ردپای سوداگران در بازار داروهای ضد سرطان

علی‌رغم جبران کمبود داروی ضد سرطان (B.C.G) توسط تولید داخلی این دارو، با کیفیتی بالا، سودجویان و سوداگران وارد بازار این دارو شده‌اند.

به گزارش  خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ چند وقتی هست که مسأله کمبود دارو به ویژه در مبتلایان به سرطان، اعتراضاتی را از سوی بیماران و خانواده آنها به وجود آورده، به‌دنبال پیگیری‌های وعده مسئولین برای جبران این کمبودها، امسال مشکل  کمبود داروی ضد سرطان موسوم به (B.c.g) رفع شده ولی قیمت پایین این دارو این بار هم بازار مکاره را برای سوداگران و سودجویان داغ کرده است. 

پس از پیگیری‌‌های مکرر باشگاه خبرنگاران، دکتر هومن کاغذیان، رئیس مجتمع تولیدی- تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان این مجموعه با دادن خبر خوشی به مبتلایان به سرطان مثانه و سرطان پروستات، گفت: هم اکنون در انبارهای دارویی انستیتو پاستور، 11 هزار آمپول ضد سرطان (B.c.g) ذخیره‌سازی شده و این آمپول در تمام داروخانه‌های دولتی و تخصصی زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موجود است و کیفیت این دارو نیز مورد تأیید مراجع معتبر دنیا است و تحقیقات جدید و به اثبات رسیده نیز نشان می‌دهد که این دارو در درمان سرطان‌های سینه و سایر سرطان‌ها نیز مؤثر است. 

هر چند که اکنون کمبودها در زمینه داروی ضد سرطان موسوم به (B.c.g) توسط انستیتو پاستور کشور جبران شده است ولی قیمت ارزان آن، این بار فضای دلال‌بازی‌ها را برای قاچاق این دارو به سایر کشورهای همسایه گرم کرده، چیزی که نگرانی مسئولین انستیتو پاستور را به همراه آورده است. 
 
 بازار سودجویی آمپول ضد سرطان (B.c.g) برچیده می‌شود 

در ادامه این گزارش، واعظ رئیس امور بازرگانی انستیتو پاستور با گله‌مندی از اینکه با وجود تولیدات داخلی آمپول (B.c.g)، بازار سودجویی بدی از سوی برخی از دلالان دارویی به وجود آمده است گفت: شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن ارزان بودن این داروی باکیفیت است که هم‌اکنون با پوشش بیمه‌ای در ایران، 20 دلار ولی در امارات و عراق بالغ بر 500 درهم و در سایر کشورها قیمت آن به بیش از200 تا 300 دلار می‌رسد و همین موضوع بازار قاچاق این دارو را به کشورهای همسایه فراهم آورده است. 

وی همچنین اظهار داشت: وقتی که دارویی با کیفیت بالا در داروخانه‌های کشور فراهم است دلیلی ندارد که در بازارهای غیررسمی خرید و فروش شود.

 این در حالی است که طبق مشاهدات میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران، سوداگران بازار ناصرخسرو مدعی آن هستند که داروی (B.c.g) به تعداد بالا و مورد نیاز در داروخانه‌ها ارائه نمی‌شود ولی خود متولیان برخی داروخانه‌ها در ساعاتی خاص و در صورت وجود مشتری در بازار سیاه، این داروها را در اختیار سوداگران ناصر خسرو قرار می‌دهند تا به هر میزانی باشد به فروش برسند و سود خود را نیز برمی‌دارند، واژه‌ای که همه سوداگران از آن به عنوان سودجویی دارویی یاد می‌کند. 
 
 صادرات دارو ضد سرطان (B.c.g) قانونی‌تر می‌شود 

این گفتگو با سوداگران بازار ناصرخسرو موجب پیگیری‌های بیشتر باشگاه خبرنگاران شد که در نتیجه آن دکتر مصطفی قانعی، رئیس انستیتو پاستور کشور ضمن انتقاد از این موضوع گفت: به همین منظور انستیتو پاستور در نظر دارد تا با کشورهایی که (B.c.g) به آنها قاچاق می‌شود، پای میز مذاکره آید و با عقد قراردادهای قانونی و معتبر دیگر بازار قاچاق این دارو از میان برود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار