الجزیره گزارش داد

گسترش فساد در غول‌های بانکی جهان/ دخل و تصرف در نرخ ارزها

پنج بانک از بزرگترين بانک‌های جهان در آمريکا به جرم دخل و تصرف در نرخ‌های مبادله ارزها، به پرداخت حدود شش ميليارد دلار جريمه محکوم شدند.

گسترش فساد در غول‌های بانکی جهان/ دخل و تصرف در نرخ ارزهای خارجیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبري الجزيره انگليسي، جي پي مورگان چيس، سيتي گروپ، بارکليز و رويال بانک اسکاتلند همگي جرم خود را پذيرفته اند. در همين حال، بانک يو بي اس نيز به تقلب در نرخ هاي بهره پايه اذعان کرده است. 

بازار جهاني مبادله ارز خارجي ، يا فورکس forex چنان بزرگ و گسترده بوده است که ناظران مي پنداشتند امکان دخل و تصرف در آن وجود ندارد. براي همين نظارت چنداني بر اين بازار وجود نداشت. همين مسئله به پنج بانک بزرگ جهان اين امکان را داد تا به سودها و پاداش هاي هنگفتي دست يابند. 

لورتا لينچ ، دادستان کل آمريکا گفت :«بهايي که بازار براي ارزها تعيين مي کند تقريبا بر همه بخش هاي همه اقتصادهاي جهان تاثير مي گذارد.

اقدامات اين بانک ها سود آنها را بالا برده اما به مصرف کنندگان و سرمايه گذاران و موسسات بي شماري در سرتاسر جهان ، از صندوق هاي بازنشستگي گرفته تا شرکت هاي بزرگ ، از جمله مشتريان خود اين بانک ها که به بازار مبادله ارز اعتماد و به آن براي ارائه نرخ هاي رقابتي اتکا کرده بودند، لطمه زده است.»

اندرو مک فيب Andrew McFabe از اداره تحقيقات فدرال، اف بي آي، نيز گفت:«در اين پرونده اقدامات مجرمانه چند فرد معدود در برخي از بزرگترين بانک هاي جهان مشخص شده است. آنها براي سود شخصي خود در بازار مبادله ارز دخل و تصرف کرده اند.»

اين يکي ديگر از رسوايي هاي بانکي در کشورهاي غربي است. 

تعدادي از کارکنان بانک ها در اين پرونده يا از کار معلق يا اخراج شده اند . تاکنون هيچ کدام از کارکنان اين بانک ها در اين جرم چند ميليارد دلاري با اتهامات جنايي مواجه نشده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار