با نوشتن نامه‎ای به اوباما؛

150 نماینده‌ کنگره‌ آمریکا از توافق جامع هسته‌ای با ایران حمایت کردند

صد و پنجاه نماینده‌ آمریکایی با امضای نامه‌ای، پشتیانی خود را از رئیس جمهور آمریکا در موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی‌وی، یکصد و پنجاه نماینده‌ دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با امضای نامه‌ای پشتیانی خود را از "باراک اوباما"، رئیس جمهور این کشور در موضوع مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کردند.

نام چهره‌های سرشناسی همچون «نانسی پلوسی»، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان و «کریس وان هولن» نیز در میان آنها به چشم می‌خورد.
متن نامه‌ی نمایندگان دموکرات کنگره‌ آمریکا خطاب به باراک اوباما به قرار زیر است:
«درحالی که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد، ما از شما می‌خواهیم برای تقویت چارچوب سیاسی‌ که اخیراً میان ایران و کشورهای 1+5 به دست آمد، و تا رسیدن به یک توافق قوی و قابل راستی آزمایی که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود به این روند ادامه دهید. ما شما و تیم مذاکره کننده شما و همچنین شرکای (خارجی) خود در این مذاکرات را به خاطر پیشرفت قابل توجهی که تا کنون به دست آمده است، می‌ستاییم.»
«این مساله فراتر از سیاست است. احتمال زیان و مخاطره بسیار زیاد و راه‌‎حل‌های جایگزین بیش از حد خطیر هستند. برای ممانعت از ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، ما باید هر مسیری که در نهایت به یک راه حل دیپلماتیکِ قابل راستی آزمایی و لازم الاجرا منجر گردد بپیماییم. اگر ایالات متحده مذاکرات را ترک کند و یا موجب فروپاشی آن شود، ما نه تنها در پیشگیری مسالمت آمیز از یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای شکست خورده‌ایم بلکه راه را برای آن هموارتر کرده‌ایم. تحریم‌های چندجانبه‌ای که ایران را به میز مذاکرات کشاند یحتمل شکست خواهند خورد و ایران احتمالا تصمیم می‌گیرد برنامه‌ی هسته‌ای خود را بدون نظارت و به صورت نامحدود تسریع ببخشد. چنین تحولاتی می‌تواند ما را به سمت جنگ هدایت کند.»
«جنگ به خودی خود نمی‌تواند امنیت ما را تامین نمی‌کند. یک حمله‌ای نظامی از طرف آمریکا یا اسرائیل نهایتاً می‌تواند پیشرفت برنامه‌ی هسته‌ای ایران را 2 یا 3 سال به عقب بیاندازد. زمانی که به مراتب کوتاه‌تر از مدت‌زمانی است که در مذاکرات هسته‌ای 1+5 به دست خواهد آمد. ما باید ابزارهای دیپلماتیک را به تمامه به کار بگیریم و اجازه دهیم مذاکرات روند خود را طی کنند. به خصوص اکنون که طرف‌های مذاکره بر سر یک چارچوب محکم اعلام تفاهم کرده‌اند و به تلاش برای دست‌یابی به یک برنامه‌ی جامع مشترک موکد و قابل راستی آزمایی تا تاریخ 30 ژوئن ادامه می‌دهند.»
«ما باید برای پیشبرد پیشرفت‌های حاصل شده در چارچوب سیاسی و تبدیل آن به یک توافق بلندمدت و قابل راستی‌ آزمایی به تیم مذاکره‌کننده‌ی خود فضا و زمان لازم را بدهیم. چنانچه موفق نشویم، کنگره آماده‎‌ی عمل و ارائه‌ی گزینه‌های دیگر برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد بود.»
«از راه‌حل شما برای ممانعت از ایجاد ایران مسلح به سلاح هسته‌ای سپاسگزاریم. ما به ادامه کار مشترک بر سر این امر مهم مشتاق هستیم.»
مجلس سنای ایالات متحده روز گذشته (17 اردیبهشت) با اکثریت آراء به لایحه‌‌ای که به کنگره‌ اجازه می‌دهد توافق احتمالی هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار داده و یا حتی رد کند، رای داد.
از سوی دیگر براساس اعلام کاخ سفید، اوباما تنها در صورتی این مصوبه را برای تبدیل آن به قانون امضا می‌کند که در مجلس نمایندگان نیز تصویب شود. این مصوبه احتمالا هفته‌ی آینده در مجلس نمایندگان بررسی خواهد شد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار