رئیس مجمع کارآفرینان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

رقابت نابرابر بخش خصوصی با نهادهای شبه دولتی/ از دریافت تسهیلات تا واگذاری پروژه‌ها بدون تشریفات

رئیس مجمع کارآفرینان گفت: در پروژه‌های بزرگ در کشور سازمان‌ها ترجیح می‌دهند با نهادهای شبه دولتی تعامل کنند تا با بخش خصوصی و این روند در حالی است که در اغلب مواقع این واگذاری‌ها بدون نوبت و تشریفات انجام می‌شود.

رقابت نابرابر بخش خصوصی با نهادهای شبه دولتی/ از دریافت تسهیلات تا واگذاری پروژه‌ها بدون تشریفاتمحمدرضا دیانی رئیس مجمع کارآفرینان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به رقابت نابرابر بخش خصوصی با نهادهای شبه دولتی گفت: یکی از دلایل این رقابت نابرابر این است که بانک‌ها به نهادهای شبه دولتی خیلی راحت تسهیلات می‌دهند در حالی که این شرایط برای بخش خصوصی فراهم نیست.

وی افزود: همچنین در پروژه‌های بزرگ اکثر سازمان‌ها ترجیح می‌دهند با نهادهای شبه دولتی تعامل کنند تا با بخش خصوصی و این روند در حالی است که در اغلب مواقع این واگذاری‌ها بدون نوبت و تشریفات انجام می‌‌شود.

دیانی با اشاره به اینکه بسیاری از نهادهای شبه دولتی سهامدار بانک هستند، گفت: این نهادها منابع بزرگی را از بانک‌ها دریافت کردند ولی این شرایط برای بخش خصوصی فراهم نیست و بسیاری از تهدیدهایی که برای بخش خصوصی وجود دارد شامل حال این نهادها نمی‌شود.

به گفته رئیس مجمع کارآفرینان؛ رقابت نابرابر بخش خصوصی با نهادهای شبه دولتی موجب شده تا این نهادها روز به روز بزرگ‌تر شده و تصدی‌گری آنها بیشتر شود.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی که بتواند در اقتصاد کشور موفق عمل کند هنوز وجود ندارد، گفت: خطر نهادهای شبه دولتی برای اقتصاد کشور بیش از نهادهای دولتی است.

دیانی ادامه داد: در نهادهای شبه دولتی چون نظارت وجود ندارد می‌توان گفت همه عوارض و مشکلاتی که در اقتصاد دولت وجود دارد در نهادهای شبه دولتی نیز هست و بدون نظارت، مشکلات جدی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز بارها به این نکته تأکید کردند که نباید مردم را از اقتصاد جدا کرد اما امروز متأسفانه در اقتصاد کلان کشور و مخصوصا در وزارت خانه‌ها بخش خصوصی را به حساب نمی‌آورند و حاضر نیستند کار را به بخش خصوصی واقعی واگذار نمایند.

رئیس مجمع کارآفرینان تصریح کرد: باید بخش خصوصی واقعی منطبق با اهداف نظام توانمند شود که این امر تنها در گرو توجه ویژه امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار