کلهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هلال شیعی، یوغی بر گردن آل‌سعود/ تحریم یکطرفه نتیجه حسن‌نیت آمریکایی‌ها به اعراب

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: یکی از موضوعاتی که اخیراً شدت پیدا کرده، مسأله تحقیر حاکمان عربی از سوی دولت‌های غربی به ویژه آمریکا است.

"رضا‌کلهر" کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در پاسخ به علت تحقیر کشورهای عربی و جو روانی اعراب اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که اخیراً شدت پیدا کرده، مسئله تحقیر حاکمان عربی توسط دولت‌های غربی به ویژه آمریکا در دو مسئله اساسی است. یک مسئله فلسطین اشغالی است که در آنجا عملاً دولت‌های عربی کاملا در مسئله فرآیند سازش با فلسطینیان  کنار گذاشته شدند.

وی افزود: از این جهت، دولت‌های عربی و شورای همکاری خلیج فارس سالهاست که از این نوع موضع‌گیری آمریکایی‌ها همیشه شکایت داشتند و احساس می‌کردند که دیگر نقش اساسی در معادلات خاورمیانه ایفا نمی‌کند.

کلهر تصریح کرد: نکته دیگر مسئله اخیر درباره مذاکره با ایران است. اعراب بنا به ایران‌هراسی که به وجود آمده حالا یا به صورت کاذب و دروغین یا به صورت بخشی دروغین و بخشی حقیقی نگرانی‌هایی را در درون خودشان نسبت به گسترش نفوذ ایران در منطقه احساس می‌کنند.

وی افزود: مسئله هلال شیعی که برای‌ رژیم آل سعود مطرح است و یا برای آن‌ها مطرح کردند اهمیت خاصی برایشان دارد. از این جهت، احساس می‌کردند بعد از مدت‌ها هم‌پیمانی با آمریکا دست کم در مسئله مذاکره با ایران به اعراب هم نقشی خواهند داد یا دست کم به به نحوی آن‌ها را مطمئن خواهد ساخت که این نزدیکی آمریکا با ایران برایشان ضرر و زیانی نخواهد داشت.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: البته اوباما کمی در قضیه نشست کمپ دیوید این کار را برایشان انجام داد اما خیلی دیر بود و انتخاب‌هایی که ارائه کرد ،انتخاب‌های دندان‌گیری نبود که عرب‌ها را راضی کند. در نتیجه در درون کشورهای عربی به ویژه در درون حاکمیت‌های عربی احساس نوعی تحقیر به آن‌ها دست داده و تحت فشار قرار گرفتند.

وی افزود: به لحاظ جنبه‌های روانی و فرایند تحقیرآمیز که در حوزه مسائل روابط بین‌الملل پیش امده می‌توان گفت: به جز چند کشوری مثل عمان که از این قضایا خیلی نگرانی ندارد و یا کشورهایی مثل عراق، سوریه، یمن و فلسطین که هم پیمان با ایران هستند، باقی کشورهای عربی نسبت به این مسئله مقداری حساسیت پیدا کردند و فضای روانی در درون حاکمیت‌های آن‌ها حاد شده است.

وی در ادامه درباره تحریم یک طرفه آمریکا علیه ایران گفت: البته آمریکا‌ به حدی تحریم‌های متعددی را از اول انقلاب و بعد از اشغال لانه جاسوسی انجام دادند که خودشان هم حساب از دست‌شان در رفته و هر روز در سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌هایشان صحبت از یک تحریم جدید می‌کنند که به قدری پیچیده شده و تعداد تحریم‌ها بالا رفته که غربی‌ها و هم پیمانان‌شان هم نمی‌دانند واقعاً کدام تحریم را عملی و کدام یک را منتفی کنند.

کلهر در ادامه افزود: واقعیت این است که آمریکایی‌ها عدم خرید نفت ایران توسط شرکت‌های آمریکایی را خیلی زودتر از این اعمال کرده بودند اما آن چه که در صحنه عمل انجام شد این نبود. یعنی با وجودی که تحریم‌های نفتی به صورت یکجانبه اعمال شده بود همچون گذشته برخی از شرکت‌های آمریکایی نفت ایران را خریداری می‌کردند.

وی تصریح کرد: مسئله‌ای که در نشست کمپ دیوید پیش آمد این بود که آمریکایی‌ها به یکی از قول‌هایی که به اعراب دادند برای تقویت بیشتر آنها عمل کنند و مسئله تحریم نفتی ایران را به طور جدی توسط خود آمریکا و به طور یک طرفه اعمال کنند.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: موضوع این است که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، قطعاً یکی از مسائلی که مورد نظر خواهد بود، رفع همه تحریم‌های سیاسی و اقتصادی است که شامل تحریم‌های هسته‌‌ای هم می‌شود که الان آمریکا راجع به آن‌ها صحبت می‌کند.

کلهر خاطر نشان کرد: به نظر می‌آید که آمریکا به دنبال یک نوع چرخش است که تحریم‌های نفتی را به سمت تحریم‌های حقوق بشری و تروریسم برده و از این جهت در واقع هم مذاکرات را به نتیجه برساند و هم از آن طرف اعراب را حفظ کند اما در این که تا چه حد موفق خواهد شد، مشخص است که خود آمریکایی‌ها هم خیلی خوش‌بین نیستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار