اختصاصی باشگاه خبرنگاران/

22 سوال شرطی برای ختم پرونده «استیضاح» آخوندی با محوریت لاریجانی

طراحان استیضاح وزیر راه و شهرسازی، 22 سوال شرطی برای ختم پرونده «استیضاح» آخوندی مطرح کرده‌اند تا با استناد به پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی، در مورد سرانجام این پرونده تصمیم نهایی بگیرند.

22 سوال شرطی لاریجانی برای ختم «پرونده استصضاح» وزیر راه و شهرسازیبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، طبق اصل 89 قانون اساسی، نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏‌توانند در مواردی‏ که‏ لازم‏ می‏‌دانند هیأت‏ وزیران‏ یا هر یک‏ از وزرا را استیضاح‏ کنند.

همچنین ماده 222 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح می‌کند: نمایندگان مجلس مى‏‌توانند، با در نظر گرفتن اصل هشتاد و نهم (89) قانون اساسى، وزیر یا هیأت وزیران را استیضاح کنند. استیضاح وقتى قابل طرح در مجلس است که به امضاى حداقل 10 نفر از نمایندگان برسد.

این در حالی است از چندی پیش استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح و در حال پیگیری است.

طراحان استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شدت به دنبال اعلام وصول طرح استیضاح آخوندی از سوی هیئت‌رییسه مجلس هستند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

جلسه استیضاح کنندگان وزیر راه و شهرسازی با عباس آخوندی در چندین نوبت و با محوریت علی لاریجانی برگزار شده است تا شاید از خواسته خود عقب نشینی کنند. اما استیضاح کنندگان به خواسته خود اصرار می‌کنند.

طبق آخرین اخبار، 22 سوال از وزیر راه و شهرسازی از سوی طراحان استیضاح کننده مطرح شده و قرار است عباس آخوندی با حضور در جلسه‌ای که علی لاریجانی آن را ترتیب داده است به این سوالات پاسخ دهد.

جلسه مذکور روز یکشنبه هفته جاری در محل هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و با حضور حدود 40 نفر از طراحان استیضاح، علی لاریجانی و عباس آخوندی برگزار خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در صورتی که در این جلسه بتواند با پاسخ به این سوالات طراحان استیضاح را قانع کند استیضاح منتفی خواهد شد، در غیر این صورت طرح استیضاح در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

22 سوال مطرح شده به شرح زیر است:

1- طی دو سال گذشته سهمیه تسهیلات مسکن روستایی جمعا 400 هزار واحد شامل 200 هزار واحد در سال 92 و نیز 200 هزار واحد در سال 93 بوده است چرا در این سال تنها 5 هزار واحد قرارداد منعقد شده است؟

2- چرا افزایش وام مسکن روستایی به 15 میلیون تومان 100 هزار واحد نیمه تمام موجود نشده است تا با تزریق این اعتبار مشکل این واحدها هم حل شود؟

3- چرا 5600 میلیارد تومان اعتبار ناشی از بازگشت اقساط مسکن مهر در اختیار بانک مسکن است به پروژه‌ها تخصیص نیافته است تا این پروژه‌ها تکمیل و به مردم واگذار شوند؟ چرا علی‌رغم گذشت 4 ماه از مصوبه شورای پول اعتبار مبنی بر افزایش وام مسکن مهر به 30 میلیون تومان، همچنان این مسئله در پیچ و خم بانک مسکن مانده است؟

4- چرا وزارت راه و شهرسازی علی‌رغم داشتن مجوز قانونی از هیئت‌دولت برای واگذاری زمین و تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی، آب و فاضلاب، برق، مسجد و درمانگاه و... از این اختیار استفاده نکرده است؟

5- چرا برنامه قطارهای شهری بین کلان شهرها و شهرهای جدید متوقف شده است؟ قطارهای شهری پرند، هشتگرد، فولاد شهر و بهارستان چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند؟

6- وزیر راه و شهرسازی تا حالا چند بازدید از پروژه‌های مسکن مهر داشته است؟ چند جلسه برای حل مشکلات مردم و پیمانکاران برگزار کرده است؟ بی‌تفاوتی و عدم اشراف وزیر نسبت به مشکلات مسکن مهر سبب بروز مشکلات فراوان و سردرگمی مردم و سازندگان شده است.

7- چرا علی‌رغم داشتن مصوبه دولت یازدهم برای پرداخت تسهیلات 30، 40، 50 میلیون تومانی در بافت فرسوده تاکنون چند فقره از این وام‌ها پرداخت شده است؟ چرا پیگیری لازم برای اجرایی شدن این مصوبه دولت انجام نشده است؟

8- علی‌رغم تصریح قانون سامان‌دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مبنی بر واگذاری حق بهره‌برداری از زمین برای متقاضیان واجد شرایط، چرا این قانون معطل مانده است و اجرا نمی‌شود؟

9- آیا با وجود قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387 مجلس شورای اسلامی حق‌ بهره‌برداری از زمین برای متقاضیان واجد شرایط، چرا این قانون معطل مانده است و اجرا نمی‌شود؟

10- چرا وزارت راه و شهرسازی مدل مسکن ویژه تهران‌‌سر که در آن نیازی به تسهیلات ندارد و بهای زمین نیز پس از تکمیل به صورت اقساطی از متقاضیان دریافت می‌شود و تماما با پول متقاضیان ساخته می‌شود را در تهران و دیگر نقاط کشور ادامه نداد؟

11- در حالی که سخنگوی دولت از هدف‌گذاری دولت برای تولید سالانه 1 میلیون 800 هزار واحد مسکونی خبر می‌دهد، برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این هدف در سال 94 و سال‌های آتی چیست؟

12- چرا برنامه راه‌آهن شمال به مشهد و راه‌آهن غرب متوقف شده است؟

13- چرا 11 کیلومتر باقی‌مانده آزاد راه قزوین رشت تکمیل نمی‌شود؟

14- چرا در حالی که باید از بخش خصوصی حمایت کنیم، خرید لوکوموتیو و تجهیزات توسط راه‌آهن و با ترک تشریفات انجام می‌شود چرا تسهیلات به بخش خصوصی برای خرید داده نمی‌شود؟

15- آخرین اقدامات در خصوص متخلفین سقوط حادثه هواپیمای 141 چه بوده است؟

16- چرا فاینانس قطار برقی تهران مشهد با توجه به تاکیدات به کندی پیش می‌رود؟

17- دلیل افزایش قیمت غیرقانونی در پروژه پرند و پردیس در مراحلی چه می‌باشد؟

18- پاسخ شما به گزارش ماده 49 کمیسیون عمران چیست؟

19- افزایش اختلافات طبقاتی در راه‌آهن و مشاورین متعدد و معاونین غیرتخصصی به چه توجیه انجام شده است؟

20- تعهدات وزیر محترم مبنی بر زیرزمینی کردن مسیر قطار در منطقه 18 که بلاتکلیف است

21- آخرین اقدامات واگذاری ایرلاین‌های هوایی در راستای (بند ج ماده 161 قانون برنامه)؟

22- آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات ايجاد شهر فرودگاهي در محدوده فرودگاه بين‌المللی امام خمينی (ره) و ايجاد منطقه آزاد تجاری و منطقه ويژه اقتصادی دربخشی از اراضی فرودگاه

حال باید منتظر ماند و دید که پرونده استیضاح وزیر و راه و شهرسازی چه سرانجامی خواهد داشت؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار