با حضور ابراهیم دینایی؛

دو جلد نخست مجموعه‌ کتاب‌های برنامه «معرفت» رونمایی شد

دو جلد نخست مجموعه 20 جلدی برنامه معرفت دکتر ابراهیمی دینانی در مراسمی بررسی و رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛  حاضر در نشست بررسی و رو‌نمایی از مجموعه کتاب‌های برنامه معرفت که با حضور دکتر غلام‌حسین ابراهیمی بینانی چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی دکترای روابط بین‌الملل و مهدی فضائلی مدیر عامل انتشارات سروش در تالار گفتگو برای اهل قلم صبح امروز برگزار شد.

در ابتدای این نشست فضائلی گفت: انتشارات سروش وابسته به سازمان صدا و سیما بوده و به عبارتی قسمتی از بخش مکتوب این سازمان را به عهده دارد.

وی ادامه داد: بخشی از برنامه‌های سازمان با نشر کتاب قابل دفاع و توجیه است. چنین برنامه‌های که از رادیو تلویزیون پخش شده به صورت کتاب باز تولید می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد لذا یک خط تولیدی در انتشارات سروش در سال‌های اخیر تقویت شده است.

فضائلی گفت: بخش کتاب و رسانه را برقرار کردیم که در آن بخش برنامه‌هایی که از تلویزیون و یا رادیو پخش شده به صورت کتاب‌هایی باز تولید می‌کنیم که عناوین متعددی به چاپ رسیده است.
مدیر عامل انتشارات سروش اظهار داشت: معرفت جزء برنامه‌های گفتگو محور است که تولید آن حدود 8 سال است که آغاز شده همچنان ادامه دارد و استقبال مخاطبان این برنامه رو به بالا است.

وی ضمن بیان این مطلب که از ویژگی‌های برنامه معرفت حضور دو چهره شناخته شده در حوزه فلسفه است. بعد از مدت‌ها پیگیری توانسته‌ایم تولید کتاب این برنامه را به چاپ برسانیم که چاپ اول کتاب این برنامه با استقبال خوبی مواجه شد. امسال هم 4 تا 5 عنوان دیگر از مجموعه کتاب های 20 جلدی برنامه معرفت را به چاپ برسانیم.

وی ادامه داد: البته برنامه معرفت ادامه دارد و قطعاً عناوین دیگر این کتاب تهیه خواهد شد.

ابراهیمی بینانی در خصوص معرفت گفت: نام برنامه معرفت را من انتخاب نکردم شاید این نام مناسب این برنامه بوده و از آسمان آمده باشد. نام معرفت برای این برنامه خیلی مناسب است.
وی ادامه داد: اهمیت معرفت برای معرفت است. اگر فکر کرد که معرفت و شناخت در عالم هستی نباشد عالم منها شناخت مساوی با ظلمت و ابهام و تاریکی است پس معرفت معنی آن مهم است.

بینانی ضمن بیان این نکته که هیچ حرکتی بدون معرفت نیست تصریح کرد: معرفت ثمره عقل بوده و عقل همواره فعال است. و چیزی که متوقف نیست عقل است.

وی افزود معرفت کلمه عربی به معنی شناخت و شناختن است و این واژه از عقل می‌آید. ما که شب می‌خوابیم و صبح از خواب بیدار می‌شویم و دنیا اتفاقات زیادی رخ می‌دهد چرا که شتاب علم و معرفت خیلی زیاد است، در واقع می‌توان گفت شتاب علم حیرت انگیز است.

چهره ماندگار فلسفه بیان کرد: باید لحظاتی را با خود خلوت کنیم و اگر کسی این کار را انجام ندهد تبدیل به ماشین می‌شود حداقل باید در روز یک دقیقه با خودمان خلوت کنیم.

بینانی در خصوص کتاب عقل و عشق در حریم عاشورا گفت: صحنه عاشورا عاشقانه است چندین هزار سال است که ذهن بشر این بوده که عشق و عقل از هم جدا هستند در صورتی که اینطور نیست اگر عقل و عشق به درستی تشخیص داده نشود خطرناک است عشق بدون دریافت فهم و درک در حد یک غریزه حیوانی تنزل می‌کند.

وی بیان کرد: جمال از حکمت است و هیچ هنری بدون جمیل نیست در واقع معنای جمیل زیبایی بوده است هر جا که عقلانیت قرار نباشد زشتی وجود دارد.

ابراهیمی بینانی افزود: هر چیزی احتیاج به تمرین دارد باید اندیشیدن را تشریح کرد و مطالب پر محتوا خواند. متاسفانه در کتاب‌هایی که منتشر می‌شود تفکر در آن کم‌تر دیده می‌شود. در کتاب‌های ما فکر نویی وجود ندارد و این فاجعه است.

چهره ماندگار فلسفه اظهار داشت: نسل جوان باید کتاب بخواند تا به تفکر برسد متاسفانه گرفتاری دنیای امروز سرگرمی در صورتی که سرگرمی و تفکر متفاوت است.

منصوری لاریجانی در ادامه این مراسم گفت: برنامه معرفت همانطور که استاد بیان کرده‌اند نامش از آسمان آمده و عظمت و جایگاه این برنامه یک توفیق آسمانی بود.

وی ادامه داد معرفت و فلسفه الهی و حکمت در رگ و خون ملت ما نفوذ دارد چیزی که موجب شد که این برنامه ادامه داشته باشد استقبال مخاطبان بود برنامه معرفت امسال وارد نهمین سال خود می‌شود و علاوه بر مخاطبان داخلی مخاطبان خارجی نیز داریم که از طریق پیامک در سایت برنامه با ما در ارتباط هستند.

وی ضمن اشاره به این نکته که انتخاب برنامه‌ها بر اساس نیاز و تقاضای مخاطبان است افزود: من از سال 62 شاگرد استاد ابراهیمی بینانی را داشتم یکی از ویژگی‌های زندگی استاد ای است که با اینکه از مرز 80 سالگی گذشته ذهن پویا و جوانی را دارد ایشان می‌گویند که فیلسوف کسی است که در اندیشه‌های خود اندیشه کند و خود استاد هم در اندیشه‌های خود می‌اندیشد.

وی افزود: یکی از زیباترین مطالبی را که کشف کردیم زبان گفتمان بین ما و مخاطبان است که رمز و راز زبان باعث ماندگاری برنامه معرفت شده است.

منصوری لاریجانی اظهار داشت: حقایق زیبای آیات قرآنی تحت عنوان حکمت علوی که ساختار برنامه معرفت را شکل می دهد.

منصوری لاریجانی گفت: ما سعی کردیم برنامه‌های ضبط شده معرفت را به صورت مکتوب در بیاوریم که بعد از پیاده کردن متن برنامه ویراستاری عینی شود در واقع متن کتاب کامل‌تر از خود برنامه‌ها بوده و تفاوت‌هایی را دارد چرا که استاد ابراهیمی بینانی نظرهای دیگری را اضافه کرده.

وی افزود: درایت و عقلانیت را در حرکت امام حسین (ع) و حضرت زینّب میبینیم از جاذبه‌های عاشورا این بود که فکر می‌کردیم عقل در عاشورا حضور ندارد در صورتی که حرکت عاشورا با عقل صورت گرفته است.

لاریجانی ضمن اشاره به این نکته که امام حسین (ع) در عاشورا مظهر حقیقت شد تصریح کرد: بحث این است که راه درست را انتخاب کنیم و دچار بیراهه نشویم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فلسفه غرق درهای آسمان را بسته است چرا که ساختارهای بنای فکری آن‌ها این است که آسمان منظومه نیست و باید راه کاری برای آن پیدا کنیم.

در پایان نشست از دو کتاب با عنوان عقل و عشق در حریم عاشورا و صفای دل از مجموعه کتاب‌های 20 جلدی برنامه معرفت رو‌نمایی شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.