گزارش/

بانکی‌ها، تولید را دریابید/ نرخ سود 24 درصدی تسهیلات، کمک به تولید !!

معاون اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ تسهیلات مشارکت 24 درصد است که کمک به تولید است و علاوه بر این برنامه داریم تا منابع بانک‌ها را افزایش دهیم تا این منابع به تولید تزریق شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حکایت تولید و سیستم بانکی از آن ماجراهایی است که به مانند آواز دهل تنها از دور خوش است، ماجرایی که تنها به حرف ختم می شود نه عمل.

"همه بایستی همه‌ همّتشان را در بخش‌های مختلف و گوناگون برای مسئله‌ی تولید صرف کنند." این تنها یکی از توصیه‎‌‌های مقام معظم رهبری به مسئولین و فعالین این عرصه است تا شاید کمی به خود بیایند و تولید کشور را دریابند.

برخلاف این توصیه‌ها هنگامی که پای درد و دل تولیدکنندگان و صنعتگران می نشینیم برخی به حدی از دست سیستم بانکی و بخش‌های دولتی شکایت دارند که ترجیح می دهند در این خصوص سکوت اختیار کنند.

برخی هم که هنوز کورسو امید حمایت سیستم بانکی در دل آن‌ها وجود دارد، از کاغذبازی و سنگ اندازی بانک‌ها به سطوح آمده و طبق اعلام تعدادی از آن‌ها بارها برای دریافت تسهیلات اقدام کرده‌اند اما به دلیل رفت و آمدهای گاهاً بی مورد صرف نظر کرده‌اند و عطایش را به لقایش بخشیده‌اند.

اما انتقاد عده‌ا‌ی دیگر به نرخ سودهای تسهیلات بود زیرا معتقد هستند این سود اعلام شده نه تنها در جهت حمایت از تولید نیست بلکه گاهاً در جهت تخریب آن است.

آن دسته هم که موفق به دریافت تسهیلات از بانک‌ها شده‌اند ار این شکایت دارند که درست است، سیستم بانکی به ما تسهیلات پرداخت می کند اما به گونه ای که تسهیلات معوق شده ما را با شرایط جدید تمدید می کند و متاسفانه منابع مالی جدیدی پرداخت نمی‌شود.

تولیدی که دست به عصا در حرکت است تا دخل و خرجش با هم همخوانی داشته باشد، آن هم در شرایط اقتصادی فعلی، چگونه می تواند وام‌هایی با سود 24 درصدی، طیق قانون بگیرد ( البته اگر بتواند در چنین نرخ‌هایی هم با بانک به توافق برسد) و به مخارج تولید، حقوق کارگران، هزینه‌های دولتی از قبیل مالیات و آب و برق ...و بازپرداخت میلیونی تسهیلات دریافتی برسد و درآمد او کفاف کلیه این مخارج را بدهد.

در همین محمد ابراهیم میر محمد صادقی معاون اعتبارات بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگان در خصوص حمایت تولید از سوی سیستم بانکی اظهار داشت: الویت امسال ما پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط است.

وی افزود: از سویی دیگر نرخ تسهیلات مشارکت 24 درصد است که همه این‌ها کمک به تولید است و علاوه بر این برنامه داریم تا منابع بانک ها را افزایش دهیم تا این منابع به تولید تزریق شود.

در این شرایط که سیستم بانکی به جد، معتقد است که تصمیمات اتخاذ شده درجهت حمایت از تولید است متاسفانه تولید کنندگان هیچ رد و اثری از این اقدامات در جهت حل مشکلات خود حس نمی‌کنند.

پس باید نظاره‌گر بود که حمایت‌های سیستم بانکی به نتیجه می رسد یا شکایت‌های تولید کنندگان.

گزارش: ساناز کلاهدوز 

انتهای پیام/

برچسب ها: تولید ، نرخ ، سود ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۳۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
سیستم بانکی خود درحال ورشکستکی هست چه کمکی می تواند بکن اگر نرخ سود 50در صد باشد بازهم بانک فقط 2/5درصد می تواند برای خود بردارد مابقی به سهامدارن و مالیات پرداخت می شود
آخرین اخبار