فیناترافی فرصتی که سخت بدست آمد و راحت از دست می‌رود

قرار است مسابقات توسعه جهانی واترپلو از امروز در استخر بین‌المللی 9 دی تهران استارت زده شود اما در اجرای و افتتاح این رقابت‌ها ماههاست که فدراسیون و تمامی افراد فعال در این رشته و حوزه درگیر هستند.

فیناترافی فرصتی که سخت بدست آمد و راحت از دست می‌رودبه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران فدراسیونی که به طور خود کفا و عملی با بودجه‌ای محدود 3 رشته کاملا متفاوت و سطح بالا اداره می‌کند چند سالی بود که درگیر اتفاقات عجیب و غریب می‌شد تعلیق خانواده شنا، شیرجه و واترپلو در سال 2013میلادی بدترین اتفاق ممکن برای یک مجموعه ورزش است که متاسفانه برای این اهالی ایرانی افتاد و هیچ کسی نتوانست دم بزند و ملی‌پوشانی بیش از دیگر افراد فعال ضربه خوردند.

عدم ثبات مدیریتی و نبود یک رئیس و در راس فدراسیون هم از دیگر موارد‌ی بود که می‌توان گفت شنایی ها از ابتدایی ‌ترین چارت اداری هم محروم بودند و هر پرسه زمانی باید سیاست‌های یک مدیر را با سلایق خاصش اجرا می‌کردند.

کمتر از 2 سالی است که محسن رضوانی کاپیتان اسبق تیم ملی واترپلو روی کار آمده و هر مسند ریاست فدراسیون نشسته است حال بماند که چه اتفاقاتی در این مدت کوتاه افتاد و افرادی بودند که می‌خواستند با صحبت‌ها‌یشان شخصیت فدراسیون رضوانی را تخریب کنند ولی با این وجود کار پیش رفت تا این که خانواده فدراسیون شنا متقاضی پذیرفتن میزبانی جام باشگاه‌های آسیا شد و الحق در اجرای این پیکارها موفق عمل کرد.

رضوانی و همکارانش پس از اجرای این مسابقات متوجه شدند یکی از راههای رسیدن به رشد واترپلو و پیدا کردن جایگاه اصلی این رشته که رو به نابودی در سطح کشور بود پذیرفتن میزبانی است با توجه به این مسئله گام را بلندتر برداشته و میزبانی مسابقات توسعه جهانی را خواستار شدند که با وجود متقاضیان زیاد خارجی با پول‌های فراوان ولی باز هم ایران برنده این رقابت نابرابر بود.

*فیناترافی را بهتر بشناسیم
 
مسابقات توسعه جهانی واترپلو (فیناترافی) برای نخستین بار سال 2007 میلادی برگزار شد و طبق قانون هر 2 سال یک بار با حضور 12تیم برتر قاره‌های مختلف انجام می‌شود. تا کنون کویت توانسته 3 بار میزبانی این مسابقات را بر عهده داشته باشد و تنها سال 2011 عربستان این رقابت‌ها را برگزار کرد حال پنجمین میزبانی فیناترافی به ایران واگذار شده است. در طول 4 دوره‌ای که فیناترافی برگزار شده تا کنون تیم‌های کلمبیا، عربستان،ْ و ازبکستان عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده‌اند و حلا همه چشم‌ها به تهران است که چه تیمی جام پنجم را بالای سرمی‌برد.

*کارنامه واترپلو ایران در فیناترافی

تیم ملی ایران تا کنون در مسابقات فیناترافی سال 2007 موفق به کسب مدال برنز شده و در سال 2011 مدال نقره را به خود اختصاص داده است ولی آن طور که از شواهد پیداست واترپلوئیست‌های کشورمان همگی هم قسم شده‌اند که مدال طلا این دوره را به خود اختصاص دهند.

*انصراف نابهنگام تیم‌ها

قرار بود مسابقات فیناترافی امسال هم با حضور 12 تیم برگزار شود اما به طور ناگهانی تیم‌های گواتمان و توباگو از حضور در این رقابت‌ها انصراف داده و تعداد تیم‌های شرکت کننده در تهران به عدد 10 رسد. دلایل این تیم‌ها برای عدم شرکت در فیناترافی غیر ورزشی بود به همین دلیل باید این کشورها منتظر جریمه نقدی و محرومیت فینا باشند. با توجه به 10 تیمی شدن این رقابت‌ها مسابقات برای اولین بار در 2 گروه پنج تیمی برگزار خواهد شد که به شرح زیر است: 

گروه A : مراکش، مالت، اکوادور، کویت و آذربایجان
گروه B: تونس، اتریش، اروگوئه، اندونزی و ایران
بهرام رادان از سینما به واترپلو کشیده شد

اهمیت مسابقات فیناترافی تا حدی است که بهرام رادان بازیگر سینمای ایران در جلسه‌ای که با محسن رضوانی داشت در خصوص پوشش تصویری مسابقات توسعه جهانی واترپلو به منظور تهیه فیلم بلند مسابقات برای کشورهای شرکت کننده با فدراسیون به تفاهم رسید.

*فوک خزر نماد فیناترافی

در ورزش ایران رسم بر این است که در کنار کار اجرایی مسئولین به دنبال فعالیت‌های فرهنگی و اشاعه یک شعار فرهنگی هم هستند در فیناترافی هم بنابر پیشنهاد دفتر حفاظت محیط زیست در وزارت ورزش حمایت از فوک خزر به عنوان کار فرهنگی مورد قبول واقع شد قرار است عکس فوک خزر روی پیراهن ملی‌پوشان طراحی و به عنوان نماد مسابقات معرفی شود.

*زمان محدود و حمایت از نیروهای ایرانی

با توجه به محدود بودن زمان برای آماده‌سازی تیم ملی به منظور حضور در فیناترافی مسئولان فدراسیون تصمیم گرفتند تا از کادری کاملا ایرانی برای هدایت تیم در فیناترافی کمک بگیرند کادری که سال‌ها در کنار بازیکنان و در عرصه‌های مختلف حضور داشته و به خوبی هر یک از واترپلوئیست‌ها را از نظر فنی و اخلاقی می‌شناسند. سیروس طاهریان مربی سرد و گرم چشیده واترپلو به عنوان سرمربی انتخاب شد و علیرضا شهیدی‌پور گلر اسبق تیم ملی هدایت دروازه‌بانها را برعهده گرفت. وحید رضایی هم به عنوان دستیار طاهریان در کادر فنی حضور داشت.
 
*چرا قید جوانگرایی زده شد؟
 
این محدودیت زمانی باعث شد تا کادر فنی با هماهنگی مسئولان فدراسیون  قید جوانگرایی را بزند چون اگر می‌خواستند تمامی پتانسیل واترپلو را به اردو دعوت کنند، غربالگیری بازیکنان آن تلفیقی از بزرگسالان، جوانان  باشد تا در این شرایط تجربه و انگیزه در کنار یکدیگر برای مدال آوری تیم ملی ایران به کمک هم آیند.
 
*ملی پوشان عید داشتند
 
برخلاف چند سال اخیر که واترپلوئیست‌ها تعطیلات نوروز را به خاطر نداشتن برنامه‌های ملی به تفریح و کارهای شخصی می‌پرداختند. امسال ملی پوشان فقط پنج روز تعطیل بودند و تمر‌یناتشان را که از هفته‌های پایانی اسفند ماه آغاز کرده بودند از هشتم فروردین سال جاری دوباره استارات زدند. در لیست  اولیه طاهریان اسامی بازیکنان زیر نوشته شده بود:
 
سجاد عبدی، حامد کریمی، میثم جعفری،سید محمد سعید میر مهدی، نیما خوشبخت، حامد ملک خانبازان، امیر حسین‌خانی، علی پیروز خواه، امیر حسین سرابی، مهدی دایی‌تقی،سهیل خادم پیر، مهدی عماد، علی رضا سلطانی، امید لطف‌پور، علی هرمزی، شاهد اسماعیلی، مسعود احمدی و امین قویدل.
 
*قطار واترپلو راه افتاد و سنگ‌ها  پرتاپ شد
 
از قدیم گفته‌آند وقتی قطار راه می‌افتد برخی‌ها شروع به پرتاب سنگ به سمت آن می‌کنند حال این قضیه شامل حال واترپلو هم  شده است. حال که پس از سال‌ها یک اقدام جهانی از سوی فدراسیون صورت گرفته برخی‌هادر صدد ایجاد مشکل و حاشیه در روند کار بودند. مهمترین حرفی آنها زدند این بود که مسابقات زیر نظر فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو "فینا" نیست. مسئولان فدراسیون برای رفع این ذهنیت غلط انرژی زیادی را صرف کردند. حاشیه‌ سازی مخالفان فدراسیون رضوانی به این مسائل ختم نمی‌شد آن‌ها  با اطلاع پیدا کردن از محلی که قرار بود مدال‌ها طراحی و تولید شود طی تماسی که با مسئولان این بخش گرفتند گفته بودند که مسابقات فینا ترافیک نسل شده این حرکت این افراد باعث شد تا کار تهیه مدال‌ها یک هفته به تعویق افتاد.
 
*ناظران فینا در تهران
 
2 عضو ارشد فینا با حضور در مجموعه ورزشی شهید شیرودی، استخر 9 در را برای میزبانی فینا ترافی مورد باز دید قرار دادند. جیانی لونزی و فرید الا علم اعضای کمیته فنی فینا استخر 9 در را از تمامی پارامترهای مورد نظر خود مورد بررسی قراردادند و آن را برای میزبانی این  پیکارها تایید کردند.
 
*پیام رئیس فینا به مناسب پنجمین دوره فینا ترافی
 
خولیوسی مگلیون، رئیس فدراسیون جهانی شنا،شیرجه و واترپلو به مناسبت توسعه جهانی واترپلو پیامی را به را به شرح زیر صادر کردند:

باعث افتخار و خوشحالی من است که پنجمین دوره مسابقات  توسعه‌ جهانی که از 24 تا 29 می در تهران برگزار می‌شود را به شما معرفی کنم پیش از این کویت در سال‌های 2007، 2009 و 2013 و عربستان در سال2011 میزبانی این دیدار بر عهده داشتند این  رقابت‌ها با حضور 12تیم ملی کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود، کشورهایی که در حال تلاش برای پیدا کردن جایگاهی در بین قدرت‌های برتر واترپلو جهان هستند. در پنجمین دوره این رویداد 4 تیم از آمریکا چهار تیم از آسیا، 2 تیم از افریقا و 2 تیم از اروپا برای شرکت در این مسابقات به تهران دعوت شده‌اند. استراتژی فدراسیون جهانی شنا "فینا" در اتخاذ سیاست‌های مربوط به رشته‌های آبی بر اصل یکپارچگی،اتحاد و ایجاد فرصت و موقعیت یکسان برای کشورهای عضو فینا استوار است. بدین وسیله تشکر و قدرانی صمیمانه خود را از مسئولان فدراسیون شنای ایران که مسئولیت برگزاری این رقابت‌ها را بر عهده گرفتند  ابراز و از حمایت و اشتیاق آن‌ها تشکر می‌کنم. همچنین مراتب قدرانی خود را اتمام ناظران، نمایندگان، رسانه‌های گروهی و اسپانسر‌ها در راستای پیشبرد این رویداد تلاش کردند را اعلام می‌دارم.
 
*زحماتی که نادیده گرفته شد ولی مهم نیست
 
کمیته مطبوعات مسابقات توسعه جهانی واترپلو در طول ماه‌هایاخیر با هماهنگی فعالان رسانه‌های مختلف سعی کرد تا پوشش خبری خوبی از مسابقات، نحوه آماده سازی تیم ملی، چگونگی تهیه امکانات و رفع نواقض سخت افزاری استخر و .. داشته باشد.
 
بیش از 20 خبرنگار به طور تمام وقت نسبت به پوشش خبری این رقابت‌ها تا این جای کار فدراسیون را همراهی کردند، اما متاسفانه برخی ها درصدد هستند با کمرنگ کردن کار این کمیته به نوعی زحمات فعالان عرصه خبر را نادیده بگیرند این باز هم می‌گویم هیچ اشکال ندارد...
 
*آغاز بزرگترین رویداد آبی تاریخ ورزش ایران
 
 
بزرگترین رویداد آبی تاریخ ورزش کشور امروز هم زمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر در تهران با حضور 10 تیم در استخر 9 دی استارات می‌خورد.
 
برنامه مسابقات به شرح زیر است:

فیناترافی فرصتی که سخت بدست آمد و راحت از دست می‌رود

فیناترافی فرصتی که سخت بدست آمد و راحت از دست می‌رود

فیناترافی فرصتی که سخت بدست آمد و راحت از دست می‌رود

فیناترافی فرصتی که سخت بدست آمد و راحت از دست می‌رود
 
گزارش از انسیه ورزنده

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار