عضو هیات مدیره انجمن داروسازان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

وظیفه داروساز صرفا فروش دارو نیست/ کمیت و کیفیت دارو‌درمانی با حضور داروساز عینیت پیدا می‌کند

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه در طرح تحول نظام سلامت ۱۷ هدف اصلی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: هیچکدام از اهدف طرح تحول مربوط به افزایش کیفیت دارو‌درمانی در کشور نیست و اثری از جایگاه داروساز در آن مشاهده نمی‌شود.

سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی ۵۰ درصد داروهایی که در دنیا تجویز می‌شود مورد نیاز بیمار نیست، اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما نیز در طرح تحول نظام سلامت از داروساز به عنوان دارو فروش انتظار فعالیت دارند در حالیکه کیفیت و کمیت دارو درمانی با حضور داروساز عینیت پیدا می‌کند.

فاطمی با انتقاد از اینکه موارد کم اهمیتی در اهداف ۱۷ گانه طرح تحول گنجانده شده است، تصریح کرد: افزایش کیفیت دارو‌درمانی و کاهش عوارض جانبی دارو‌ها باید به عنوان یک هدف مهم در طرح تحول سلامت لحاظ می‌شد که هیچ اثری از جایگاه داروسازان در نظام درمانی کشور دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هیچ یک از دستور العمل‌های نظام سلامت اثری از نقش مهم داروسازان به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی درمان بیماران مشاهده نمی‌شود، ابراز داشت: وظیفه داروسازان صرفا فروش دارو نیست چرا که داروساز می‌تواند اثر بخشی دارو درمانی را بیشتر کرده و منجر به بهبود مصرف دارو و کاهش عوارض جانبی آن شود.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازن ایران با بیان اینکه نقش اصلی و حقوق داروسازان در طرح تحول نظام سلامت نادیده گرفته شده است، خاطرنشان کرد: از داروسازان انتظار می‌رود بدون هیچ چشم داشتی در حد یک دارو فروش به بیمار خدمات ارائه دهند در حالیکه حیطه ارائه خدمات داروسازان بسیار فرا‌تر از فروش دارو است.

وی در پایان یادآور شد: با وجود تمامی دغدغه‌ها و معضلاتی که جامعه داروسازی با آن دست به گریبان است، داروسازان بدون هیچ چشم داشتی یکی از مشاوران همیشه حاضر در داروخانه‌ها هستند که راهنمایی‌های لازم را جهت ارائه خدمات دارو درمانی به بیماران می‌دهند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار