اردبیل؛

جایگاه طب سنتی در کشور

رئیس بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: طب سنتی اثرات خوبی در درمان بیماری‌ها دارد و باید بر تقویت باور و اعتماد عمومی به طب سنتی و شناساندن جایگاه طب سنتی در کشور که در حال حاضر مغفول مانده ‌است، همت کنیم.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ طب سنتی مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه که قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طب سنتی در بسیاری نقاط جهان وجود دارد که از جمله مشهورترین انواع آن می‌توان به طب سنتی چین،  گیاه درمانیو  طب اخلاطی بکار برده شده در طب سنتی ایرانی،  پزشکی جایگزین ، شمن باوری و آیورودا می‌توان اشاره کرد.

کلاهبرداري طب سنتي را به حاشيه برده است

رئیس بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: امروزه شهرهای بزرگ به طب سنتی روی آورده‌اند اما متاسفانه این جریان اصلا مدیریت شده نیست و مسائل حاشیه‌ای و کلاهبرداری در این فضا اتفاق می‌افتد.

قدیانی با اشاره به اثرات طب سنتی در درمان بیماری ها افزود: مساله این است ما چگونه می‌توانیم این فرایند علمی را سازماندهی کرده، نواقص طب مدرن را با استفاده از طب سنتی جبران و رابطه بین این دو را تحکیم کنیم تا فضای خالی کار در طب سنتی ترمیم شود.

رئیس بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور با تاکید بر اینکه برای مدیریت صحیح باید بین طب سنتی و طب مدرن پیوند زده شده خواستار ساماندهی ظرفیت‌های طب سنتی شد.
وی با تاکید بر اینکه باید نگاه ما در حوزه سلامت اسلامی باشد، تصریح کرد: اقتصاد ما به سلامت گره خورده و نگاه متفاوتی در حوزه سلامت حاکم شده است درحالی که نگاه ما باید نگاه اسلامی باشد.

افزایش میزبان ناباروری در جامعه

رئیس بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور با اشاره به افزایش میزان ناباروری در جامعه گفت: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باید با تدوین برنامه‌های پیشگیرانه در جهت کاهش میزان ناباروری اقدام کند.

قدیانی از افزایش سرانه بیماری در کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: حفظ سلامت در درجه اول مهمتر از درمان است در حالی که امروزه درمان بر نگهداشت سلامت اولویت دارد و صدور پروانه بهداشتی برای مواد غذایی و خوراکی‌های مضر گواهی بر اولویت یافتن درمان بر سلامت است.

بررسی عوامل بروز ناباروری در استان اردبیل ضروری است

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون بیش از 5 هزار زوج نابارور در مرکز درمان ناباروری قفقاز پذیرش شده‌اند، از درمان موفقیت‌آمیز 270 زوج نابارور در این مرکز خبر داد و گفت: میانگین موفقیت درمان نازایی در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل نزدیک به 37 درصد است که با میانگین جهانی برابری می‌کند.

رامز نصیری‌صالح با بیان اینکه نرخ ناباروری استان قابل توجه است، افزود: میانگین ناباروری در استان اردبیل بالاتر از سایر استان‌هاست که باید عوامل این امر بررسی و شناسایی شود.

وی انجام پژوهش‌های بنیادی مشترک با بسیج علمی کشور در حوزه سلامت و درمان خواستار شد و یادآور شد: پ‍ژوهشکده سلامت در استان اردبیل می‌توان علل ناباروری و میزان رشد آن در استان را بررسی و با ارائه مشاوره به زوج‌های جوان تا حد امکان از بروز نازایی پیشگیری کرد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.