ساختار صندوق های زمین و ساختمان در جلسه هم اندیشی بررسی شد

عضو هیأت مدیره سازمان بورس گفت:بازارگردان صندوق های زمین و ساختمان طبق دستورالعمل برخورد می کند و تعهدی ندارد که واحدهای سرمایه گذاری را در کف قیمتی خریداری کند بلکه در واقع قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)،  قاسم محسنی، عضو هیأت مدیره سازمان بورس با بیان توضیحاتی در خصوص وظایف بازارگردان در صندوق های زمین و ساختمان اظهار داشت:بازارگردان صندوق های زمین و ساختمان طبق دستورالعمل برخورد می کند و تعهدی ندارد که واحدهای سرمایه گذاری را در کف قیمتی خریداری کند بلکه در واقع قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می کند و بازارگردان وظیفه دارد که نوسانات بیش از حد و غیر منطقی را کنترل کرده و نقد شوندگی را فراهم کند تا همواره امکان معامله در بازار برای افراد وجود داشته باشد و شاهد صف های خرید و فروش نباشیم .

در ادامه امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران افزود: پروژه هایی که تا به حال به فرابورس مراجعه کرده اند هرکدام ویژگی های خاصی دارند و به نظر می رسد باید یک سری سلیقه ها در ساختار این صندوق ها گنجانده شود تا همگان بتوانند طبق تمایلات و محدودیت و سلایق خود از این صندوق ها استفاده کرده و تأمین مالی کنند.

 محسنی در خصوص ابهامات پیش آمده در این صندوق ها بیان داشت: در صندوق های زمین و ساختمان خطر اخلاقی نداریم و عده ای گمان می کنند که ممکن است مدیران صندوق وجوه دریافتی را در جای دیگری خرج کنند یعنی خارج از محلی که پیش بینی شده بود نقدینگی خرج شود اما باید گفت این مسئله در هر جایی بین سرمایه گذار و مدیر صندوق امکان پذیر است. اما مدیر، نماینده سرمایه گذار است و در دنیای امروز که مدیر از مالک جداست و علل پیشرفت اقتصادی این جداسازی هاست این خطرها ممکن است وجود داشته باشد اما در صندوق زمین و ساختمان این خطرها کمتر است. علت آن هم این است که پروژه صندوق از قبل معلوم است و هزینه های آن پیش بینی شده است و امکان این که مدیران وجوه دریافتی را خارج از پیش بینی ها هزینه کنند، کمتر است.

 محسنی ادامه داد: نکته ای که موجب برخی نگرانی ها شده بود این است که مالک زمین پس از تشکیل صندوق، یونیت ها را می فروشد و برخی این اقدام را به این معنا می دانستند که مالک، زمین خود را فروخته است در حالی که در ساختار کلی، امکان این اقدام از طرف مالک وجود دارد اما ایرادی محسوب نمی شود.

 محسنی افزود:  یکی از مزایای صندوق های زمین و ساختمان این است که زمین از طریق صندوق های زمین و ساختمان تبدیل به یونیت شود که صاحبان زمین، آن را تبدیل به پروژه ای که در حال اجرایی شدن است کرده اند و از حالت راکد خارج کرده اند تا پس از فروش یونیت ها به چرخه اقتصادی باز گردد و صاحب زمین بتواند بخشی از زمین را به صورت یونیت بفروشد .

انتهای پیام/
برچسب ها: ساختار ، صندوق ، زمین ، ساختمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار