باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

درآمد میلیاردی از اضافه کرایه/ باد خنک کرایه را بالا می برد !

وقتی در روزهای آفتابی توان راه رفتن از آدم گرفته می شود خواه نا خواه می خواهیم زودتر سوار تاکسی شده تا به مقصد برسیم اما اینجا داستان شروع می شود. به دنبال تاکسی باشی می فهمی که تعداد این خودروهای عمومی نه تنها کم می شود بلکه به طرز مشکوکی رفتار راننده هایشان هم عوض می شود.

درآمد میلیاردی از اضافه کرایه/ باد خنک کرایه را بالا می برد !به گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، یکی از راه های تسهیل در ترافیک شهری به خصوص پایتخت توسعه وسائل حمل و نقل عمومی است اما این راه کار جهانی به مشکلی برای ایرانیان تندیل شده و چه بسا مشکلات پیش روی شهروندان در استفاده از این دسته از وسائل نقلیه آنان را به این وا داشته که از خودروهای شخصی خود استفاده کنند.

اما این پایان تراژدی بی پایان تاکسی و مسافر تهران نیست و فصل به فصل رانندگان با مشکلات پول ساز دیگری به سراغ مسافران می آیند. گرمای سوزناک شهر وقتی سوار بر تاکسی های سبز و زردی می شویم که خود زیر آفتاب مانده اند چند برابر می شود حالا با این اوضاع کافیست درخواست کنیم کولر روشن کنند، روشن کردن کولر کرایه ای بیشتر روی دست مسافران می گذارد و باد خنک هم گران می شود.

آزاد شدن قیمت بنزین هم بهانه ای دیگر برای اضافه کرایه است که رانندگان به خود حق میدهند با وجودی که در ابتدای سال جاری نرخ ها بالا رفت باز هم اضافه کرایه بگیرند. کرایه های تعیین شده از سوی سازمان تاکسیرانی معضل دیگری است که باعث شده تا راننده های مسافر بر آن را دست مایه زورگیری قرار دهند و خود را حق به جانب طلبکار از مردم بدانند ! این همان دردی است که نه الان بلکه سال هاست در سایه بی کفایتی مسئولان تاکسیرانی مردم را آزرده کرده و معلوم است که سود حاصل از این کار برخورد مسئولان را سخت کرده است!

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، بیش از 24 درصد از کل سفرهای شهری در پایتخت با تاکسی انجام می‌شود، این رقم در ‌آمار این شرکت سه میلیون و 850 هزار سفر برآورد شده است. یعنی هر روز سه میلیون بار در تهران پول کرایه تاکسی پرداخت می‌شود. حالا فرض کنید هر بار فقط یک تومان کرایه اضافی رد و بدل شود! فقط یک تومان! آن وقت هر روز سه میلیون و 850 هزار تومان از پول مردم از راه غیرحلال و غیرقانونی وارد چرخه گردش مالی شهر می‌شود!

این عدد در ماه می‌شود 115 میلیون 500 هزار تومان و در سال می‌شود یک میلیارد و 386 میلیون تومان! یادتان هست که فرض ما فقط برای یک تومان کرایه اضافه بود! نه صد تومان و 200 تومان و 300 تومان! این وضعیت تنها در شهر تهران محاسبه شده است؛ حالا حساب کنید اگر برای هر استان اینگونه محاسبه و جمع شود در کل کشور چندین میلیاردتومان کرایه اضافی رد و بدل می شود؟

ای کاش با افزایش نرخ کرایه ها بر خدمات و امکانات تاکسی ها افزوده می شد و مسافران با رضایت کرایه را پرداخت می کردند. برخی از راننده ها از هر نیرنگی بر دریافت پولی بیشتر از مردم استفاده می کنند و سازمان تاکسیرانی در کمال خونسردی زیر باد کولر قیلوله بعد از ناهار را برنامه ریزی می کنند.

اما باز هم این پایان داستان نیست؛ کافیست بارانی ببارد، تاکسی ها می شوند دربست و رانندگان تاکسی ها صرفا به جای انجام وظایفی که بواسطه شغلشان دارند موتور خاموش در انتظار مشتری های چرب و نرم می نشینند تا بلکه در زیر باران جیبشان رمق از دست رفته روزشان را بگیرد !

شاید بتوان گفت ترجیح مردم برای استفاده از وسیله شخصی در تردد شهری برای درگیر نشدن با رانندگان بعضا پرتوقع است که همیشه طلبکارند و مردم را به صورت پول نقد می بینند. 

این مطلب «انتهای پیام» ندارد اما «قضاوت با شما» دارد...

برچسب ها: تاکسی ، خواب ، امکانات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
ماهانه چند درصد حقوق کارمندان بانک میشه این اضافه دریافتی تاکسی
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۱:۱۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
اختلاس میلیاردی رو ول کنید
کرایه تاکسی مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
auyb
۲۳:۰۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
حق دارند تاکسی دارها که کرایه بیشتر بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۱۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
شما حساب کنید اگر هر ماشین یک دقیقه در ترافیک بماند وفقط یک گرم گاز سمی منواکسید تولید کند در کل کشور ودر سال می شودچندین میلیارد گرم .وما گفتیم یک دقیقه ویک گرم حالا حساب کنید چند ساعت وچند گرم در دقیقه به اضافه اتوبوس ومتور سیکلت. آنوقت می آیند ومی گویند سیگار ال می کند وبل می کند چون گاز سمیدارد آقا با این وجود مردم شهرهای بزرگ وبلخصوص تهران هرنفر با این وجود روزی حداقل 3 بسته سیگار با سمیت با لا مصرف می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
رانندگان تاکسی جزء محروم ترین و مظلومترین مشاغل هستند بخاطر اینکه هیچ گونه امکاناتی به آنها تعلق نمیگیرد اگه تونستین یه سر به به تاکسیرانی بزنید ببینید چه پولی دارن از تاکسیرانها میگیرن بعد حکم بدین
Iran (Islamic Republic of)
صدر
۲۰:۰۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
با تشکر فراوان از رانندگان زحمتکش تاکسی
حرف شما درست. اما مگه حقوق همه کارکنان دولت در اول سال زیاد نمیشه!!؟؟ پس لطفا گرون شدن کرایه در اول هر سال رو اینقدر بزرگ نکنین.
بهدش هم اون راننده ای که خرج زن و زندگیاش رو با همون تاکسی میده اگه یه روز مریض شه و نتونه بره سرکار ایا حقوق داره؟؟ اگه ماشینش خراب شه که دیگه واویلاااا. هم خرج ماشین هم بی حقوقی اون روز. اگر هم خدای ناکرده تصادف کنه که دبگه هیچی....
شما که اننقدر درباره کرایه تاکسی مطلب میزارین درباره هزینه بیمه و ماهیانه ای که تاکسی های سبز میدن و مالیاتی که به شرکت ها هم میدن یه تحقیقی بکنین
اون بندگان خدا در گرمای تابستون و سرمای زمستون تو خیابون ها منتظر مسافرهستن
البته در هرجایی ادم خوب و بد وجود داره.
خدا قوت راننده
Saudi Arabia
حسین
۱۹:۰۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
کاش اول مشکلات تاکسیرانان رو بیان کنید با این تورم و ... بعد باکمی انصاف و وجدان این امار میلیاردی رو بیان کنید
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۸:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
شگرد جدید- اول تبلیغ میکنند ازخودروهای عمومی استفاده کنند بعد یواش یواش کرایه ها را بالا میبرند-خیلی خوبه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
این همه اختلاس گیر دادید به این بدبختا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
با این وضع کرایه ها، دیگه سرکار رفتن هم صرف نمی کنه... انگار اونایی ک تو خونه نشستن و کار ندارن وضعشون بهتره...هرچی درمیاری باید بدی پول کرایه
-
وبگرد ایلامی
۱۵:۵۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
موافقم البته این قشر هم گناهی ندارند از پزشکان محترم یاد می گیرند !!! اشتباه نکنید اکثر رانندگان تاکسی مدارک بالای دانشگاهی دارند نمی توان به ایشان توهین کرد د
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
100 درصد درسته
آخرین اخبار