رئیس جمهور در هشتمین کنگره تجلیل از ایثارگران:

سرزمین اقتصادی ما توسط شورای امنیت و1+5 اشغال شده است/سوم خرداد حماسه‌ای که ادامه خواهد یافت + فیلم

رئیس جمهور گفت: ملت بزرگ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایی که به فکر استقرار نظام بود، با یک توطئه جدید روبرو شد.

ملت ایران همواره در برابر توطئه دشمنان ایستادگی کرده استبه گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر "حسن روحانی" رئیس جمهور کشورمان در هشتمین کنگره تجلیل از ایثارگران که در روز یکشنبه سوم خرداد در محل اجلاس سران برگزار شد با اشاره به وقایع روز سوم خرداد اظهارداشت: ملت بزرگ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که به فکر استقرار انقلاب و ساماندهی ساختار جدید نظام بود با یک توطئه پیش بینی نشده مواجه شد.

وی ادامه داد: آن حمله افلقیان از مرزهای غربی کشور و محاصره ظاهری این را می‌گفت که ارتش عراقی که در طول سالیان طولانی از سال 47 و 48 در حال تجهیز کامل خود بودند و انواع سلاح‌ها را از شوروی سابق و فرانسه دریافت کرده و تجهیزات دیگری را از کشورهای اروپایی بدست آورده بودند با ارتش قوی و منسجم در برابر ایران قد علم کرده بودند.

رئیس جمهور تأکید کرد: این ارتش در برابر ایران که انقلابش پیروز شده بود و ارتشش سامان نداشته و برخی از سرانش به دست عدالت سپرده شده بودند و وضعیت پادگان‌ها بهم ریخته بود، قرار گرفت.

دکتر روحانی تصریح کرد: کشور آمریکا به دلیل شرایطی که پس از انقلاب در کشورمان به وجود آمده بود قطعات، ابزار، تجهیزات و مهمات را در اختیار کشورمان قرار نمی‌دهد و گروهک‌هایی در داخل کشور سروصدا می‌کردند و ناامنی و ترور را آغاز کرده بودند و یکسری اختلافات داخلی در استقرار حکومت بین سیاسیون آن زمان بوجود آمده بود و درآن زمان اگر عراق در این شرایط به ایران حمله کند قطعا از لحاظ نظامی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

رئیس جمهور اظهارداشت: در این راستا در کنفرانس طائف کشورهای دیگر منطقه نیز با عراق همراه شدند شوروی سابق، آمریکا و اروپا هم تا حدودی متحد شدند و صدام فکر می‌کرد با حمله به ایران ظرف سه روز و حداکثر یک هفته خوزستان تجزیه می‌شود و برخی از کشورهای غربی در ایران شورش می‌کنند. 

دکتر روحانی اضافه کرد: در این راستا به خیال آنها تهران به ناچار از بغداد درخواست خواهد کرد که همه آنچه که می‌خواهد روی میز بیاورد و ناچار است ایران به خواسته‌های عراق تن در دهد و این سرآغازی بود که از جنگ عصر روز 31 شهریور 59 تجاوز وحشیانه به مرزهای ایران و بمباران شهرها آغاز شد و همزمان فرودگاه مهرآباد بمباران شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اولین عکس‌العمل امام(ره) راه را برای ما مشخص کرد و فرمودند دزدی سنگی را آورده و به سمت خانه ما پرتاب کرده مردم ما جواب او را خواهند داد امام این مسئله را ساده کرد و در این مثال ساده همه نکات اصلی را بیان کرد و فرمودند طرف مقابل متجاوز و دزد است به غلط سنگ پرتاب کرده و باید پاسخش داده شود و این استراتژی دفاع مقدس ملت ایران شد. 

رئیس جمهور بیان کرد: 140 فروند هواپیما همزمان از پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش بلند شدند و در شهرهای مختلف عراق اهداف نظامی را بمباران کردند و همگی سالم برگشتند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: این عملیات از نظر ضربه اول بسیار مهم بود و اولین شاهکار نیروی هوایی ارتش محقق شد آنها نشان دادند اگر آمریکا به ما قطعه نمی‌دهد اگر فکر می‌کنند آنها نباشند آموزش نظامی امکانپذیر نیست این چنین نبود هم هواپیما، قطعه، خلبان و آموزش ما کامل بود.

وی ادامه داد: این 140 هواپیما پیام بسیار قوی را برای جهان فرستاند اولین پیام به آمریکایی‌ها بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوایی سرافراز نه نیازی به آموزش شما دارد، نه نیازی به قطعه و تستر شما دارد. نیروی هوایی روی پای خود می‌ایستد با این پیام تکان دهنده روحیه عراقی‌ها به طور کامل نابود شد آنها فکر می‌کردند ما نمی‌توانیم هواپیماهایمان را پرواز دهیم.

روحانی گفت: در تاریخ دفاع مقدس ما این ضربه اول جایگاه خاصی دارد و این عملیات نیروی هوایی به عنوان عملیات بسیار تأثیرگذار تاریخ انقلاب ما ثبت است. 

رئیس جمهور افزود: مقام معظم رهبری که در آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بود روز اول مهرماه پشت تریبون مجلس حضور پیدا کرد و خبر این پیروزی را به ملت بزرگ ایران اعلام کرد. بنابراین تصوراتی که دشمنان اسلام، افلقیان نسبت به ایران داشتند درست تعبیر نشد و بعد از آغاز حمله همه نیروهای مسلح، زمینی، هوایی، دریایی، سپاه پاسداران، نیروهای انتظامی آن زمان، کمیته و عشایر، مردم همه به صحنه آمدند و عراقی‌ها در همان روز اول مهرماه فهمیدند مسئله به آن سادگی نیست که آنها فکر کرده بودند.

رئیس قوه مجریه گفت: هدف عراقی‌ها این بود که به سرعت دزفول و آبادان اشغال شود اهواز را محاصره کنند و صدام  در روز سوم عملیات در اهواز مصاحبه مطبوعاتی انجام دهد. هیچ یک از اهداف آنها محقق نشد و اساس ایستادگی ملت ما و مقاومت مردم نه خاک بود نه خون بود و نژاد بود آن چیزی که همه مردم را از آذری تا خراسانی از سیستان و بلوچستان تا خوزستان از دریای خزر تا خلیج فارس و دریای عمان از روستا و شهر و غرب و شرق همه را برانگیخت و به سمت مسجدها آمدند و می‌خواستند اعزام شوند.

رئیس جمهور افزود: من قبول دارم خاک جاذبه دارد و ما همه از یک خون و نژاد هستیم من منکر نیستم اما یک جاذبه بالاتری بود که مردم را به حرکت درآورد و آن ایمان بود. ایمان بسیار مهم است ایمان برتر از خون است، اسلام برتر از نژاد است عشق به اسلام و وطن به عنوان رکن‌های اساسی برای حرکت جامعه هستند. 

وی ادامه داد: همه به میدان آمدند زن‌ها، مردها، یهودی، سنی، شیعه، ترکمن، بلوچ، عرب. همه بودند و دیگر نژاد و مذهب مطرح نبود تنها چیزی که اهمیت داشت این بود که دیگران به ملت بزرگ ایران ظلم کردند و وظیفه انسانی و اسلامی و ملی ما تقاضا می‌کند تا از سرزمین زنانمان، کودکانمان که در خرمشهر، آبادان، محاصره هستند دفاع کنیم.

روحانی اظهار داشت: زن‌ها در برابر ارتش عراق ایستادند و مردها در بیرون شهر جنگیدند زن‌ها از طریق پشت بام آتش در تانک‌های عراق ریختند. زن‌ها ارتش زره‌ای عراق را از پل ذهاب بیرون راندند زن‌های دلاور، زن‌های با ایمان ما دست را از صاحب امروز و دیروز و پری روز از حضرت سجادی یادگرفتند که با آن همه مصیبت در کوفه سخن گفت و در پیش یزید حرف زد و با اینکه همه عزیزانش شهید شده بودند ایستادگی کرد. 


وی خاطر نشان کرد: یک نکته بسیار مهمی که حضرت امام فرمودند؛ این بود که ما پیروزی‌های بسیاری داشته‌ایم اما ظاهر قصه این نیست هیچ چیز جای خرمشهر را نمی‌گیرد. ما غیر از عملیات‌های کوچکی که از دی ماه سال 59 در منطقه جنوب شروع کردیم می‌توانیم بگوییم که اولین عملیات بزرگمان یکسال پس از شروع جنگ بود و زمان زیادی برای کشوری که صدها مسئله داشت نبود.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: در این مدت شکل اوضاع داخلی دولت، مجلس، ریاست جمهوری مشکلات بسیاری داشت گروهک‌ها بزرگان ما را به شهادت می‌رساندند.

رئیس جمهور اضافه کرد: علیرغم همه این موارد در سال 60 حرکت بزرگ نیروهای مسلح ما آغاز شد و اولین عملیات بسیار مهم در مهرماه سال 60 طراحی شد و آن شکسته شدن حصر آبادان بود لشکر 77 خراسان، سپاه پاسداران و دیگر نیروها در عملیات مهرماه سال 60 حصر آبادان را شکستند و آن روز بسیار مهم بود.

روحانی تأکید کرد: پس از این عملیات عملیات دیگری با نام بستان طراحی شد که با پیروزی به اتمام رسید و در آغاز سال 61 عملیات مهمتری به نام فتح‌المبین اجرا شد و به پیروزی رسید و آغازی بر طراحی عملیات‌های بعدی شد و به سمت عملیات خرمشهر رفتیم و در چندین مرحله این عملیات انجام شد.

رئیس جمهور اظهار داشت:  در روز 31 شهریور صدامیان به ایران حمله کرده بودند خبرش رأس ساعت 14 بعدازظهر اعلام شد و 2 سال پس از آن رأس ساعت 14 بعدازظهر پیروزی خرمشهر اعلام شد و این تقارن بسیار خوبی بود که به دنبال آن و ولوله‌ای درست شد و آزادسازی این شهر ملی شد و متعلق به همه مردم بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: به دنبال آزادسازی خرمشهر همگی مردم خوشحال شدند و این جناح و آن جناح، این مذهب و آن مذهب وجود نداشت آیا در سوم خرداد 61 درسراسر ایران یک نفر را دیدید که لبخند نزند، چپ و راست، مسلمان و مسیحی و زرتشتی همگی خوشحال بودند و تمام آحاد یک ملت حس واحدی نسبت به این اتفاق بزرگ داشتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه قبل از عملیات خرمشهر، عملیات‌های طریق‌القدس، ثامن‌الائمه، والفجر8 و کربلای 5 طراحی شده بود اظهار داشت: اما هیچ کدام جای فتح خرمشهر را نگرفت و در جنگ 8 ساله ایثار ایثارگران ما در جای جای جبهه اسلامی مشاهده شد و این چراغ پرفروغ فتح خرمشهر بود و این حس عجیبی بود که به بنده دست داد و احساس می‌کردم آن روزی که خرمشهر سکوت کرد دردناکترین روز ما بود و با توجه به اینکه مهران و قصرشیرین قبلا سقوط کرده بودند اما خرمشهر نماد دیگری بود و در دل مردم میزان و معیار برای پیروزی و شکست ما خرمشهر بود گویی همه جان یک ملت در یک شهر جمع شده و نام آن شهر خرمشهر است.

روحانی با تأکید بر اینکه فتح خرمشهر فتح جنگ طلب می‌شد تصریح کرد: با آزادسازی این شهر احساس کردیم که در جنگ  پیروز شدیم چرا که نقطه مهمی بود که دشمن در آن تبلیغ کرده بود که گفته بود اگر بصره و بغداد را از دست بدهیم خرمشهر را از دست نمی‌دهیم. خرمشهر جایگاه ویژه خود را دارد پیروزی این شهر یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران بود و سوم خرداد باقی ماند زنده است و پاینده می‌ماند و هیچ‌گاه خرمشهر از بین نمی‌رود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیروزی خرمشهر تبلور پیروزی حق بر باطل است اظهار داشت: خرمشهر نماد پیروزی ماست پس از آن دزفول مورد اصابت موشک‌های دشمن قرار گرفت و عجیب بود که مردم این شهر خارج نمی‌شدند و این نشان دهنده عظمت این مردم بود دزفول سرزمین صبر و مقاومت است و ما هرسال جمع می‌شویم که بگوییم پیروزی خرمشهر مهم بود.

روحانی اضافه کرد: من این سوال را می‌پرسم که آیا ما هر سال در 3 خرمشهر دور هم جمع می شویم که به دنیا بگوییم در برابر انواع سلاح‌های شما ایمان ملت ما پیروز است باید بگویم بله پیروز است و باید این روز محترم شمرده شود ما به خانواده‌های شهدا و ایثارگران تواضع می‌کنیم و می‌دانیم که ملت ما مرهون ایثارخانواده‌های شهداست ما می‌خواهیم به دنیا بگویم که هر وقت در کشور سوم خرداد پیش آید و هر وقت بخشی از سرزمین ما و ارزش ما به ناروا به دست دشمنان تصرف شد اراده ملی ما آزاد کردن خرمشهر جدید است.

رئیس جمهور تأکید کرد: خرمشهر یک نماد است و ممکن است هر روزی خرمشهری بوجود آید و ما با اتحاد با یکدیگر این خرمشهر را آزاد می‌کنیم امروز سرزمین فعالیت اقتصادی ما توسط افلقیان جدید 1+5 شورای امنیت سازمان ملل اشغال شده است در حال حاضر هر حرکتی که در دنیای اقتصادی بوجود می‌آید جلواش گرفته می‌شود متأسفانه دنیای اقتصاد ما امروز اشغال است.

روحانی تصریح کرد: ما امروز با ابزار سیاسی و دیپلماسی می‌خواهیم سرزمین اقتصادی‌مان را که به ناروا تصرف شده آزاد کنیم امروزه متأسفانه فضای سرزمین فروش نفتمان اشغال شده است و افلقیان نمی‌گذارند نفتی را که از آن مردم است را بفروشیم تا زندگی آنان اداره شود سرزمین نفت ما توسط کشورهای 1+5 و ابر قدرت‌ها اشغال شده  ما باید خرمشهر نفتمان را آزاد کنیم همچنین روابط بانکی‌مان نیز آزاد شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما باید تمامی سرزمین‌های تصرفی اقتصادی، تجاری و عینی‌مان را که به ناحق اشغال شده به عنوان خرمشهر جدید از دست دشمن آزاد کنیم. 

روحانی گفت: 3 خرداد ما ادامه خواهد داشت. 3 خرداد ما زندانی تاریخ سال 61 نیست یک حادثه نیست، یک حماسه است که ادامه خواهد یافت تا همه خرمشهرهای سرزمین اقتصادی، تجاری، بانکی، بیمه‌ای، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی همه و همه آزاد شود و آن وقت ما جشن بگیریم.

رئیس جمهور افزود: شما ملت ایران با اراده‌، قدرت و ایمانی که دارید و با دولتی که مأمور شماست و از طرف شما حرف می‌زند انشاءالله قدم به قدم خرمشهرها را آزاد خواهیم کرد. 

وی تأکید کرد: سرداران نظامی ما خرمشهر را آزاد کردند و سرداران سیاسی هم خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد.

رئیس قوه مجریه در پایان خاطر نشان کرد: صدها دولت می آید و می‌رود اما خرمشهر می‌ماند وآزادی خرمشهر به حول و قوه الهی از این پس خرمشهرها را آزاد خواهیم کرد و نشاط و سرورش از آن ملت ایران خواهد بود و آن پیروزی‌های خرمشهر جاودانه تاریخ ما خواهد شد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار