طاهری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد

رشد 9 درصدی مصرف گاز در کشور/ تحویل 50 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها

مدیر دیسپچینگ گاز با اشاره به اینکه مصرف گاز در کشور در سال گذشته رشد 9 درصدی را شاهد بود، گفت: میزان مصرف گاز از 29.7 میلیارد متر مکعب در سال 92 به حدود 32.5 میلیارد متر مکعب در سال 93 رسید.

تولیدی فردا///رشد 9درصدی مصرف گاز در کشور/ تحویل 50میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاههامنوچهر طاهری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ درخصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: سال 93 برای شرکت ملی گاز ایران سالی متفاوت بود، چرا که تولید گاز افزایشی قابل توجه داشت و این شرکت را به سمت جهانی شدن بیشتر نزدیک کرد.

طاهری تصریح کرد: امروز ایران سومین تولیدکننده گاز در دنیا است. گاز شیرین تولیدی در سال 93 از 168 میلیارد متر مکعب به 188 میلیارد متر مکعب افزایش داشت که این رشد در بخش‌های مختلف تأثیرگذار بود و باعث ایجاد ثروت ملی شد.  
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا قول افزایش 100 میلیون متر مکعبی وزیر نفت در سال گذشته محقق شد؟ اظهار داشت: سال گذشته میزان برداشت گاز از منابع رشد 10 درصدی را تجربه کرد و از 183 میلیارد متر مکعب در سال 92 به حدود 202 میلیارد متر مکعب در سال 93 رسید. 
  
طاهری تاکید کرد: به طور میانگین و با در نظر گرفتن 365 روز، تولید گاز سال گذشته روزانه حدود 55 میلیون متر مکعب افزایش داشت. این در حالی است که تولیدات پارس جنوبی عمدتاً در 4 ماه آخر سال وارد مدار شد.  
 
وی افزود: در واقع ابتدای سال یکی از واحدهای فاز 12 به مرحله تولید رسید و در نهایت در پایان سال گذشته هر 6 واحد این پالایشگاه عظیم تولیدات خود را به شبکه گاز تزریق کرد و به افزایش تولید 100 میلیون متر مکعبی که قول آن داده شده بود، رسیدیم. 
 
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در خصوص اینکه، این افزایش تولید چه تأثیری بر حضور پررنگ‌تر ایران در تجارت جهانی گاز داشت و آیا میزان صادرات و واردات تغییری کرد؟ اظهار داشت: در سال 93 میزان صادرات به 9.7 میلیارد متر مکعب رسید و نسبت به سال 92 که 9.3 میلیارد متر مکعب بود، 4 درصد رشد داشت. میزان واردات نیز بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرد و از 3/5 میلیارد متر مکعب در سال 92 به 7.5 میلیارد متر مکعب در سال گذشته رسید. 

وی تصریح کرد: در سال گذشته شرکت ملی گاز ایران موفق به تحویل 50 میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه‌های کشور شد که رکوردی بی‌سابقه بود. این میزان نسبت به سال پیش از آن حدود 38 درصد رشد داشت. نیروگاه‌ها در سال 92 در مجموع 36 میلیارد متر مکعب گاز مصرف کرده بودند و شاهد افزایش 14 میلیاردی مصرف گاز در این بخش در سال 93 هستید. 
 
طاهری ادامه داد: در مورد صنایع نیز پارسال کمترین محدودیت لحاظ شد و تنها صنایع سیمان در مقطعی با توجه به در اختیار داشتن سوخت مایع در مخازن و انبارهای خود متقاضی گاز نبودند که با هماهنگی خودشان حدود دو ماه محدودیت‌هایی برای تحویل گاز به آن‌ها اعمال شد. 

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: میزان مصرف گاز در این بخش نیز رشدی 9 درصدی داشت و از 29.7 میلیارد متر مکعب در سال 92 به حدود 32.5 میلیارد متر مکعب در سال 93 رسید. 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: گاز ، نیروگاه ، مصرف ، تولید ، شبکه ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار