در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

دلالان در کمین ماهی پرورشی/ شیلات تنها به نظارت بسنده می‌کند

یک پرورش‌دهنده ماهی گفت: نبود حمایت کافی از پرورش‌دهندگان ماهی و حضور دلالان باعث تعطیلی بسیاری از استخرهای پرورش ماهی می‌شود.

دلالان در کمین ماهی پرورشی /  شیلات تنها به نظارت بسنده می کندسیدمهزیار آهو قلندری پرورش‌دهنده ماهی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درخصوص پرورش ماهی اظهار داشت: متاسفانه در طی چند سال اخیر قیمت ماهی تغییر زیادی نداشته ولی خوراک آن به طور میانگین هر ۶ ماه با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است.

وی با بیان اینکه ماهی قزل‌آلا بسیار حساس است و پرورش آن مستلزم شرایط خاص و ویژه‌ای می‌باشد، گفت: در استخر پرورش ماهی، قزل‌آلا نیازمند دمای پایین و اکسیژن بالا است.

وی همچنین درخصوص نوع خوراک و تغذیه ماهی قزل‌آلا بیان داشت: این ماهی به اصطلاح رو آب خور است و در فاصله بین ۳ تا ۵ سانتی متری بر روی آب خوراک خود را می‌خورد و اگر این خوراک کیفیت لازم را نداشته باشد نه تنها سودی ندارد بلکه باعث کثیفی و آلودگی کف استخر نیز خواهد شد.

این پرورش‌دهنده ماهی ادامه داد: غذای ماهی باید پفکی باشد تا روی آب بماند که متاسفانه این خوراک هم نه کیفیت لازم را دارد و نه مقرون به صرفه است.

وی درخصوص آب مصرفی استخرها گفت: اگر در اطراف محیط شهری این حوضچه‌ها قرار داشته باشد به ناچار از آب شهری باید استفاده شود که اولا مقرون به صرفه نیست و دوما نیاز به دستگاه‌های تصفیه اکسیژن دارد که گران قیمت هستند.

آهو قلندری بزرگترین مشکل پرورش‌دهندگان ماهی را نبود بازار مناسب و ثابت دانسته و بیان داشت: با توجه به رشد دوره‌ای ماهی که باید بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ گرم باشد، اگر بازار عرضه نباشد، ماهی مانده و تلف خواهد شد زیرا امکان بازگرداندن ماهی به استخر وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این میان دلالان سود کلانی می‌برند، زیرا از نبود بازار ثابت بهترین استفاده را کرده و ماهی‌ها را به پایین‌ترین قیمت ممکن خریداری می‌کنند و پرورش‌دهنده ناچار به فروش ماهی است. 

آهو قلندری اظهار داشت: به طور کلی شیلات و جهاد کشاورزی هیچ کمکی به پرورش‌دهندگان نمی‌کنند و تنها به نظارت و سرکشی از استخرها بسنده می‌شود که این امر سودی ندارد چرا که اگر این نظارت و سرکشی‌ها هم نباشد، پرورش‌دهنده ناچار است همه شرایط را مهیا نماید زیرا در غیر این صورت ماهی تلف خواهد شد.

این پرورش دهنده ماهی در آخر خاطر نشان کرد: شاید برگزاری دوره‌های آموزشی، دادن تسهیلات جهت تهیه خوراک، سیستم‌های تصفیه آب و مواردی از این دست بتواند کمک موثری باشد و همچنین شیلات، ماهی تولیدی را خودش خریداری و به بازار تزریق نماید که در این صورت می‌توان گفت که از میزان مرگ و میر ماهی‌ها کاسته خواهد شد و تولیدکننده ضرر کمتری خواهد دید.

انتهای پیام/
برچسب ها: پرورش ، ماهی ، استخر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار