حسینیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

صدور حکم اعدام برای رهبران اخوان المسلمین مصرف سیاسی و تبلیغی دارد

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: احکام صادره دادگاه قاهره علیه اخوانی‌ها بیشتر جنبه سیاسی و تبلیغی دارد تا این که بار قضایی و حقوقی داشته باشد.

"میرمسعود حسینیان" در گفت‌وگو‌ با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به صدور حکم اعدام رهبران و مسئولین اخوان‌المسلمین توسط قضات مصری اظهارداشت: دادگاهی در قاهره حکمی را برای حدود 106 نفر از اخوانی‌ها صادر کرده که در این میان نام افراد مشهوری همچون "خیرة الشاطر" ، "محمد مرسی"، "محمد بدیع" و "شیخ یوسف قرضاوی" به چشم می‌خورد.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: "خیرة الشاطر" کاندیدای اصلی اخوان در انتخابات ریاست جمهوری بود که بعد از سقوط مبارک بنا بر دلایلی کنار گذاشته شد و "محمد مرسی" معرفی شد.

وی با بیان اینکه صدور چنین احکامی در مصر بدون سابقه نیست، اظهار داشت: بعد از سرنگونی مبارک، سیستم قضایی مصر هیچ گونه تغییری نکرد و همان قضاتی که در حکومت مبارک بودند در رأس کشور هستند، لذا چنین احکامی از سوی آنان صادر می‌شود.

حسینیان تصریح کرد: همین دادگاه قاهره حسنی مبارک، پسرانش و عوامل حکومت وابسته به او را تبرئه کرد و در مقابل افرادی مانند مرسی و شاطر را به اعدام محکوم می‌کند.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: از زمانی که مرسی توسط ارتش سقوط کرد و نظامیان سرکار آمدند تقریبا هر حادثه‌ای که در مصر اتفاق افتاده، خشونت‌های شمال صحرای سینا، ناامنی‌ها و انفجاراتی که صورت گرفته را به اخوان نسبت داده‌اند.

وی تاکید کرد: نظامیان از همان ابتدا به مقابله با این حزب پرداختند، هرگونه حساب مالی که داشتند را مسدود و مؤسسات فرهنگی اجتماعی که به هر عنوان می‌توانستند به این حزب کمک کنند را بستند و گفتند که این حزب غیرقانونی است و نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند و بالاخره آن‌ها به عنوان گروه تروریستی معرفی کردند و در استمرار همین معارضه و مقابله با اخوان احکام اعدام‌های 200 _300 نفره صادر شد که بیشتر اثر تبلیغاتی داشتند و تا حالا هیچ وقت اجرا نشده‌اند و حکم‌های جدید هم مربوط به 106 نفری است که به اتهام حمله به زندانی در وادی نترون و آزادی زندانیان در زمان انقلاب مردمی محاکمه شده‌اند.

حسینیان گفت: به قدری سیاسی بودن این حکم روشن است که نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج هم واکنش‌های مختلفی را داشته است و برخی از دولت‌ها مانند ترکیه آن را محکوم کرده، آلمان آن را مردود و سیاسی خوانده و گفته این حکم بسیار سیاسی است و آمریکا هم ابراز نگرانی کرده و آن را با حاکمیت قانون در مصر در تناقض دانسته است و در مجموع  سیاسی بودن این حکم کاملا مشهود و بارز است.

وی افزود: وزارت خارجه مصر هم اخیرا بیانیه‌ای را صادر کرد و به شدت از موضع این کشورها ابراز ناخرسندی نمود و این‌گونه موضع‌گیری در رابطه با مصر را به عنوان دخالت در امور داخلی این کشور توصیف کرد.

حسینیان تصریح کرد: حکومت نظامیان در مصر تلاش می‌کند که با محکومیت اخوان و القای این موضوع که تمامی مشکلات این کشور به این گروه مربوط می‌شود و از سوی دیگر هم می‌خواهند یک نظرسنجی و نقد سنجی داخلی و خارجی انجام دهد تا ببینند دیدگاه مردم و خارجی‌ها نسبت به این قضیه چگونه است و برای خودشان کسب آبروئی کنند.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: بیشتر احساس می‌شود که این احکام مصرف سیاسی و تبلیغی دارند تا این که بار قضایی و حقوقی داشته باشد و با توجه به این نکته که دولت مصر نگران تشدید اختلافات داخلی و افزایش حرکات تروریستی و نافرمانی در داخل کشور است، بعید به‌نظر می‌رسد که این حکم‌ها اجرا شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فشارهای بین‌المللی نیز بر کشور مصر وجود دارد که این احکام را اجرا نکنند البته حکم‌های صادره باید به تأیید مفتی مصر هم برسد و بعید است که ایشان تأیید کند و دادگاه تجدیدنظر هم بارها در مصر تکرار خواهد شد و اجرای این حکم به راحتی و سرعت انجام نخواهد گرفت.

انتهی پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار