گزارش/

یارانه 45 هزار و 500 تومانی از سفره مرفهین جامعه حذف می‌شود؟

با توجه به تجربیات گذشته، حتی خبر حذف پردرآمدها موجب هرج و مرجی در جامعه شده که دولت اگر تصمیم به شروع حذف پردرآمدها را داشته باشد،‌ شرایط پس از آن قابل پیش بینی نیست.

یارانه 45500 تومانی از سفره مرفهان جامعه حذف می شود یا خیر؟به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پنجاه و یکمین یارانه نقدی مربوط به اردیبشهت ماه در حالی امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود که طبق مصوبه مجلس، دولت از فروردین سال گذشته در پی حذف یارانه "ثروتمندان" بوده است.

در این راستا، در کنار اقداماتی که سال گذشته از طریق ثبت نام‌های مجدد و ارائه سخنرانی‌های مختلف برای حذف یارانه بگیران ثروتمند صورت گرفت، در ماه‌های پایانی سال 93 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرد: "حذف خانوارهای پردرآمد از مدت‌ها قبل در راستای تبصره 21 قانون بودجه شروع شده اما ضرورت ندارد که رسانه‌ای شود و درباره آن در رسانه‌ها گزارش منتشر شود."

بر این اساس؛ ورود به سال 94 همراه بود با سوال‌های مکرر رسانه‌های مختلف از دولت مبنی بر زمان حذف یارانه ثروتمندان، دغدغه‌ای که در نهایت منجر به انتشار خبر "حذف یارانه 5 گروه درآمدی در سکوت خبری" شد، شائبه‌ای که چند ساعت بعد توسط سخنگوی دولت تکذیب گردید.

اما با این وجود، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه فرآیند حذف یارانه افراد پردرآمد شروع شده است، در عین حال گفت:‌ تعداد حذف شدگان از لیست یارانه بگیران قابل ملاحظه نیست.

همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هیات دولت طبق مصوبه مجلس مقرر کرد که ساماندهی یارانه ثروتمندان را شروع کنیم ما این ساماندهی را از 30 هزار نفر شروع کردیم و تا 50 هزار نفر و سپس 100 هزار و 200 هزار نفر نیز پیش رفتیم. همچنین کنار آن نظام اعتراض به حذف یارانه را طراحی و اجرا کردیم.

اظهارات رسانه‌ای مسئولان درخصوص حذف یارانه ثروتمندان و انتقادات وارده بر آن درحالی صورت می‌گیرد که دولت سال گذشته در پی پاسخگویی به زمان حذف یارانه پردرآمدها بود و امسال نیز دنبال پاسخ برای علت حذف یارانه بگیران پردرآمد!

بر اساس این گزارش؛ هم در بودجه 93 و هم در بودجه 94 بر ضرورت حذف یارانه قشر پردآمد تاکید شده است، یارانه‌ای که تاکنون می‌توانست در شریان‌های اصلی اقتصاد کشور به کار گرفته شود تا هم تولید به توسعه دست کمک کند و هم به تبع آن اشتغال و شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه رو به بهبودی گام بردارد.

اما با توجه تجربیات گذشته، حتی خبر حذف پردرآمدها موجب هرج و مرجی در جامعه شده که دولت اگر تصمیم به شروع حذف پردرآمدها را داشته باشد،‌ شرایط پس از آن قابل پیش بینی نیست. علاه بر این اگر به همین روال پیش برویم و به همه ثبت نام کنندگان یارانه پرداخت شود، بدهی برای دولت ایجاد خواهد کرد که مطمئناً عواقب آن از عکس العمل حذف شدگان به مراتب بدتر خواهد بود.

از این رو تنها باید منتظر ماند و دید دولت چه زمانی عزم خود را جهت انجام این قانون مهم جزم می‌کند؟

گزارش: سمیه رسولی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
این سامانه اعتراض کجاست ؟آیا هست یا اینم..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
خونواده ی ما کی مرفه شد، ما نفهمیدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟..................
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۰۲:۵۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
با سلام من در بلوچستان اخر روستاهاي مرزي با ايران زندگي ميكنم كار و كاسبي نداريم أيا يارانه قطع بشن به شخص اطلاع داده ميشود لطفا از مسولين سوْال كنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
خانم رسولی میشه معنی مرفهین رو تفسیر کنید من کارمندی هستم کوبا داشتن یک خانه کلنگی و ماشین تولید داخل معمولی که یارانه ام قطع شده... آیا من مرفه هستم و خودم نمی دانستم...!؟ تنها بانک اطلاعاتی که قابل دسترس است کارمندها هستند و بس...
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۴:۱۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام
ما تحت پوشش کمیته ی امدادیم اما ظاهرأ این ماه ما رو با دهک مرفه اشتباه گرفتن
مستمری با 20روز تاخیر و حالا هم یارانه قطع شد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
یارانه باید هدفمند و برای اقشار کم درآمد برحسب درآمد ماهیانه آنها پرداخت شود، نه کورکورانه
یعنی فقیرتر باید یارانه بیشتر بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
کیارش
۱۳:۰۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
آخه بر چه اساس میخوان شناسایی کنن.. گفتن اونایی که خارج از کشور برن حذف میشه... طرف کلی سال پولاشو جمع میکنه ی مسافرت میره..اونم ی هتل معمولی دو ستاره ... بعد میخوان یارانه اینم حذف کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
حامی
۱۲:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام به جای تعابیر تند، مهربانتر و با ادب تر عنوان بدهید. مثلا بی نیازان، درآمدهای خوب و.... اصلا یک فراخوان بدهید که این طبقه یارانه اش را بدهد بهزیستی یا کمیته امداد یا هلال احمر یا ساخت بیمارستان و آسایشگاه. ببینید چقدر استقبال میکنند. حتی میشود فراخوان را عمومی تر داد!
-
70 میلیون ایرانی
۱۲:۳۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
یارانه فروردین که اول اردیبهشت میدادن بعد شد 12 اردیبهشت و الان هم 24 اردیبهشت واریز می کنند ولی کسی یادش نرفته که این یارانه فروردینه.
Iran (Islamic Republic of)
رها
۰۹:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
کاش میتونستید مرفه و فقیر را از هم تشخیص بدید
آخرین اخبار