موگريني:

توافقنامه اطمينان مي دهد که ايران در آينده سلاح هسته اي توليد نکند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به نتانیاهو گفت: توافقنامه هسته ای با ایران راهی است که اطمینان خواهدداد ایران در آینده نتواند سلاح هسته ای تولید کند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران فدریکا موگرینی در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از آنکه ادعاهای او درباره ی ناتوانی توافقنامه ی لوزان در پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای را شنیده بود ، خطاب به نتانیاهو گفت:بسیار ممنون هستم که از من دعوت کردید.
بسیار ممنونم که این دعوت در آغاز دوره ی جدید نخست وزیری شما است. من به شما تبریک می گویم.
حضور در اورشلیم(بیت المقدس ) افتخاری برای من است. من این حضور را به عنوان یک نشانه ی دوستی تلقی می کنم همانطور که باید اینگونه باشد. اروپا و اسرائیل در یک تاریخ طولانی از دوستی و روابط سهیم هستند. فقط گذشته نیست که ما را با یکدیگر متحد می کند بلکه بینش و نگرش به سمت آینده نیز ما را با یکدیگر متحد می کند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: من به تعهد دوباره ی شما برای کار کردن روی صلح و امنیت برای اسرائیل و منطقه ، باور دارم. این تعهد نیز ما را با یکدیگر متحد می کند. اتحادیه ی اروپا علاقه مند به صلح و امنیت برای اسرائیل و منطقه است چون این صلح و امنیت به معنی صلح و امنیت برای اروپا هم هست. ما در صلح و امنیت منافع مشترک داریم تا ببینیم که آیا فضای شروع دوباره ی راه حل دو کشوری وجود دارد.

فدریکا موگرینی خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت:
شما به یکی از تهدیداتی که در این منطقه دارید اشاره کردید ، ما نیز این تهدیدات را داریم چون اینجا منطقه ی ما هم هست. مدیترانه و خاورمیانه به نوعی منطقه ی اروپا نیز هست. ما در همسایگی هم هستیم و این منطقه خطرناک ترین منطقه در دنیا است. ما تهدیدات زیادی داریم که باید در کنار یکدیگر با آنها روبرو شویم. بیشتر این تهدیدات در اطراف ما و اسرائیل است. شما به یکی از این تهدیدات اشاره کردید که به برنامه ی هسته ای ایران مربوط می شود.

فدریکا موگرینی افزود:اجازه بدهید به عنوان تسهیل کننده ی مذاکرات ، درباره ی تعهد شخصی ام به شما اطمینان بدهم ، درباره ی علاقه ی اروپا و تمایل اروپا برای رسیدن به توافقنامه ای که هنوز در لوزان سوئیس نهایی نشده است ، اطمینان بدهم. ما در لوزان سوئیس برخی از عناصر چارچوب توافقنامه را تشریح کردیم.
ما اکنون دراین روزها و این هفته ها سخت و به شیوه ای محکم کار می کنیم تا متن را نهایی کنیم. می خواهم به شما اطمینان بدهم که این توافقنامه راهی برای اطمینان یافتن از این مسئله خواهد بود که ایران در آینده نتواند سلاح هسته ای تولید کند.
این کار با ساز و کاری برای کنترل این موضوع خواهد بود.
تلاش های جامعه ی بین المللی و تلاش های شخصی من در این خصوص هدف تامین امنیت بیشتر را دنبال می کند نه اینکه به دنبال کاستن از امنیت باشد.
امیدوارم که بتوانیم در این خصوص موفق باشیم. ما در این مورد بحث و گفتگو خواهیم کرد همانطور که درباره ی فرصت های شروع دوباره ی روند صلح هم بحث و گفتگو خواهیم کرد. ما درباره ی برخی موضوعات دوجانبه نیز بحث و گفتگو خواهیم کرد چون موضوعات زیادی را برای بحث و گفتگو داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار