عباس عبدالله‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مادر چشم انتظار، شوخی و شعار نیست

مادر چشم انتظار نه شوخی و نه شعار است که با بی‌تفاوتی از کنار آن بگذریم،جنگ پیشینه این کشور و بخشی از تاریخ ما است.

عباس عبدالله‌زاده کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، در خصوص اهمیت پرداختن به حوزه جنگ و دفاع مقدس گفت: جنگ، خرابی، مادر چشم انتظار نه شوخی است و نه شعار که با بی‌تفاوتی از کنار آن بگذریم جنگ پیشینه این کشور و بخشی از تاریخ ما است این مسئله برای هر کشوری و هر مردمی حائز اهمیت است از طرفی مگر می‌شود ایثار و شهامت جذابیت دراماتیک برای مخاطب نداشته باشد و به تماشای آن نشیند.

وی در مورد مشکلات موجود در حوزه مقاومت و دفاع مقدس اظهار داشت: اهمیت پرداختن به مسائل جنگ و یا حتی مذهبی از سوی برخی مسئولین در حد شعار و یک دیدگاه متناسبی است همین امر مانع پیشرفت کارهای ارزشی می‌شود حتی در مناسبت‌هایی هم که برای پاسداشت هشت سال دفاع مقدس و شهدا است به جای صرف انرژی و بودجه برای خلق یک اثر هنری برای اشاعه فرهنگ مقاومت به تجملات و حاشیه می‌پردازند.

وی در ادامه گفت: نگاه شعارگونه و محدودیتی که از سوی مسئولین شامل حال دیدگاه هنرمندان به جنگ و مجالی که از تئاتر دفاع مقدس دریغ شده است، باعث ورود هنرمندان کمتر و در نتیجه کاهش آثار در این حوزه شده است.

کارگردان «تک سرباز» در خصوص انتقادهایی که به غیر واقعی بودن داستان‌هایی روایت شده از جنگ می‌شود بیان کرد: ما تاریخ‌نگار نیستیم که هر واقعه را به صورت مستند به مخاطب ارائه کنیم. عدم آشنایی از ماهیت هنر باعث ایجاد این نوع نگاه در جامعه و مسئولین می‌شود در صورتی که هنر با خلاقیت و خیال‌پردازی با بهره‌گیری از زیبایی‌شناسی زوایای دیگری از یک اتفاق و حماسه را نشان می‌دهد و با بازسازی مجامع جنگ به گونه‌ای هنرمندانه پیام را به مخاطب می‌رساند.

وی در پایان گفت: در همه جوامع به کوچکترین اتفاقات مبارزی به بهترین شکل پرداخته می‌شود به نحوی که تمام نسل‌های آن جامعه احساس غرور می‌کنند ما با وجود مردان و زنان بزرگ این حماسه در کشور خود باید فارغ از هر نگاه سیاسی با دید فرهنگی و هنری که تاثیرگذرای بیشتری در افکار دارد باید سلحشوری آنان را نمایش دهیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار