باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

مطبخی که بلای جان تولید می‌کند/ شیشه، مخدر نسل امروز

روان‌گردانها از جمله شیشه، با ترکیبات منحصر به فرد خودشان قدرت را از مصرف کننده سلب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دنیای مدرن و پیشرفته اگرچه بسیاری از نیازها را مرتفع می‌کند و به ظاهر، جوانان نسل امروز را بی دغدغه به سمت آرزوهایشان می‌کشاند اما مشکلاتی را هم با خود به همراه می‌آورد، صحبت ما از مخدرها است، روزی نسل‌های گذشته با نام تریاک آشنا بودند و با مشکلات جسمی‌اش دست و پنجه نرم می‌کردند، اما این روزها مخدرها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته. شیشه نام روان‌گردانی است که علاوه بر مشکلات جسمی، معضلات روحی و روانی را هم با خود به همراه می‌آورد. شیشه، کراک و قرص‌های اکستازی در گروه مخدرهای شیمیایی قوی قرار می‌گیرند که قدرت تخریب کننده‌ای بر روح و روان افراد ایجاد می‌کند که در بازار مواد مخدر هم بسیار شایع و رایج است.

افدرین پایه‌ای برای ساخت شیشه
هومن نارنجی‌ها متخصص ترک اعتیاد در خصوص شیشه می‌گوید: شیشه ماده شیمیایی صنعتی آزمایشگاهی است که پایه وجودی آن را یک ماده محرک به نام افدرین گرفته و سپس به شیشه تبدیل می‌شود. البته از اسید کلریدریک، اسید فسفریک و ترکیبات فسفر هم برای ساخت شیشه استفاده می‌شود.

آشپزخانه یا آزمایشگاه ساخت شیشه؟!
هر چند خیلی‌ها بر این باورند که افراد سودجو شیشه را در آزمایشگاهی بسیار غیر‌قانونی تولید و تهیه می‌کنند، برخی‌ها هم ادعا می‌کنند اینگونه روان‌گردان‌ها را می‌توان در آشپزخانه هم تهیه کرد، اما این ادعا تحقیقات و بررسی‌های بیشتری را می‌طلبد، در هر صورت آنچه که آشکار است، تاثیرات زیان آور آن‌ها است که هر لحظه در کمین جوانان است.



پنج مشخصه بارز سوء مصرف شیشه
وی تصریح کرد: استفاده از روان‌گردان‌ها برای شخص عوارض بسیار مخرب و جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند که بسیار نگران کننده است اما مصرف شیشه معمولا با 5 مشخصه دیده می‌شود که پرخاشگری، نامرتب شدن خواب شبانه، لاغری به طوری که بافت‌ها لاغر می‌شوند و همچنین هذیان و تعریق شدید در دمای بسیار معمولی از همین نمونه‌ها است.



 ماتریکس یکی از روش‌های درمان شیشه
نارنجی‌ها با بیان اینکه درمان شیشه کاری زمان بر است اظهار کرد: معمولا درمان مبتنی بر درمانهای غیر دارویی است و از مدل درمانی ماتریکس پیروی می‌کند. در این مدل درمانی هر جلسه به یکی از مشکلات مصرف کننده رسیدگی می‌شود، در حالیکه بسیاری از مردم به ویژه خانم‌ها اصلا تصور نمی‌کنند که شیشه ماده اعتیاد آوری است اما کارشناسان معتقدند که شیشه به همان اندازه که موجب بالا رفتن حس سرخوشی در فرد می‌شود اما همان قدر هم افول می‌کند و باعث حس افسردگی می‌شود. بنابراین اطلاع رسانی در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.




گزارش از زهرا غلامی نژاد 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
راضی ام از اونی ک اندازه سن خبر بابام خلاف کرد ولی گیر نکرد
آخرین اخبار