باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:

استقبال بازار مسکن از تسهیلات خرید مسکن/عقبایی:امیدواریم تغییری در قیمت بازار ایجاد نشود

طبق مصوبه روز گذشته شورای پول و اعتبار؛ افزایش تسهیلات 60 تا 80 میلیون تومانی،‌ نقش موثری در بهبود بازار مسکن و تثبیت قیمت‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پس از سال‌های طولانی و چشم انتطاری بالاخره طلسم افزایش تسهیلات شکست و تسهیلات خرید مسکن 2 برابر شد.

براساس این گزارش؛شورای پول واعتبار افزایش تسهیلات خرید مسکن را با هدف رونق تولید در بخش مسکن و ارتقاء قدرت خرید خانوارها و تشویق پس انداز متقاضیان مسکن  شب گذشته موافقت کرد.

براساس این گزارش به گفته رییس کل بانک مرکزی این تسهیلات برای تحقق سیاست های تنظیمی دولت  و برای خروج غیر تورمی اقتصاد از رکود نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مصوبه شورای پول اعتبار در سه سطح برای متقاضیان تعیین شده است که این سطح ها عبارت است ازراه اندازی حساب صندوق پس انداز مسکن ، ویژه خانه اولی ها که از محل سپرده گذاری واجدان شرایط با حداقل دوره انتظار یکسال جهت تسهیلات خرید مسکن اعطا می شود.

این گزارش می افزاید: تسهیلات مسکن به خانه اولی ها از محل این طرح در شهر تهران، شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهر به ترتیب به میزان 80 ، 60 و 40 میلیون تومان  تعیین شد .

بازار مسکن از تسهیلات خرید استقبال می‌کند

براساس این گزارش؛ حسام عقبایی رییس اتحادیه املاک کشوری با بیان اینکه اعلام و تصویب نرخ تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک مرکزی گفت: افزایش تسهیلات 60 تا 80 میلیون تومانی،‌ نقش موثری در بهبود بازار مسکن و تثبیت قیمت‌ها دارد. 

وی در ادامه افزود: افزایش تسهیلات بانکی کمک می‌کند که بازار مسکن روند بهتری داشته باشد و قدرت خرید مردم نیز دو چندان می‌شود. 

رئیس اتحادیه املاک کشوری در ادامه تصریح کرد: افزایش تسهیلات خرید مسکن عامل محرک بازار مسکن و در نتیجه اقتصاد کشور است
و با افزایش نرخ تسهیلات مسکن اقتصاد کشور نیز بهبود می‌یابد و سرانه خرید مردم نیز دگرگون می‌شود. 

وی اظهار داشت :ما از هر نوع افزایش تسهیلاتی استقبال می‌کنیم و امیدوار هسیتم این افزایش قیمت با برنامه‌ریزی‌های قبلی باشد تا قیمت‌ها تغییری نکند. 

همچنین  گزارشات میدانی حاکی از آن است که بازار مسکن این روزها حال خوشی ندارد و در کش و قوس برنامه های وزارت خانه گیر کرده است. 

براساس این گزارش، وزارت راه و شهرسازی با ارائه طرح جامع مسکن و راه اندازی صندوق زمین و مسکن بازار را را زیر و رو کرد و قیمت های خانه را افزایش داد.

اثر گذاری تسهیلات بر بازار مسکن زمان بر است

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بعید به نظر می رسد که افزایش تسهیلات خرید مسکن زمینه ساز افزایش قیمت مسکن شود زیرا از یک سو پرداخت این تسهیلات زمان بر است و تا رسیدن به بازار مسکن مدت طولانی می برد از سوی دیگر پرداخت این میزان تسهیلات به دلیل رکود سنگین اثر گذاری چندانی ندارد.

این گزارش حاکی از آن است که بازار فرابورس نیز با راه اندازی صندوق زمین و ساختمان بسیار پر رونق شده و میزان استقبال از این صندوق بسیار بیشتر از اوراق مشارکت مسکن بوده است. 

گفتنی است، قیمت هر اوراق صندوق زمین و ساختمان یک هزار تومان و به نام نسیم است و ساخت آن در شهرک راه‌آهن در آینده نزدیک آغاز می شود. 

براساس این گزارش، گزارشات میدانی حاکی از آن است که نزدیک به 20 درصد از معالات طی این ماه ها افزایش داشته اما قیمت ها نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی نیافته است. 

این گزارش می افزاید: رونق خرید و فروش سال های گذشته، املاکی ها را پرتوقع کرده بود و انتظار بازگشت رونق گذشته را داشتند اما رکود این چند ماهه چنان به مشاوران فشار آورد که رونق بازار با معامله کم را پذیرفتند. 

همچنین یکی دیگر از مشاوران املاک واقع در میدان شهران با بیان اینکه قیمت ها نسبت به سال گذشته بر خلاف گفته بسیاری از کارشناسان نه تنها ثابت نمانده بلکه افزایش چشم گیری داشته است. 

از سوی دیگر بازار خرید و فروش مسکن به بهانه افزایش تسهیلات مسکن سوء استفاده کرده و قیمت ها را چندین برابر کرده اند، به گونه‌ای که متوسط هر متر مربع  واحد مسکونی کمتر از 4 میلیون تومان نیست. 

بر اساس این گزارش، یک واحد 60 متری واقع در میدان پونک 60 میلیون تومان برای رهن گذاشته شده است. 

همچنین یک واحد 67 متری 8 سال ساخت واقع در میدان شهران 20 میلیون تومان رهن و 800 هزار تومان اجاره گذاشته شده است. 

همچنین یک واحد 85 متری واقع در بلوار عدل 60 میلیون تومان رهن کامل گذاشته شده است. 

براساس این گزارش، آمارها از سامانه املاک و مستغلات کشور نشان می‌دهد که خرید و فروش مسکن و مبایعه نامه ها سال گذشته 19 هزار و 332 مورد بوده که این میزان امسال به 25 هزار قرارداد افزایش یافت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۳۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
ظاهراً‌تثبیت قیمت مسکن به ضرر بعضی ها شده و سعی در افزایش قیمت مسکن از طریق پرداخت وام دارند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
اگه اندک امیدواری برای خونه دار شدن بود نه تنها به باد رفت احتمالا به دلیل مافوق تصور شدن اجاره ها حدود 10 تا 15 متر از خونه اجاره ای که دارم کم می شه...
آخرین اخبار