سیدافقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

گفت‌وگوی یمنی-یمنی باید زیر چتر سازمان ملل صورت گیرد

یک کارشناس منطقه غرب آسیا گفت: مذاکرات حل بحران یمن، باید در محیطی بی‌طرف مانند ژنو به صورت گفت‌وگوی یمنی-یمنی زیر چتر سازمان ملل انجام شود چرا که ریاض محل مناسبی برای مذاکرات نیست.

"سید هادی سیدافقهی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به برگزاری مذاکراتی تحت عنوان حل بحران یمن، اظهار داشت: مذاکرات حل بحران یمن، می‌بایست در محیطی بی‌طرف مانند ژنو به صورت گفت‌وگوی یمنی-یمنی زیر چتر سازمان ملل انجام شود چراکه ریاض محل مناسبی برای این مذاکرات نیست.

وی با اشاره به قطعنامه 2216، که یک قطعنامه کاملا مغرضانه علیه مردم یمن و انصارالله و جبهه‌های مسلح یمن بود، افزود: طبق این قطعنامه دست عربستان برای هرگونه قانون‌شکنی و تخریب زیرساخت‌های یمن باز گذاشته شده است بنابراین چطور امکان دارد انصارالله در ریاض، زیر شمشیر سعودی‌ها با خونین‌ترین دشمن خود، وارد مذاکره شود؟ لذا باید منتظر بود که آیا این کنفرانس در ژنو و یا هر جای دیگر به جز ریاض، برگزار خواهد شد و یا خیر.

این کارشناس منطقه غرب آسیا با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه افزود: ایران هر آتش افروخته آل‌سعود را خاموش کرده‌ و نقش ثبات‌ بخش کشورمان برای همگان واضح است و این واقعیت، با دعوت رسمی ایران برای شرکت در ژنو3 از طرف "دیمستورا" نماینده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه،قابل مشاهده است. همچنین نقش ایران در ارائه طرح چهار مرحله‌ای "محمدجوادظریف" وزیرامورخارجه کشورمان به حل بحران یمن اعم از آتش‌بس، کمک به مناطق آسیب‌دیده و مردم، شروع گفتمان یمنی-یمنی و تشکیل حکومت فراگیر وحدت ملی، غیرقابل انکار است.

افقهی در پایان با اشاره به اینکه آیا سعودی‌ها تن به این نشست خواهند داد و یا خیر، خاطرنشان کرد: آل‌سعود تا کنون به موفقیت و نفعی در یمن نرسیده و هیچ کدام از اهداف وحشیانه آنها من جمله؛ بازگشت منصورهادی،خلع‌سلاح انصارالله و بازگشت انصارالله به صعده، محقق نشده‌آست، بنابراین حتی پافشاری احتمالی آمریکا و سازمان ملل جهت شرکت عربستان در مذاکرات، جایی غیر از ریاض ممکن نخواهد بود و آلُ‌سعود زیر بار این توافق نخواهد رفت. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار