میزگرد خبرنگاران با رتبه‌های برتر مسابقات بین المللی قرآن؛

قاریان ایرانی به قرائت‌های مسابقه‌ای روی آورده‌اند / آیه‌ای از قرآن برای حقوق بشر و مذاکرات هسته‌ای

عصر دیروز سازمان دارالقرآن کریم میزبان میزگردی با حضور نفرات اول رشته های حفظ کل و قرائت سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن و اهالی رسانه بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ سازمان دارالقرآن کریم عصر دیروز دوم خردادماه میزبان نفرات برگزیده سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم و اهالی رسانه بود. در این گفتگو که 2 ساعت به طول انجامید، حجت الاسلام محمدمهدی رجبی، نفر اول رشته حفظ کل و حسن دانش رتبه برتر رشته قرائت مسابقات قرآن کریم به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام رجبی با اشاره به حضور گسترده اقشار مختلف مردم در مسابقات قرآن کریم اظهار داشت: در سایر کشورها استقبال از مسابقات بین المللی قرآن کریم به اندازه ایران بالا نیست و جمعیت بسیار زیاد در سالن یکی از دلایل اصلی ایجاد اضطراب و اشتباه در حسن حفظ شرکت کنندگان این دوره از مسابقات بود. 

وی با بیان اینکه حریف نیجری در رشته حفظ کل قرآن کریم بسیار قوی و توانمند ظاهر شد، افزود: نماینده کشوری به بزرگی و وسعت ایران بودن بار سنگینی را بر روی دوش من گذاشت که با مدد ائمه معصومین (ع) و توسل به امام حسین (ع) در شب ولادت ایشان موفق به کسب رتبه اول در فینال مسابقات شدم.

قاریان ایرانی گوی سبقت را از قراء مصری ربوده اند 

در ادامه حسن دانش، رتبه اول قرائت مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه حضور در مسابقات کشوری قرآن کریم اضطراب بیشتری را برای وی به همراه داشته است، تصریح کرد: قاریان ایرانی همگام با قاریان مصری جلو می روند و به اذعان مصریان، قراء ایرانی در جایگاهی بالاتر از آنها قرار دارند که این موضوع  و رقابت با قاریان ایرانی کار دشواری بود.

وی در خصوص دلایل انتخاب قطعه های قرائت قرآن در مسابقات گفت: هر فرد یک ساختار و پتانسیل خاصی برای تلاوت دارد و از آنجا که من در خواندن قطعات طولانی از  نفس خوبی برخوردار هستم این گونه قطعات را انتخاب و قرائت کردم.

رتبه اول رشته قرائت سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ادامه داد: در تلاوت باید تلفیقی از فضای مجلس و بداهه خوانی و نیز حس درونی قاری ایجاد گردد و من توانستم تا هشتاد درصد ایده های ذهنی خود را در مسابقات قرآن کریم محقق کنم.

قاریان ایرانی به قرائت‌های مسابقه‌ای روی آورده‌اند / آیه‌ای از قرآن برای حقوق بشر و مذاکرات هسته‌ای

سد حضور قاریان و حفاظ از استان‌های خاص در مسابقات قرآنی ترک برداشته است

دانش با اشاره به افتخارات کشوری و بین المللی خود در زمینه قرائت قرآن اظهار داشت: حدود 12 سال است که در مقطع بزرگسالان در مسابقات شرکت می کنم و در سال 80 موفق به کسب رتبه اول زیر 16 سال شدم. پس از آن در سال 91 در مسابقات بین المللی قرآن تونس و در سال 93 در مسابقات کشوری مقام اول را به دست آوردم.

این قاری بین المللی در خصوص انگیزه خود برای حضور در مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: در شهرستان هایی مانند شهر یزد که زادگاه من است، اعتماد به نفس و انگیزه لازم برای حضور جوانان و نوجوانان در عرصه مسابقات کشوری و جهانی در رشته قرائت وجود ندارد و بسیاری از افراد رسیدن به جایگاه نخست بین المللی را ممکن نمی دانند. من با نیت تغییر این و کشف و شکوفایی استعداد های جوانان شهر و استان زادگاهم به این مسابقات آمدم.

در ادامه حجت الاسلام رجبی بیان داشت: در بحث حفظ قرآن کریم نیز تا چندسال گذشته تمرکز شرکت کنندگان در استان های خاص بود اما هم اکنون این سد ترک برداشته و شاهد حضور حفاظ از همه شهرها و روستاها در مسابقات قرآنی هستیم.

قاریان ایرانی تیپ مسابقه ای می خوانند

نفر اول رشته حفظ کل مسابقات قرآن کریم با اشاره به اینکه در سال 1392 موفق به کسب مدرک تخصصی درجه 2 حفظ قرآن شده است، گفت: برگزاری و کسب عنوان در مسابقات قرآنی محسنات و معایبی دارد از جمله آن که گاهی فاصله نفرات اول تا پنجم بسیار جزئی و در حد صدم نمره است، اما همه امکانات و عناوین فقط به نفر اول مسابقات می رسد و این مشکل در طرح مدرک تخصصی حفظ قرآن وجود ندارد.

وی افزود: در برخی مسابقات برای حل این مشکل رتبه بندی افراد به عنوان نفرات اول، دوم و سوم را حذف کرده اند و افراد را بر اساس امتیازات درجه بندی می کنند که این امر باعث می گردد شرایط برای همه به صورت یکسان اجرا شده و تعداد بیشتری از حفاظ موفق به کسب عناوین برتر گردند. همچنین در این گونه مسابقات دغدغه رقابت با دیگر حافظان قرآن کریم وجود نداشته و هر فرد فقط با خودش به رقابت می پردازد.

در ادامه حسن دانش، قاری بین المللی ایران گفت: با توجه به اینکه در بحث تلاوت نیز همیشه برگزاری مسابقات مرسوم بوده قاریان ایرانی تیپ مسابقه ای می خوانند و بنا به نظر داوران و آئین نامه ها به این سبک خواندن روی آورده اند.

وی تصریح کرد: سبک و سیاق طولانی خواندن به شیوه قاریان مصری که حدود 30 تا 40 دقیقه قرائت می کنند در بین قاریان ایرانی وجود ندارد و با این رویکرد به تدریج قراء کشورمان قدرت ابتدایی خواندن در قرائت های طولانی را از دست می دهند.

آیه حقوق بشری و مذاکرات هسته ای از قرآن 

بر اساس این گزارش، در ادامه گفتگوی خبرنگاران با رتبه های برتر مسابقات بین المللی قرآن کریم از حجت الاسلام رجبی خواسته شد که به عنوان حافظ کل قرآن آیه ای را در خصوص مذاکرات هسته ای انتخاب و تلاوت نمایند که وی آیه 149 سوره آل عمران "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوَاْ إِن تُطِيعُواْ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَرُدُّوكُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِينَ" را برگزید  و گفت: ترجمه این آیه بدین شرح است که ای کسانی که ایمان آورده اید اگر از کسانی که کفر ورزیده اند اطاعت کنید شما را از عقیده تان بازمیگردانند و زیانکار خواهید گشت.

وی افزود: اگرچه ما بنا به فرمایشات رهبر انقلاب مخالف مذاکرات نیستیم اما باید توجه داشت که اگر به دنبال خشنودی غربی ها باشیم همه دارایی هایمان را از دست خواهیم داد، همانگونه که فرعون مردم زمانش را تحقیر کرده بود و این باور را در آنها بوجود آورده بود که شما بدون من هیچ نیستید.

حجت الاسلام رجبی همچنین آیه ای از قرآن را در خصوص حقوق بشر تلاوت و تصریح کرد: آیه 90 از سوره نحل می فرماید " اِن الله يأ مر بالعدل و الاحسن و اِيتاى ذى القربى و ينهى عن الفحشاء و المنكر و البغى يعظكم لعلكم تذكرون" بدین معنی که خدا به عدالت و نيكى كردن و بخشش به خويشان فرمان مى دهد و از كار بد و ناروا و ستمگرى منع مى كند و پندتان مى دهد شايد اندرز گيريد.

قاریان ایرانی به قرائت‌های مسابقه‌ای روی آورده‌اند / آیه‌ای از قرآن برای حقوق بشر و مذاکرات هسته‌ای

مقام معظم رهبری بر انتخاب آیات مفهومی برای قرائت تأکید دارند

در ادامه حسن دانش از دیدار رهبر انقلاب با متسابقین، داوران و دست اندرکاران مسابقات قرآنی سخن گفت و بیان داشت: از آنجا که مقام معظم رهبری در زمینه قرائت تبحر دارند و تأکید خاصی بر مفهومی خواندن آیات دارند از قبل برای خواندن در محضر ایشان تمرین و برنامه ریزی کرده بودم که حس خیلی خوب و باشکوهی بود.
وی  با بیان اینکه در سال 82 نیز در محضر مقام معظم رهبری به اجرای قرائت آیات قرآن پرداخته بود، گفت: رهبر انقلاب چند بار من را مورد تفقد قرار دادند و لحن، وقف و ابتدای خوب و انتخاب آیات مفهومی را تحسین کردند.
در پایان حجت الاسلام رجبی خاطر نشان کرد: از دلایلی که برای کسب رتبه اول در مسابقات به من انگیزه می داد، نخست تشرف به حج تمتع و دوم دیدار با مقام معظم رهبری بود که این آرزوی دیرینه من محقق شد و توانستم افتخار بزرگی را با تلاوت در محضر ایشان به دست آورم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار