رحمانی‎فضلی:

عدم بازگشت داوطلبانه اتباع افغان کشور میزبان را با مشکل مواجه کرده است

وزیر کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بیش از سه دهه پذیرای جمعیت میلیونی افغانستان بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بنابر اصول اسلامی و انسان دوستانه آنان را زیر چتر همه جانبه خود قرار داده است. لیکن به دلیل لحاظ عدم بازگشت داوطلبانه و حضور طولانی مدت پناهندگان با مسائل و تبعات ناشی از آن مواجه هستیم.

عدم بازگشت داوطلبانه اتباع افغانی کشور میزبان را با مشکل مواجه کرده است

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، رحمانی فضلی وزیر کشور در چهارمین نشست کمیته چهارجانبه راهبردی ایران، افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که صبح امروز در هتل آزادی تهران برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور مهمانان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در بیش از سه دهه پذیرای جمعیت میلیونی افغانستان بوده است در حال حاضر پناهندگان کشور افغانستان در ایران یکی ازبزرگترین جمعیت‌های پناهنده در جهان را تشکیل می‌دهند.

وزیر کشور افزود: در این مدت طولانی جمهوری اسلامی ایران بنابر اصول اسلامی و انسان دوستانه آنان را زیر چتر همه جانبه خود قرار داده است. لیکن به دلیل لحاظ عدم بازگشت داوطلبانه و حضور طولانی مدت و اقامت پناهندگان با مسائل و تبعات ناشی از آن مواجه هستیم.

رحمانی فضلی گفت: درطول این مدت کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تلاش نموده با جذب اعتبارات بین‌المللی هرچند ناچیز به رفع نیازهای پناهندگان کمک کند که قابل تقدیر است.

وزیر کشور اضافه کرد: جمهوری اسلامی هم اکنون با جمعیتی از پناهندگان روبروست که علاوه بر نیازهای اولیه همچون بهداشت، امکانات آموزشی، واکسیناسیون نیازمند رفع نیازهای ثانویه مانند اسکان، معیشت، آموزش عالی است. 

وی تصریح کرد: همگان می‌دانیم که اعطای کمک محدود به پناهندگان متقاضی بازگشت داوطلبانه زمانی می‌تواند انگیزه‌ای برای بازگشت آنان باشد که پس از بازگشت زمینه اقدام مجددشان فراهم شده باشد. لذا باید به ایجاد فرصت‌های شغلی آموزشی اهتمام بیشتری شود تا چشم انداز پناهنده افغانی برای بازگشت امیدواربخش باشد.

وزیر کشور تأکید کرد: همانطور که می‌دانید جمهوری اسلامی ایران افغانستان، پاکستان و کمیسر عالی سازمان ملل فرایند مشورتی چهارجانبه و منحصر بفردی را در اجرای مصوبه ماه می 2012 میلادی کنفرانس ژنو با عنوان راه حل ‌های راهبردی برای پناهندگان با هدف بازگشت داوطلبانه و مساعدت به کشورهای میزبان را آغاز نمودند و با ایجاد ساختارهایی از جمله کمیته ملی راهبری و دبیرخانه اهداف کنفرانس را دنبال و نشست‌های مختلفی را برگزار کردند که موارد زیر تصویب شده است.

وی افزود: در سال 2013 میلادی اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های گردآوری شده 22 سازمان شرکت کننده شامل 6 دستگاه دولتی، 4 آژانس سازمان ملل متحد، 8 سازمان مردم نهاد ایرانی و 4 سازمان مردم نهاد بین‌المللی، معادل 130 میلیون و 84 هزار و 295 دلار آمریکا بوده که از این مبلغ چیزی معادل 42.615.886 دلار معادل 33 درصد کل بودجه دریافت شده است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در سال 2014 میلادی جهت ایجاد طرح‌های گردآوری شده 27سازمان شرکت کننده بیش از 462 میلیون و 93 هزار و 150 دلار بوده که بخش اعظم اعتبار مذبور تحقق عملی پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: کنفرانس بین‌المللی راه حل‌های حل راهبردی برای پناهندگان می‌تواند بستر مناسبی برای رفع آلام این مردمان ایجاد کند. 

وزیر کشور گفت: پس از برگزاری نخستین کنفرانس در ژنو و دومین جلسه در ابوظبی و سومین جلسه در اسلام آباد ساختارهای جدیدی به منظور تحقق اهداف آنان ایجاد شده است چنانچه نتایج کنفراس مذبور اجرایی شود هم به رفع بخشی از مشکلات پناهندگان کمک می‌شود و هم از فشار سنگین اقتصادی و اجتماعی کشورهای میزبان کاسته خواهد شد.

وزیر کشور ضمن تقدیر از سازمان‌های بین‌المللی به ویژه کمیسر عالیای سازمان ملل متحد گفت: روند کنونی کمک‌ها با نیاز واقعی پناهندگان فاصله بسیاری دارند.

وی ادامه داد: برگزار این کنفرانس فرصتی را در پیش روی جامعه بین‌آلمللی قرار می‌دهد تا با تأمین نیازهای واقعی پناهندگان و تخصیص اعتبارات لازم نقش سازنده خود را در قبال بازگشت داوطلبانه پناهندگان ایفا نماید.

رحمانی فضلی اظهار داشت: بازگشت داوطلبانه حق مسلم هر پناهنده است و همه موافقیم بهترین و ماندگارترین راه حل بازگشت به کشور اصلی است ما نیز از این برنامه راهبردی حمایت می‌کنیم.

وزیر کشور گفت: انتظار داریم همگان برای ایجاد ثبات، آرامش کمک به عمران و بازسازی افغانستان کمک کنند و تلاش همه جانبه خود را بکار گیرند. 

وی بیان کرد: مسئله اصلی این است که مشارکت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران به برنامه‌های بازسازی افغانستان در همین راستا بوده و همه اذعان دارند که ایران به تعهدات خود عمل نموده است.

رحمانی فضلی عنوان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که اطمینان حاصل گردد که پناهندگان در بازگشت حمایتهای لازم را توسط مقامات محلی و جامعه بین‌المللی دریافت خواهند کرد چرا که یکی از دلایل اصلی عدم بازگشت از جمهوری اسلامی ایران به افغانستان حاکی از فراهم نشدن زیرساخت‌ها برای از سرگیری زندگی عادی پناهندگان در کشورشان است.

وزیر کشور ادامه داد: انتظار داریم با پیگیری تعهدات کنفرانس راه حل‌های راهبردی و دریافت اعتبارات لازم در جهت پیشرفت اهداف تعیین شده عمل گردد. 

رحمانی فضلی تصریح کرد: انتظار داریم دولت افغانستان با ایجاد بستر مناسب به روند بازگشت کمک کند و ضمن تشریک مساعی با کمیسرعالی سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی ایران درخصوص اجرای برنامه پیشنهادی که مقرر نموده حداقل 100 هزار پناهنده به کشورشان بازگردند زیرساخت‌های لازم و بهره‌مندی پناهندگان از امکانات اولیه پیگیری و فراهم گردد.

وزیر کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از برنامه بازگشت 100 هزار پناهنده به کشورشان به عنوان آغاز خوبی برای بازگشت تمامی پناهندگان به میهنشان تلاش خود برای اجرایی نمودن تمامی توافقات سند راهبردی را افزایش خواهد داد.

وی افزود: از کمیسر عالی سازمان ملل می‌خواهیم که در جهت تداوم و تقویت کمک‌ها به جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین کشور میزبان پناهندگان طولانی مدت تا پایان زمان حضور آنان قدم بردارد و همچنین نسبت به ایجاد زیرساخت‌های معیشتی بهداشتی، درمانی و آموزشی در افغانستان و بسترسازی برای ادغام مجدد پناهندگان کمک کند زیرا پناهنده‌ای که بیش از 30 سال از تمام امکانات رفاهی در جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند بوده حداقل انتظار دارد با شرایط نسبتا مناسبی به کشور خود بازگردد. 

رحمانی فضلی افزود: کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز مساعی خود را بکار گیرد و نسبت به تدوین سیاست‌ها به پناهندگان مبادرت نموده و با افزایش کمک‌های مالی به آنان زمینه بازگشت عزت‌مندانه آنان را فراهم کند.

وزیر کشور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد با ارتقای سطح همکاری و تعامل در جهت اسکان مجدد پناهندگان در کشورهای ثالث نسبت به تسهیل و ساده‌سازی روند پناهندگان و پذیرش پناهندگان توسط کشورهای ثالث پناهنده پذیر توجه شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در چهارمین سال زمانبندی راه حل‌های راهبردی قرار داریم انتظار است که حداقل بخش قابل توجهی از نیازها به مدت باقی مانده رفع گردد. 


انتهای پیام/

برچسب ها: امکانات ، متقاضی ، تقدیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار