اجرای نادرست مالیات سبب کاهش تولید می‌شود

آرمان گفت: اجرای نادرست مالیات در کشور سبب کاهش میزان تولید و کاهش سود واحدها می‌شود.

اجرای نادرست مالیات سبب کاهش تولید می‌شودبهمن آرمان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: متاسفانه سیستم مالیاتی نامناسبی در کشور برای تولید وضع شده است. زمانی بود که طی یک اقدام ناگهانی و بدون مطالعه مالیات بربخش تولید تا مرز 54 درصد نیز رسید.

وی گفت: با گذشت زمان طی اصلاحیه قانون مالیات‌ها که چندان جامع و کامل هم نبود مالیات بخش تولید به 25 درصد کاهش پیدا کرد و برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس 25 درصد مالیات کمتر درنظر گرفته شد.

آرمان ادامه داد: در اصلاحیه رفع موانع تولید برای کمک به فرآیند تولید و حمایت از تولیدات داخلی مقرر شد سود اختصاص داده شده به افزایش سرمایه و سرمایه گذاری مجدد از پرداخت مالیات معاف شود ولی متاسفانه این پیشنهاد در مجلس پذیرفته نگردید.

این کارشناس اقتصادی گفت: در اغلب کشورها توزیع سود عملیاتی شرکت‌ها عملا انجام نمی‌شود و به علت معافیت، سود سرمایه‌گذاری مجدد نیز از مالیات معاف می‌شود ولی سودی که نقدا پرداخت می‌شود مشمول مالیات می‌باشد، یکی از علت‌های این امر بهبود ساختار مالی شرکت‌ها است.

آرمان گفت: این در حالی است که در کشور ما اتفاقی عکس انجام می‌شود، مسئولین و دولت تمام فشار را برای تامین منابع مالی بر روی مالیات واحدهای تولید گذاشته‌اند در حالی که بخش اعظم اقتصاد کشور رسمی نبوده و مشمول مالیات نمی‌باشد.

وی خاطرنشان شد: طبیعی است با این روند علاوه بر کاهش میزان تولید و کاهش سود واحدها دولت نمی‌تواند به منابع مالی خود دست پیدا کند.

آرمان در خصوص اجرایی شدن مالیات ارزش افزوده در بخش تولید گفت: سیستم مالیات ارزش افزوده چندین دهه در اغلب کشورها اجرا شده است در این سیستم، مالیات باید از مصرف کننده دریافت شود این درحالی است که در کشور ما ارزش افزوده طوری طراحی شده است که به عنوان بخشی از قیمت تمام شده محصول محسوب می‌شود.

وی گفت: این نشان‌دهنده آن است که مبنای ارزش افزوده از سطح پایینی برخوردار است و برای کالاهای اساسی اعم از محصولات نفتی که مهم‌ترین منبع درآمد برای دولت محسوب می‌شود اجرایی نگردید. در صورتی که اگر روزانه 67 میلیون لیتر بنزین مصرف شود با  اخذ 9 درصد مالیات ارزش افزوده نه تنها از فشار تورم کاسته می‌شود بلکه کسری بوجه دولت تامین می‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مالیات ، سرمایه ، سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار