مهر گزارش می دهد؛

«مادیان رود» خشکید/ بخت زودرس ترین انجیر جهان سیاه شد

انجیر سیاه لرستان که برای خودش آوازه ای در ایران و جهان دست و پا کرده امسال هم با خشکیدگی «مادیان رود» زانوی غم بغل کرده و به سیاه بختی خود می اندیشد.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل از مهرباغات انجیر سیاه شهرستان پلدختر به عنوان قطب انجیر سیاه ایران و مرکز تولید زودرس ترین انجیر سیاه جهان این روزها چشم به مادیان رود خشکیده دوخته تا حاصل دسترنج یکساله باغداران از دست نرود.

انجیر سیاه لرستان هر ساله سه تا چهار هفته زودتر از سایر انجیرهای کشور به بازار عرضه می شود، موضوعی که می تواند باغداران را به سود خوبی برساند اما دریغ و افسوس در این زمینه بسیار است.

از یک سو واسطه ها هر ساله چشم طمع از این باغات بر نمی دارند تا دسترنج باغداران نصیب دلالان شود و از سوی دیگر مشکل بسته بندی و فرآوری هرساله انجیر سیاه لرستان را آزار می داد که امسال با افتتاح فاز اول کارخانه فرآوری انجیر پلدختر این مشکل به نظر تا حدودی رفع شده است.

با این حال همچنان باغات انجیر لرستان از کم آبی نالان هستند، سالهای گذشته حکایت «مادیان رود» روایت رودخانه ای بود که نالان خود را به باغات پایین دست می رساند اما امسال همین همراهی هم از دست رفته تا با خشک شدن این رودخانه فریاد و فغان باغداران بلند شود.

بحران آب در مادیان رود جدی است

حسین پیرحیاتی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه با بیان اینکه بحران آب در مادیان رود جدی شده است در گفتگو با مهر اظهار داشت: باید در این راستا برای جلوگیری از نابود شدنتولیدات باغات انجیر و کشاورزی این منطقهاقدامات لازمصورت گیرد.


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان بیان داشت: میزان تولید انجیر در لرستان دو برابر متوسط کشوری است.

مادیان رود دو ماه زودتر از پارسال خشک شد

پیرحیاتی با بیان اینکه ۹۰۰ هکتار از باغات انجیر منطقه زیودار از طریق مادیان رود و رودخانه کشکان آبیاری می شوند تصریح کرد: چند سالی است که در تیرماه رودخانه مادیان رود با کاهش شدید آب بر اثر خشکسالی مواجه می شود و این در حالیست که امسال این رودخانه از اردیبهشت ماه در بعضی مناطق شروع به خشک شدن کرده است.

ایستگاه پمپاژی که به داد باغات خشک شده انجیر«سرنجه» می رسد

وی با اشاره به اقدامات در دستور کار برای رفع مشکل کم آبی باغات انجیر منطقه زیودار تصریح کرد: در این راستا یک ایستگاه پمپاژ آب از محل رودخانه کشکان در دستور کار داریم که ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب را به منطقه سرنجه زیودار انتقال می دهد که در صورت بهره برداری مشکل کمبود آب در این منطقه به صورت کلی حل می شود.

هیچ کاری از کسی ساخته نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان همچنین از ایجاد یک ایستگاه موقت پمپاژ آب برای این منطقه خبر داد.

پیرحیاتی با بیان اینکه مشکل کمبود آب در این منطقه به دلیل وضعیت اقلیمی بوده و از هیچ کدام از ما کاری ساخته نیست گفت: در این راستا تنها باید موضوع مدیریت و بهره وری از آب را در دستور کار قرار داد.

سدهای مخزنی پلدختر برای رفع مشکل کمبود آب ساخته شوند

فرماندار شهرستان پلدختر نیز در این رابطه با تاکید بر ضرورت رفع مشکل کمبود آب باغداران انجیر منطقه زیودار عنوان کرد: در این راستا می طلبد که ایستگاه پمپاژی در این زمینه برای آبیاری باغات منطقه در دستور کار قرار گرفته گیرد.


قدرت الله ترابی نژاد همچنین به احداث دو سد در شهرستان پلدختر اشاره کرد و گفت: مطالعات اولیه دو سد مخزنی چولهول و همچنین بن لار انجام شده است.

وی با بیان اینکه این دو سد جزو مصوبات سفر هیئت دولت به لرستان بوده است تصریح کرد: در صورت افتتاح این دو سد زمینه ذخیره سیلابهای منطقه در پشت این سدها فراهم شده و می توان از آن در مواقع کم آبی استفاده کرد.

کاهش خروجی آب رودخانه های جنوب لرستان

بنابر این گزارش وضعیت منابع آب شهرستان پلدختر در حالی با بحران مواجه است که میزان رواناب خروجی پنج رودخانه دائمی شهرستان در فروردین امسال نسبت به آمار دراز مدت ۵۸ ساله بین ۶۰ تا ۹۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین مطابق اعلام مسئولان مجموع بارش ایستگاه هواشناسی پلدختر تا ۲۵ فروردین ماه ۹۴ در سال آبی جاری ۲۵۷ میلی متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که۳۹۳ میلی متر بوده ۳۵ درصد کاهش یافته است.

همچنین بارش ها نسبت به میانگین دراز مدت که ۳۱۰ میلی متر بوده ۱۷ درصد کاهش نشان می دهد.

استمرار روند خشکسالی در جنوب لرستان نه تنها باغات انجیر که سایر کشت های کشاورزان را نیز با چالش جدی مواجه کرده است، موضوعی که در صورت عدم چاره اندیشی می تواند معیشت بخش عمده ای از ساکنان این منطقه را به مخاطره اندازد.
انتهای پیام/
برچسب ها: انجیر ، خشکسالی ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.