سخنرانی وزیر بهداشت در شصت و هشتمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو؛

بدون داشتن زیر ساخت بهداشت عمومی هیچ کشوری وضعیت پایداری نخواهد داشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان که به منظور شرکت در شصت و هشتمین مجمع جهانی بهداشت به ژنو سفر کرده است، طی سخنانی بر ضرورت ایجاد و تقویت سیستم های قوی بهداشتی تاکید کرد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،دکتر سید حسن هاشمی در ابتدای سخنرانی خود ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این مجمع به تمامی افرادی که بر اثر ابولا، جانشان را از دست داده اند و همچنین به قربانیان بی گناه درگیری های منطقه ای به ویژه در یمن و نیز قربانیان زمین لرزه اخیر در نپال، ادای احترام کرد.

دکتر هاشمی با بیان این که در تمامی کشورهای جهان، هزاران نفر به سادگی به دلیل عدم دسترسی به مداخلات ضروری، جان خود را از دست داده و یا به دنبال درمان، فقیر می شوند، تاکید کرد: بدون داشتن سیستم ها و زیر ساخت های پایه بهداشت عمومی، هیچ کشوری وضعیت پایداری نخواهد داشت.

وزیر بهداشت کشورمان لازمه ایجاد نظام سلامت قوی و تاب آور را مجموعه ای از مداخلات عنوان کرد که تمامی ۶ عنصر اصلی تقویت نظام های سلامت - ارائه خدمات، نیروی کار در سلامت، اطلاعات داروها، تامین بودجه و نظارت را پوشش دهد.

دکتر هاشمی سرمایه گذاری پایدار در حوزه سلامت طی یک دوره طولانی مدت و از همه مهمتر درگیر نمودن مستمر افراد محلی و مشارکت جامعه را لازمه ایجاد سیستم های قوی بهداشتی عنوان کرد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: لازمه نظام سلامت تاب آور "رویکرد کل سیستم" می باشد، که متاسفانه در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط، محقق نشده است.

دکتر هاشمی افزود: هم اکنون که در دوره پس از شیوع ابولا به سر می بریم، این نشست مهم، فرصتی  طلایی است تا با تبادل تجربیات و نقطه نظرات به دنبال راه حل های جدید برای ایجات نظام های سلامت تاب آور در تمامی کشورهای جهان باشیم تا در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری بتوانیم از پیامدهای هولناک آن درامان بمانیم.

 پوشش همگانی سلامت به کاهش فقر و توسعه اقتصادی کمک می کند

دکتر هاشمی با بیان این که نظام های سلامت قوی که مبتنی براصول پوشش همگانی سلامت می باشند می توانند به کاهش فقر، همبستگی اجتماعی، توسعه اقتصادی، نجات زندگی افراد و کاهش میزان ناتوانی ها کمک نمایند، تصریح کرد: پوشش همگانی سلامت بدین معنی است که تمامی مردم در هرجایی بدون مواجه  شدن با مشکلات مالی باید به خدمات سلامت مورد نیاز خود با کیفیت مطلوب دسترسی داشته باشند که معتقدم در دنیای کنونی، پوشش همگانی سلامت در نظام سلامت تاب آور محقق می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در ادامه به تشریح اقدامات دولت جمهوری اسلامی در حوزه سلامت پرداخت و گفت: مفتخرم به اطلاع شما برسانم که دولت جمهوری اسلامی ایران تحت مدیریت رئیس جمهور روحانی ، موضوع سلامت را به عنوان یکی از سه اولویت اصلی خود قرار داده و قصد دارد تا سال ۲۰۱۶ به پوشش همگانی سلامت دست یابد.

دکتر هاشمی افزود: هم اکنون که در آستانه اولین سالگرد طرح تحول سلامت در ایران قرار داریم، باعث افتخار من است که اعلام نمایم تقریبا تمامی ایرانیان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند؛ کاهش چشمگیری در میزان پرداخت از جیب بیماران بستری صورت گرفته به طوری که تنها ۶ درصد کل هزینه های بیمارستانی توسط بیماران پرداخت می شود؛ ۸.۵ میلیون نفر در حومه شهرها هم اکنون تحت پوشش خدمات مراقبت های پایه سلامت قرار گرفته اند و داروهای اساسی در اختیار آنها می باشد؛دسترسی مردم به پزشکان عمومی و متخصصین در نواحی دور دست بهتر شده است که همه این موارد نشان از عدالت در خدمات بهداشتی می باشد. تامین منابع مالی نیز از طریق مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت نقدی مستقیم می باشد که طی سال های آتی نیز پایدار خواهد بود.

ضرورت حمایت سازمان جهانی بهداشت از تخصیص بودجه مناسب به حوزه سلامت کشورها

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط ،بودجه ای که از منابع ملی برای پوش همگانی سلامت اختصاص می یابد ،کافی نیست که از جمله این کشورها، کشورهایی می باشند که اخیرا گرفتار بحران ابولا شده اند و با این حال، فشار بر وزرای اقتصاد برای اختصاص بودجه بیشتر برای سلامت نیز دشوارتر از تولید درآمد می باشد.

دکتر هاشمی یادآور شد: نقش سازمان جهانی بهداشت این است تا شواهد تکنیکی و سیاسی بیشتری را در اختیار کشورهای عضو قرار دهد و با ارائه مزایای اقتصادی بهداشت بهتر، از بودجه سلامت بیشتر حمایت نماید.سازمان جهانی بهداشت همچنین باید شرایطی را فراهم نماید که کشورهای عضو بتوانند منابع خود را به طور کارآمد صرف خدمات بهداشتی نمایند.

دکتر هاشمی افزود: لازمه این امر، انجام اصلاحات گسترده در نظام های سلامت است تا بتوان اطمینان حاصل کرد که بودجه به خوبی هزینه می شود و منابع نیز بطور عادلانه در سراسر کشور توزیع می شود.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران نسبت به اهمیت نظام های سلامت تاب آور و قوی تاکید می نمایم، تصریح کرد: رویکرد مراقبت سلامت اولیه کارآمد که دسترسی مردم به خدمات مراقبت سلامت را افزایش می دهد؛ براساس مشارکت جامعه می باشد؛ و به ارتقا رفتار ایمن ،خودمراقبتی و مراقبت های بیمارستای قوی کمک می کند؛ بسیار ضروری است.

دکتر هاشمی در عین حال گفت: ظرفیت سازی برای ثبت آمار حیاتی و همچنین سیستم مراقبت کارآمد برای شناسایی و پاسخ به بیماری های عفونی جدید و نوظهور باید در نظام سلامت ادغام شود.

وزیر بهداشت با بیان این که همکاری های منطقه ای و بین الملی نیز با در نظر گرفتن استقلال ملی کشورها با محوریت سازمان جهانی بهداشت بسیار مهم می باشد، خاطرنشان کرد: ضروری است تا بودجه های بین الملی در مسیری هدایت شوند که کشورهای دچار چنین شرایطی در اولویت قرار گیرند.

دکتر هاشمی در پایان ابراز امیدواری کرد:  مباحث شصت و هشتمین مجمع جهانی بهداشت زمینه علمی را برای کشورهای عضو فراهم نماید تا بتوانند اقدام ضروری را در خصوص ایجاد نظام های سلامت تاب آور انجام دهند.




انتهای پیام/
برچسب ها: وزیربهداشت ، ژنو ، زیرساخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار