتابی که با ادب و اخلاق همراه است.

دکتر روحانی تصریح کرد: باید کاری کنیم که فضا برای نویسندگان آماده شود تا کتاب راحت‌تر در دسترس همه قرار بگیرد، چرا در مترو، قطارهای بین‌ شهری و یا هواپیما کمتر دیده می‌شود که کسی کتاب بخواند؟

وی بیان داشت: در برخی کشورهای غربی و شرقی یک کتاب دست جوان قرار دارد و در ایستگاه اتوبوس، مطب دکتر، راه آهن و ... آن کتاب را می‌خواند و برای آن ارزش قائل است.

رئیس جمهور در ادامه افزود: ابتدا باید به کتاب ایمان بیاوریم و معتقد شویم که کتاب وارد زندگی ما شود، آن روزی که برای یک نوجوان به جای پیراهن کتاب هدیه خریدیم و او خوشحال شد یعنی آنکه کتاب وارد زندگی ما شده است و اگر روزی به شخصی کتابی هدیه کردی و او با نگاهی گفت ممنون که یعنی اگر چیز دیگری می‌دادید بهتر بود یعنی هنوز کتاب وارد زندگی ما نشده است.

دکتر روحانی اظهارداشت: تا زمانی که رادیو، صداوسیما، رسانه‌ها و سایت‌ها همان اندازه‌ای که برای ورزش و ورزشکاران و همچنین فلان حزب و رئیس جناح تبلیغ می‌کنند و قهرمان می‌سازند برای مؤلف کتاب و کتاب ارزش قائل نیستند، پس هنوز معضلات ما در زمینه رشد، توسعه و فرهنگ حل نشده است.

وی تأکید کرد: ما باید مؤلفان بزرگ را به عنوان فرهیختگان جامعه و ناشران توانمند را به عنوان بزرگترین مددکاران جامعه بشناسیم و به جامعه معرفی کنیم و تا زمانی که این کار را انجام ندهیم مشکلاتمان را نمی‌توانیم حل و فصل کنیم. 

رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: امروز معضلات فراوانی در داخل کشور داریم از مشکلات مادی گرفته تا آب و محیط زیست و همچنین جاده، ریل و انرژی و این‌ها باید حل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی افزود: حل معضلاتی چون آسیب‌های منطقه‌ای تا جهان و معضلات دیگر را باید در کتاب‌خوانی ببینیم و در بسیاری از کشورهای همسایه خود در شبه قاره هند و دیگر کشورها می‌بینیم که ایران را با حافظ، سعدی، ابن سینا، زکریای رازی و فارابی می‌شناسند و کتاب‌ هم راه علقه و تماس و دیپلماسی واقعی با کشورها و ملت‌های دیگر است و هم باید معضلات منطقه‌ای را حل و فصل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: امروز منطقه ما منطقه ترور و جنگ و تخریب آثار متعلق به گذشته است و دنیا به معضلات منطقه‌ای ما لبخند نزند.

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: کشورهای غربی منطقه را ناامن می‌کنند و در اینجا سلاح می‌فروشند و افتخار می‌کنند که به این منطقه می‌آیند، برخی از ناامنی منطقه خوشحال هستند و با فروش سلاح به کشورهای منطقه می‌خواهند اشتغال در کشورهای غربی ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: از فروش اسلحه به کشورهای منطقه و کشتار مردم در صنعا، دمشق و بغداد دست بردارید و چرا از اختلاف بین اقوام حمایت می‌کنید؟ 

وی ادامه داد: ما ترک، فارس، شیعه، سنی، بلوچ و ترکمن قرن‌ها با هم زندگی کردیم و جنگی وجود نداشت و در بازار دمشق مغازه سنی، شیعه و اقوام دیگر در کنار یکدیگر بودند و هیچ مشکلی وجود نداشت چرا کشتار به پا کردید؟

رئیس‌جمهور کشورمان افزود: ما راهی جز اخلاق و ادب در جامعه نداریم تا زمانی که افراطی‌گری و خشونت است دیگران بر این اسب سوار می‌شوند و هر گونه که می‌خواهند می‌تازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: دین و انقلاب ما با کتاب نشر پیدا کرد و امروز وظیفه داریم دین‌مان را توسعه داده و جوان و نوجوان خود را به کتاب‌خوانی تشویق کنیم.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: باید در مدارس زنگ کتاب‌خوانی احیاء شود و ما باید از آموزش و پرورش و مساجد شروع کنیم، چه طور در دوران انقلاب کتاب‌خوانی در مساجد رونق داشت همانطور باید کتابخانه‌های مساجد را پررونق کنیم و همه باید در این راه تلاش کنیم و بدانیم که کتاب در چنین شرایطی جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند و اثر آن در جامعه تعالی فرهنگی و توسعه خواهد بود.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
آقای رییس جمهور چند روز پیش فرمودند : با دوستان مروت با دشمنان مدارا
آخرین اخبار