گزارش از پدیده تک فرزندی در خانواده‌های ایرانی

تک فرزندی تهدیدی برای جامعه

طی آمارهای ارائه شده توسط ثبت احوال هم‌اکنون تک فرزندی و یا نداشتن فرزند در میان خانواده ها نرخ بالایی را به خود اختصاص داده است. به طوری که در حال حاضر 35 درصد خانواده‌ها یک فرزند داشته و یا اصلا فرزند ندارند.

تک فرزندی تهدیدی برای جامعهبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، این روزها بیشتر خانواده‌های جوان بر این باورند که خانواده ایده‌آل خانواده با یک فرزند است و داشتن بیش از یک فرزند در خانواده سطح تربیتی کودکان را کاهش می‌دهد. برخی احساس می کنند ، یک فرزند مسئولیت‌ کمتری در حوزه‌های مختلف اجتماعی ، اقتصادی، تربیتی، ... برای خانواده به همراه دارد.

اما در حقیقت این پدیده آسیب‌هایی را برای خود تک فرزندان و خانواده‌های آنها و همچنین جامعه به دنبال دارد . 

حال باید به آسیب‌های پدیده تک فرزندی به صورت خلاصه بپردازیم.

*تک فرزندی بر والدین چه تاثیری دارد؟

در خانواده‌های تک فرزند، والدین و فرزند هر دو احساس می‌کنند، نیازهای شدیدی به یکدیگر دارند و پدر و مادر ،‌در اضطراب به سر می‌برند که مبادا تنها فرزندشان را از دست بدهند. در حالی که در خانواده‌های پرجمعیت، توجه ویژه به مادر معطوف به کودکان است و بیشتر دقت وی صرف تربیت آنان می‌شود. از این رو فرصتی برای افکار منفی یا رفتار اضطراب آلود نمی‌ماند.

در کنار ضررهای جبران‌ناپذیری که پدیده تک فرزندی بر والدین می‌گذارد،‌فرزندان نیز از این آسیب‌ها بی‌نصیب نمی‌مانند.

در خانواده‌های تک فرزند ممکن است همه حمایت‌ها و کنترل ها فقط متوجه یک فرزند باشد که به سلامتی فرزند آسیب بزند. معمولا تک فرزندان در رویارویی با مشکلات دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند، در حالی که اگر چند فرزند در خانواده وجود داشته باشد با تکیه بر یک دیگر و هم دلی می‌توانند مشکلات خود را بهتر حل کنند.

از دیگر مشکلات تک فرزندی این است که فرزند در خانواده موقعیت رقابت ندارد و به همین دلیل کمتر با مشکلات مواجه می شود و کمتر در معرض تجربه شکست و ناکامی و .. قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از عوارض تک فرزندی آن است که احتمال فرزند سالاری پیش آید و این پدیده می‌تواند مانع شکل‌گیری شخصیت فعال فرزند شود.

اینگونه فرزند‌ها معمولا گرایش به انزوا ، افسردگی ، ضعف در برقراری ارتباط با هم‌سالان و توجه بیش از حد به بازی‌های انفرادی و یا ترس و تنفر از حضور در گروه‌های اجتماعی دارند.

تک فرزندی گرچه موضوع جدیدی نیست، اما در جامعه ما هیچ زمانی مانند وضع حاضر فراگیر نبوده است. که این فراگیری آسیب‌هایی را برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

*تک فرزندی جامعه را به چه سمتی می برد؟

با توجه به پیامدهای تک فرزندی در خانواده، این آثار و عوارض در جامعه بی‌تاثیر نیست،‌که از جمله پیامدهای منفی تک فرزندی بر جامعه می‌توان به کاهش جمعیت و پیر شدن جمعیت کشور اشاره کرد.

دلیل مهم این است که نیاز اولیه توسعه اقتصادی، وجود نیروهای جوان، فعال و کارآمد است بنابراین ، کاهش جمعیت موجب پیری جمعیت می‌شود که خود مانعی برای رشد و توسعه اقتصادی خواهد بود.

از پیامدهای دیگر تک فرزندی بر جامعه می‌توان به مشکلات ناشی از این پدیده ، پیری جمعیت و فقدان نشاط و تحرک لازم اقتصادی اشاره کرد با کاهش رشد جمعیت جامعه پیر می‌شود و کمتر از نشاط و سرزندگی لازم برخوردار خواهد بود.

*تشویق به فرزندآوری، راهی برای کاهش تک فرزندی

سیاست افزایش جمعیت فقط مخصوص ایران نیست، بسیاری از کشورهای دیگر هم با توجه به شیب منفی،‌جمیعتی‌شان به فکر افتاده‌اند تا سیاست‌های تشویقی فرزند دار شدن را پیش گیرند.

توجه به آمارهای 6 ماه اخیر ثبت احوال و سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته است، نشان می‌دهد که آمار فرزند آوری افزایش معنی داری پیدا کرده است و خانواده ها نسبت به داشتن فرزند‌ بیشتر تمایل خاصی نشان داده‌اند.

گزارش از زهرا رمضانی

انتهای پیام/

برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
ببخشیدا بنده خودم تک فرزندم هیچ کدوم از اینایی رو که گفتین نیستم....
همه تک فرزندا اونجوری نیستن بعضیاشون فرق دارن.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
من خودم الان دارم با شوهرم که تک فرزند است زندگی میکنم!اخلاقش خیلی خوبه ولی..........از مشکلات روحی خودش وخانوادش هر چی بگم کم گفتم!همین موضوع عدم حس رقابت که گفتین ...اصلا براش معنی نداره !که عقب مونده یا همسن هاش چقدر مردترند!.درمورد آیندش هم که هیچی!خیالش راحته راحته!!!دیگه دست از تلاش برای تغییر دادن و...زندگیمون برداشتم وچندین بار بهش گفتم تو نباید ازدواج میکردی وباید پیش بابا ومامانت میموندی!همین الان هم که به کامپیوترش دست زدم بعدا باید جواب بدم!چون خیلی به وسایلش حساسه!آخه کسی تا قبل ازدواج به وسایلش دست نزده!
Iran (Islamic Republic of)
farhad
۰۰:۲۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
من خودم هفت ساله ازدواج کردم بخاطر مسایل اقتصادی حاضر نشدم بچه دار شم.حالا باز اینایی که گفتید یه فرزند رو دارن.بنظرم توجیه هایی که کردین و معایبی که شماردید تحلیل شخصی است.مسلما در خانواده های تک فرزند مشکلات کمتری وجود دارد و امکانات چه محدود چه نا محدود متوجه یک نفر است.کشورهای اروپایی سیاستهای تشویقی شان روی حساب است ولی متاسفانه در ایران شاهد هیچ سیاست جدی و کمک مالی و فرهنگی نیستیم.
United States of America
ناشناس
۰۰:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
برای بچه دار شدن . چرا که حمایتی وجود ندارد و فقط شعار حمایت داده می شود . یک فرزند هم زیاد است بااین تورم و گرانی موجود
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۰:۱۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام
هر کاری نیاز به زمینه سازی هست
وقتی مردم نتوننن شکم بچه پر کنن
نتونن پوشاک و خرج کنن بچه اضافی چه معنی داره
حتی ازدواج هم معنی نداره
من یه جوان متاهل هستم
خونه ساختم چند خانوار کنار هم با هزار بدبختی فاصله ام تا پایه برق 300 متر بیشتر بود اونم تو شهر
حالا اداره برق اومده کابل برق جمع کرده برده
بچه شیر خوار چند روز بدون برق و ترس خانواده
اون موقع چه انتظاری از مردم باید داشت
اقا فرموده سال همدلی و هم زبانی
من می رم با ریس اداره برق صحبت می کنم با بی احترامی و کلی حرف بد و گفتن دزد و ... بدون یه کلمه منطق با انصاف و وجدانی بیرونم کرد
کز جوابگو هست
کسی همکاری نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
الان زن و شوهرا اعصاب تحمل همدیگه رو هم ندارن، چه برسه ب بچه...دلتون خوشه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
ببشخیدا با این حقوقی که ما داریم میگیریم خودمونم به زور تا اخر برج دوام میاریم.بچه رو چطور میشه با خرج سنگینش هی پس انداحت.د
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۲۱:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
آخه تو یک خانه 50-60 متری که یک اتاق خواب دارد چگونه میشه بیشتر از یک فرزند داشت؟؟؟؟!!!
حالا خرج بچه ها را هم بذاریم کنار تو 50 متر فضا 3 نفر هم خفه میشن چه برسه بیشتر...!!!
کسیکه کارگره و مستاجر با یه بچه هم به زور بهش خونه میدن چه برسه با تعداد بچه های بیشتر...!!!
یکمی فکر کنید بعد برای مردم تصمیمگیری کنید...!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
دولت باید تعداد فرزند را اجباری کند.
United States of America
سهراب
۲۰:۲۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
من 29 سالمه! ارشد بازاریابی هستم. لیسانس خبرنگاری انگلیسی.5 ساله دنبال استخدامی بودم. هیچ جا استخدام نشدم. حتی بصورت افتخاری تدریس خصوصی زبان میکنم. با ماهی 300 هزار تومن. بنظرتون کی میاد زن من بشه تا بخاد بچه دار هم بشیم؟ خداوکیلی هر کسی که یدونه بچه هم داره شاخ غول شکسته! اگر شاخ غول نباشه انصافا خیلی هنر کرده! چه توقعی از این جوونا دارین؟ چرا سراغ لقتصاد نمی رین؟ شما اقتصاد مملکتت درست باشه جونا 4تا 4 تا بچه میارن.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۱۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
مردم تو نونه شبشون موندن چطوری چند فرزندی باشه مردم با تشویق بچه دار نمیشن باید اقتصاد .گرونی درست بشه جوونا میترسن ازدواج کنن چه برسه به اینکه چند فرزندی باشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
همین یه دونه هم زیادیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
بچه خرج داره هیچ حمایتی هم از جانب دولت نیست مدام همه چیز رو گرون میکنن الان اگه یک خانواده 3نفره بتونه زندگیشو با ابرو بچرخونه هنر کرده بچه دیگه پیشکششش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
فعلا که به دلیل بیکاری اصلا ازدواجی صورت نمی پذیرد و هیچ فرزنید!!! در حال رشد است. ا
آخرین اخبار