گوینده رادیو:

هنر گویندگی، کار دل است

علیرضا معینی گفت: گویندگی را نباید از سر احتیاج و به دید یک شغل نگاه کرد، بلکه گویندگی یک هنر و کار دل است.

علیرضا معینی گوینده و مجری رادیو تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت: از لازمه‌ی گویندگی خوب، خلاقیت، نوآوری و از همه مهمتر روان صحبت کردن است که این مؤلفه‌ای برای جذب مخاطب است، هرچه گوینده یک برنامه، ساده و بی‌تکلف‌تر با مخاطب ارتباط برقرار کند، شنونده‌های بیشتری جذب رادیو می‌شوند.

وی در ادامه اشاره کرد: گوینده حرفه‌ای باید تبحّر و مهارت بداهه‌گویی را داشته باشد و یکی از این مهارت‌ها بیان ناگفته‌های درون متن است.

معینی پیرامون شنونده‌ها و حرفه‌ای گوش دادن مخاطب‌ها اظهار داشت: در گذشته با توجه به اینکه یک شبکه‌ی رادیویی فعال بود و آمار مردم شنونده‌ی آن بودند، انتخاب برای گوینده‌، متن‌ها و موسیقی‌ها کار بسیار سخت و دشواری بود. اما متاسفانه در این دهه‌های اخیر فیلترهای انتخاب گوینده کم شده و اکثر صداها یک ضرب آهنگ و روی یک ریتم قرار دارد و این یکی از مهمترین دلایل جاویدان نشدن صدا و گزارشگر ماندگار است.

وی در ادامه افزود: گویندگی 14 خان دارد که صدای خوب یکی از خان‌های حرفه‌ی گویندگی است که بیشتر مردم از این زنگ و صدای خوب برخوردار هستند و دیگر مراحل این 14 خان، شناختن آداب و اخلاق رسانه‌ای است که باید آن را رعایت کرد.

معینی مجری «رادیو هفت» در مورد رعایت اصول و قواعد زبان فارسی در اجرا و گویندگی بیان کرد: یک گوینده‌ی خوب علاوه بر اینکه به تمام آواها و گویش‌ها تسلط داشته باشد باید در مواجهه شدن با متن‌های لاتین بتواند آن را به گونه‌ای فارسی‌تبار ادا کند که برای مخاطب ملموس و قابل فهم باشد،بنابراین پاسداشت زبان فارسی گوشه‌ای از وظایف کارهای گوینده است.

وی در پایان با اشاره به دلیل دوری این چند ماهه‌اش از گویندگی و اجرا گفت: زمینه را بیشتر به جوانان سپرده‌ام و تمام تلاشم را در حوزه‌ی آموزش و اجرا گذاشته‌ام و در حال حاضر در حیطه‌ی رادیو به ارزیابی گویندگی و گزارشگری استان‌ها مشغول هستم و در این هفته قرار ضبط برنامه‌ها و بخش‌های رادیو «هفت» را گذاشته‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار