قم؛

سالروز بزرگداشت شیخ صدوق محدث قمی برگزار شد

آيين بزرگداشت صدوقين علي ابن بابويه قمي صدوق اول و ابو جعفر محمد ابن علي بابويه معروف به شيخ صدوق با حضور بيوت مراجع تقليد،ايت ا... گلپايگاني و فاضل لنکراني در مرقد مطهر علي ابن بابويه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران: آيين بزرگداشت صدوقين علي ابن بابويه قمي صدوق اول و ابو جعفر محمد ابن علي بابويه معروف به شيخ صدوق با حضور بيوت مراجع تقليد،ايت ا... گلپايگاني و فاضل لنکراني  اساتيد و طلاب حوزه علميه و همچنين دوستداران علوم و معارف ديني در مرقد مطهر علي ابن بابويه برگزار شد.

آيت الله استادي از علماي حوزه علميه قم در اين مراسم با تقدير از برگزاري چنين همايش هايي گفت : علمايي مانند شيخ صدوق حق بزرگي بر گردن دين و مراكز علمي و دين دارند و بايد به جامعه معرفي شوند .

وي با اشاره به اثار علمي و ديني شيخ صدوق و پدر ايشان علي ابن حسين بابويه گفت : شيخ صدوق بيش از 300 عنوان کتاب داشته که فقط 20 عنوان از اين اثار در طول تاريخ به دست نسل حاضر رسيده و همين عناوين کم هم تاثير زيادي در ترويج معارف دين تشييع داشته است.

علامه حلی از شیخ صدوق به شیخ و فقیه و زعیم مذهب شیعه خراسان نام می‌برد و می‌گوید که از فقیهان عالی قدر و حافظان حدیث میان اهالی قم است و علامه سید بحرالعلوم نیز از او به عنوان یکی از شخصیت‌های شیعه و رکن شریعت اسلام و سرآمد محدثان نام می‌برد که وى را چنین توصیف کرده : «صدوق فقیهى بزرگوار است که خداوند مردم را به وسیله او بهره‌مند مى‌گرداند».

ايت الله استادي ادبيات غني،تاليفات متعدد، جوابدهي به مسائل روز و ابتکاري و نو بودن تاليفات را از شاخص هاي اثار شيخ صدوق دانست و افزود: اين عالم بزرگ ديني با تسلط بر علوم گوناگون و همچنين گستردگي معلومات و هوش سرشار توانسته اثاري را تاليف کند که در زمان حاضر براي تاليف هر يک از اين اثار گروهي با تخصص هاي گوناگون نياز است .

یکی از مهمترین آثار شیخ صدوق ، «من لا یحضره الفقیه» در سال 381 هجری قمری است که جزو کتب اربعه شیعه محسوب می‌شود و بسیاری از نظریه‌پردازان ولایت فقیه بدان استناد می‌کنند. از دیگر آثار مهم او می‌توانیم به علل الشرایع، عیون اخبار الرضا، الامالی، الخصال، ثواب الاعمال اشاره کرد.

انتهاي پيام/د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.